Η ενσωμάτωση του υδρογόνου που παράγεται από πόρους χαμηλών εκπομπών άνθρακα στο ενεργειακό μείγμα του κόσμου θα είναι περίπλοκη και θα απαιτήσει την ταυτόχρονη δημιουργία όλων των τμημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας αντί για τμηματική, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν σε δύο εκδηλώσεις για τις τάσεις της αγοράς.
«Η κλιμάκωση δεν θα είναι εύκολη. Και μπορείτε επίσης να φανταστείτε ότι χρειαζόμαστε πράγματα να συμβαίνουν ταυτόχρονα», δήλωσε ο Eugene McKenna, αντιπρόεδρος υδρογόνου και βιώσιμων τεχνολογιών στην εταιρία χημικών Johnson Matthey, σε ένα διαδικτυακό σεμινάριο που διοργανώθηκε από το Reuters.
«Δεν μπορείς να φτιάξεις μόνος του ένα μικρό κομμάτι της υποδομής που απαιτείται για τη νέα οικονομία υδρογόνου».
Η πλήρης αλυσίδα εφοδιασμού υδρογόνου περιλαμβάνει παραγωγή, ζήτηση, μεταφορά και αποθήκευση.
Διαβάστε επίσης: Τί συμβαίνει με τα δίκτυα υδρογόνου στην Ευρώπη
Ένας άλλος ομιλητής στο πάνελ, ο Nilay Shah, επικεφαλής χημικής μηχανικής στο Imperial College του Λονδίνου, πρόσθεσε ότι επί του παρόντος τα χαμηλά επίπεδα ζήτησης για υδρογόνο εμποδίζουν την ανάπτυξη του κλάδου και δεν επιτρέπουν σε αρκετούς παίχτες να λάβουν τελικές επενδυτικές αποφάσεις σε έργα.
“Για μένα, η μεγαλύτερη απειλή ή ο μεγαλύτερος παράγοντας που θα επιβραδύνει την απορρόφηση είναι η έλλειψη πολιτικών που δίνουν κίνητρα και υποστηρίζουν τη χρήση και τη ζήτηση υδρογόνου», είπε ο Shah. «Έτσι, υπάρχει μεγάλη φιλοδοξία για την παραγωγή υδρογόνου», πρόσθεσε. «Δεν έχουμε την αντίστοιχη φιλοδοξία σήμερα να χρησιμοποιήσουμε υδρογόνο».
Διαβάστε επίσης: ΔΕΣΦΑ: Ελληνικό δίκτυο υδρογόνου σε 15 χρόνια
Πράγματι, ακριβώς επειδή η υποδομή υδρογόνου που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι ελάχιστη, ο McKenna είπε ότι τα έργα που ολοκληρώνονται πιο γρήγορα τείνουν να είναι «τα κάθετα ολοκληρωμένα» στα οποία οι παραγωγοί υδρογόνου δεν εξαρτώνται από έναν εξωτερικό αγοραστή.
Για έργα που δεν είναι ενσωματωμένα, ο Shah είπε ότι οι παραγωγοί «πρέπει να έχουν μεγάλο αγοραστή, που να καλύπτει έως και το 90%».
Εν τω μεταξύ, στο Παγκόσμιο Φόρουμ Ηλεκτρισμού του Edison Electric Institute, η Hannah Bronwin, διευθύντρια επιχειρηματικής ανάπτυξης στη βρετανική γεννήτρια ηλεκτρικής ενέργειας SSE Thermal, τόνισε την ανάγκη για μια μεγάλης κλίμακας κατασκευή
υποδομής μεταφορών για την απελευθέρωση του δυναμικού υδρογόνου.
Διαβάστε επίσης: MYTILINEOS: Kατασκευή μονάδας «πράσινου» υδρογόνου, μέσω ηλεκτρόλυσης
«Η κορυφή της λίστας επιθυμιών μου αυτή τη στιγμή είναι οι αγωγοί, οι αγωγοί στις βασικές περιοχές όπου θα έχουμε πολλή παραγωγή υδρογόνου και μεγάλη ζήτηση υδρογόνου», είπε η Bronwin.
«Αυτοί οι βασικοί αγωγοί χρειάζονται πραγματικά για να συνδεθεί η ζήτηση και η προσφορά και επομένως να αυξηθεί το υδρογόνο».
Στο ίδιο φόρουμ, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Συμβουλίου Υδρογόνου της Αυστραλίας, Fiona Simon, τόνισε ότι το υδρογόνο πιθανότατα θα έχει περιορισμένη χρήση στην ενεργειακή μετάβαση και δεν θα αντικαταστήσει πλήρως τα ορυκτά καύσιμα όπως το φυσικό αέριο. Η ίδια αναφέρει ότι πλέον έχει επιτευχθεί συναντίληψη γύρω από τις πραγματικές δυνατότητες του υδρογόνου, με αποτέλεσμα οι σχεδιασμοί να γίνουν πιο ρεαλιστικοί, έναντι του αρχικού “υδρογόνο για όλα και παντού”.
Η Bronwin τόνισε ότι το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει πολύτιμο ρόλο στην παραγωγή ενέργειας και στη βιομηχανική απανθράκωση. Αλλά είπε ότι μένει να δούμε τι ακριβώς ρόλο θα παίξει το υδρογόνο σε τέτοιες εφαρμογές. «Είναι σημαντικό να το χρησιμοποιείτε στα σωστά μέρη και αυτό δεν είναι παντού», υπογράμμισε η Bronwin.
Μερικές από τις περιπτώσεις χρήσης για το υδρογόνο, σύμφωνα με τη Bronwin, είναι το γυαλί, τα κεραμικά και η κατασκευή χάλυβα. Πρότεινε επίσης ότι το υδρογόνο που παράγεται από πόρους χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και πετροχημικών.
Ακόμη, η Bronwin είπε ότι θα χρειαστεί χρόνος για να καθοριστούν ποιες εφαρμογές είναι πιο κατάλληλες για το υδρογόνο και ότι θα είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ βιομηχανίας και κυβέρνησης. Είπε επίσης ότι θα απαιτηθεί κυβερνητική βοήθεια για να βοηθηθούν οι γεννήτριες θερμικής ενέργειας να στραφούν από φυσικό αέριο σε υδρογόνο.