Τελικά πόσο δεσμευμένοι είναι οι Ευρωπαίοι στη στρατηγική απεξάρτησης από τη Ρωσία; Δημοσίως οι πολιτικοί αναφέρουν ότι αυτός είναι δρόμος χωρίς επιστροφή, τα στοιχεία όμως από το διμερές εμπόριο σκιαγραφούν μια εντελώς διαφορετική εικόνα.
Οι εξαγωγές φυσικού αερίου της Ρωσίας στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 23% το πρώτο τρίμηνο λόγω των διαταραχών στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Yeni Safak.
Οι ρωσικές προμήθειες αντιπροσώπευαν σχεδόν το ένα τέταρτο του φυσικού αερίου που αγοράστηκε εκείνη την περίοδο.
Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την πρόδηλη ανακολουθία δηλώσεων και πραγματικότητας, στην καλύτερη περίπτωση, ενώ καταδεικνύουν την ενεργειακή ανασφάλεια της Ευρώπης.
Αν και οι ΗΠΑ και η ΕΕ δήλωσαν ότι ήταν στο πλευρό της Ουκρανίας σε κάθε ευκαιρία, ήταν οι πρώτες που υπαναχώρησαν στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Η ποσότητα φυσικού αερίου που εισάγει η ΕΕ μέσω αγωγών αυξήθηκε κατά 5% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, φτάνοντας τα 40 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Η ποσότητα φυσικού αερίου που προέρχεται από τη Ρωσία αυξήθηκε κατά 23% και ξεπέρασε τα 7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ήτοι αύξηση 12% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και αύξηση 4% σε ετήσια βάση.
Οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου από την Τουρκία προς την Ευρώπη τον Μάρτιο έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2022. Στο πρώτο τρίμηνο του 2024, η χώρα που εξήγαγε το περισσότερο φυσικό αέριο στην ΕΕ μέσω αγωγού ήταν η Νορβηγία, με μερίδιο 57%, ενώ ακολούθησε η Ρωσία με 18% και την Αλγερία με 17%. Το 53% του φυσικού αερίου που αποστέλλεται από τη Ρωσία στην ΕΕ μεταφέρθηκε από την Τουρκία.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και οι ΗΠΑ, που προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις του Πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας με εναλλακτικά μέσα, προσπαθούν τώρα να αντιμετωπίσουν την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας. Ενώ η μείωση των διελεύσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κατά περισσότερο από το ήμισυ το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο, οι δυτικές οικονομίες, αντιμετώπισαν μια νέα συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι χώρες της ΕΕ, που προσπαθούν να αντισταθμίσουν τη ζημιά που προκλήθηκε από τους ενεργειακούς περιορισμούς, που αποτελούν τον σημαντικότερο πυλώνα των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με τη βοήθεια της Μέσης Ανατολής, δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε μια ακόμη.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επηρεάστηκε αρνητικά από τις επιθέσεις των Χούτι στην Υεμένη σε εμπορικά πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι διελεύσεις πλοίων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μειώθηκαν κατά 84%, καθώς οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρίες εκτρέπουν ή ανέστειλαν δρομολόγια από την Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της MarineTraffic, ο αριθμός των διελεύσεων πλοίων, που ήταν 7800 πέρυσι, μειώθηκε κατά 55% σε 3464 την ίδια περίοδο φέτος. Αυτή η μείωση έχει επίσης αυξήσει το παγκόσμιο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.