Την ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα ανεβάζουν οι αντάρτες Χούθι, καθώς οι διαπραγματεύσεις για εκεχειρία παραμένουν σε αδιέξοδο και το Ισραήλ ετοιμάζει εισβολή στη Ράφα.
Νέο μπαράζ επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων εξαπέλυσαν οι αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, στο πλαίσιο των οποίων επλήγη και ελληνόκτητο πλοίο.
Σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) στο στόχαστρο βρέθηκε το πλοιο MV Cyclades, με σημαία της Μάλτας. «Οι αρχικές αναφορές δείχνουν ότι δεν υπήρξαν τραυματισμοί και το πλοίο συνέχισε την πορεία του», δημοσίευσε η CENTCOM στο X, πρώην Twitter.
Η βρετανική υπηρεσία ναυτικής ασφάλειας UKMTO ανακοίνωσε ότι σημειώθηκε έκρηξη στην Ερυθρά Θάλασσα «πολύ κοντά» σε εμπορικό πλοίο, 54 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά από την πόλη Μόχα στην Υεμένη.
Από την πλευρά της, η ναυτική εταιρεία ασφάλειας Ambrey ανέφερε πως το πλοίο εκτελούσε δρομολόγιο από το Τζιμπουτί στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας και έγινε στόχος «τριών πυραύλων» και drone. Πιθανότατα στοχοποιήθηκε “λόγω του συνεχιζόμενου εμπορίου της εισηγμένης εταιρείας του με το Ισραήλ“.
Ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των Χούθι επιβεβαίωσε πως εξαπολύθηκαν επιθέσεις εναντίον των πλοίων Cyclades, στην Ερυθρά Θάλασσα, MSC Orion στον Ινδικό Ωκεανό, ενός αντιτορπιλικού κι ενός καταδρομικού του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ στην περιοχή.
Από τα μέσα Νοεμβρίου, οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι, εξαπολύουν επιθέσεις εναντίον πλοίων κυρίως στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, θαλάσσιες οδούς μείζονος σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο.
Στο στόχαστρο και οι σύμμαχοι του Ισραήλ
Αρχικά έβαζαν στο στόχαστρο πλοία κατ’ αυτούς συνδεόμενα με το Ισραήλ —πλέον θεωρούν επίσης στόχους πλοία συμμάχων του, ιδίως των ΗΠΑ και της Βρετανίας—, σε ένδειξη υποστήριξης προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας, θύλακο που βομβαρδίζεται και πολιορκείται από τον ισραηλινό στρατό από την 7η Οκτωβρίου.
Οι αντάρτες ελέγχουν την πρωτεύουσα Σανάα και το μεγαλύτερο μέρος των δυτικών ακτών της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι επιθέσεις τους ανάγκασαν μεγάλες ναυτιλιακές να αναστείλουν τα δρομολόγια στην περιοχή στρατηγικής σημασίας, από όπου διερχόταν πριν από τον πόλεμο το 12% ως 15% του παγκόσμιου εμπορίου, κι αύξησαν τα κόστη των θαλάσσιων μεταφορών, αφού πλέον τα πλοία είναι αναγκασμένα να κάνουν τον γύρο της αφρικανικής ηπείρου.
Την Κυριακή, σύμφωνα με τη CENTCOM, δυνάμεις της κατέστρεψαν πέντε UAVs των Χούθι πάνω από την Ερυθρά Θάλασσα, διότι κρίθηκε πως ήγειραν «άμεση απειλή για πλοία (του πολεμικού ναυτικού) των ΗΠΑ, του συνασπισμού και εμπορικά σκάφη στην περιοχή».
Ο αντίκτυπος
Παρά τις συνεχιζόμενες επιθέσεις τα ναύλα και τα ασφάλιστρα για την Ερυθρά Θάλασσα έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Ωστόσο, παραμένουν προβλήματα για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη του προσωπικού στα πλοία, σε περίπτωση ασθένειας ή πλήγματος.
Οι διελεύσεις από την ερυθρά θάλασσα το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ και τη διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 60% σε ετήσια βάση, προκαλώντας σημαντική απώλεια απώλεια εσόδων για την Αίγυπτο, καθώς τα έσοδα από τις διελεύσεις έφταναν στο 2% του ΑΕΠ της χώρας.
Η αλλαγή ναυτιλιακών δρόμων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στο Νότιο άκρο της Αφρικής αύξησε τους χρόνους παράδοσης κατά 10 έως 12 προκαλώντας προσωρινά έμφραγμα στη εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ ανέβηκε και το κόστος των καυσίμων και τα συνολικά ναύλα. Ωστόσο, τα κόστη αυτά ήταν συνολικά διαχειρίσιμα και σύμφωνα με το ΔΝΤ οι πληθωριστικές πιέσεις από την αναπροσαρμογή αυτή είναι ανεπαίσθητες σε παγκόσμια κλίμακα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις πάνω από τις 150 επιθέσεις που έχουν καταγραφεί έως σήμερα μόνο μία ή δύο αφορούν σε τάνκερ, ενώ οι υπόλοιπες είναι σε εμπορικά container και cargo ships.