Σε μια ακόμη έντονα αντιφατική περίοδο βρίσκεται η Tesla, καθώς ο Έλον Μασκ ζητά από τη γενική συνέλευση έγκριση για πακέτο αποζημίωσης 56 δισ. δολαρίων, ενώ οι πωλήσεις υποχωρούν και μόλις έχει ανακοινώσει την απόλυση του 10% του προσωπικού της εταιρίας.
Στα “κάγκελα” βρίσκονται οι αγορές με τον ιδιόρρυθμο Έλον Μασκ, καθώς ο ιδιοκτήτης της Tesla ζητά από τους μετόχους να εγκρίνουν εκ νέου πακέτο αποζημίωσης για τον ίδιο ύψους 56 δισ. δολαρίων, το οποίο απορρίφθηκε από δικαστήριο, τη στιγμή που ο η εταιρία χάνει μερίδια αγοράς, αναφέρει μειωμένες πωλήσεις και πογκρόμ στο προσωπικό της.
Η Tesla Inc. πέρασε το Σαββατοκύριακο μειώνοντας τις τιμές των μοντέλων της σε όλη την Κίνα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ εν μέσω πτώσης των πωλήσεων και πληθώρας αποθεμάτων, ενώ είχε προηγηθεί πογκρόμ στο προσωπικό με χιλιάδες απολύσεις, καθώς η μετοχή δέχεται πιέσεις και υποαποδίδει της αγοράς.
Αργά το Σάββατο, η εταιρία με του Elon Musk ανακοίνωσε μείωση της τιμής και του λογισμικού υποστήριξης οδηγού που ονομάζει FSD, ή Full Self-Driving, κατά 30% στα 8.000 $ στις ΗΠΑ, από 12.000 δολάρια.
Η υπόσχεση ενός πλήρως αυτόνομου οχήματος ήταν εδώ και πολύ καιρό το κλειδί για την υψηλή αποτίμηση της Tesla. Τις τελευταίες εβδομάδες, η Tesla κυκλοφόρησε νέες εκδόσεις του λογισμικού FSD και ο Μασκ υποσχέθηκε να αποκαλύψει ένα αποκλειστικό robotaxi στις 8 Αυγούστου.
Ο ιστότοπος της Tesla αναφέρει ότι οι πελάτες θα λάβουν μια δοκιμή 30 ημερών της Πλήρους δυνατότητας αυτοοδήγησης με μια αγορά νέου οχήματος. Επίσης αναφέρεται ότι «οι τρέχουσες ενεργοποιημένες λειτουργίες απαιτούν ενεργή επίβλεψη του οδηγού και δεν καθιστούν το όχημα αυτόνομο».
Νωρίτερα το Σαββατοκύριακο, η Tesla μείωσε τις τιμές στην Κίνα και τις ΗΠΑ, τις δύο βασικές αγορές της, καθώς και στην Ευρώπη, αφού οι απογοητευτικές πωλήσεις του πρώτου τριμήνου συνέβαλαν στη διόγκωση των αποθεμάτων.
Στην Κίνα, η Tesla μείωσε τις τιμές σε όλη τη γκάμα της, με το ανανεωμένο Model 3 να πέφτει στα 231.900 γιουάν (32.000 $) από 245.900 γιουάν προηγουμένως. Η τιμή για το Model Y υποχώρησε στα 249.900 γιουάν — ή περίπου 34.500 δολάρια — από 263.900 γιουάν.
Στις ΗΠΑ, η φθηνότερη έκδοση του Model Y είναι τώρα 42.990 $, με την τιμή εκκίνησης του οχήματος sport utility να επανέρχεται στη χαμηλότερη ιστορικά. Η Tesla έκανε επίσης έκπτωση στις άλλες δύο πιο ακριβές εκδόσεις του Model Y κατά 2.000 $ και έριξε την τιμή του Model X στο χαμηλότερο επίπεδο.
Απολύσεις, ανακλήσεις
Η εβδομάδα είχε ξεκινήσει με ανακοίνωσε για περίπου 14.000 απολύσεις στο προσωπικό της εταιρίας σε ολόκληρο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και δύο κορυφαία στελέχη.
Ωστόσο, την Τετάρτη, η Tesla ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει από τους μετόχους να εγκρίνουν ξανά ένα πακέτο αποζημίωσης 56 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον Μασκ που ακυρώθηκε από δικαστήριο του Ντέλαγουερ τον Ιανουάριο.
Την Παρασκευή, η εταιρία ανακάλεσε σχεδόν 3,900 pickup Cybertruck για τη στερέωση ή την αντικατάσταση των πεντάλ γκαζιού που μπορεί να ξεκολλήσουν και να προκαλέσουν ακούσια επιτάχυνση του οχήματος, αυξάνοντας τον κίνδυνο σύγκρουσης.
Ο Μασκ ανέβαλε επίσης ένα προγραμματισμένο ταξίδι στην Ινδία, όπου αναμενόταν να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό Ναρέντρα Μόντι, λέγοντας ότι έπρεπε να αντιμετωπίσει «βαριές υποχρεώσεις» στην Tesla.
Τα αποτελέσματα και η αντίδραση της αγοράς
Η Tesla ανακοίνωσε κέρδη πρώτου τριμήνου στις 23 Απριλίου. Η μετοχή της υποχώρησε περισσότερο από 40% φέτος λόγω της ανησυχίας για την πτώση των πωλήσεων, την ενδυνάμωση του ανταγωνισμού στην Κίνα και το ριψοκίνδυνο σχέδιο του Μασκ να πάει «μπαλάκια στον τοίχο» για την αυτονομία.
Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε για πρώτη από την περίοδο του covid-19, μείωση πωλήσεων, παραδίδοντας 386.810 οχήματα το πρώτο τρίμηνο, πολύ λιγότερο από τις εκτιμήσεις των αναλυτών.
Σφαλιάρα στην Κίνα
Στην Κίνα, το μερίδιο αγοράς της Tesla συρρικνώθηκε σε περίπου 6,7% το τέταρτο τρίμηνο του 2023, από 10,5% τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας.
Η αυτοκινητοβιομηχανία πρόσφατα ανέστειλε τα προγράμματα παραγωγής στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη. Οι πωλήσεις από το συγκεκριμένο εργοστάσιο στην Κίνα και για εξαγωγή σε Ασία, Ευρώπη και Καναδά μειώθηκαν τους πρώτους δύο μήνες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρόλο που οι συνολικές πωλήσεις επιβατικών οχημάτων στην Κίνα αυξήθηκαν.