Η κατάρρευση της γέφυρας που έκλεισε το λιμάνι της Βαλτιμόρης έχει εγείρει ανησυχίες για τις πιθανές επιπτώσεις της καταστροφής στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Ένα φορτηγό πλοίο συγκρούστηκε με γέφυρα κοντά στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, με αποτέλεσμα την απότομη μείωση της λιμενικής δραστηριότητας, με έναν μόνο τερματικό σταθμό να λειτουργεί.
Η Βαλτιμόρη διαχειρίζεται σχεδόν το 3 τοις εκατό του θαλάσσιου εμπορίου των ΗΠΑ, χρησιμεύοντας ως σημαντικό λιμάνι για την εισαγωγή και εξαγωγή μηχανοκίνητων οχημάτων. Από την εκδήλωση, τα φορτία που προοριζόταν για τη Βαλτιμόρη έχουν εκτραπεί σε άλλα λιμάνια στην ανατολική ακτή.
Οι αρχές έχουν προειδοποιήσει ότι απαιτούνται εκτεταμένες εργασίες πριν την επαναλειτουργία του λιμένα.
Ακολουθεί μια ματιά στο τι θα μπορούσε να σημαίνει για το παγκόσμιο εμπόριο.
Σύμφωνα με πρώιμα στοιχεία και εκτιμήσεις ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στο διεθνές εμπόριο θα είναι στο κοβάλτιο, καθώς η Βαλτιμόρη αποτελεί κόμβο αποθεμάτων για το συγκεκριμένο εμπόρευμα. Η κρίση στο λιμάνι της Βαλτιμόρης συμπίπτει με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις λόγω των επιθέσεων Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα και εντείνει τις πιέσεις σε μια αγορά με ήδη χαμηλά αποθεματικά.
Το Crisis Monitor προσεγγίζει τον αντίκτυπο με συνδυαστικά στοιχεία από την S&P Global Intelligence και το ΔΝΤ, σκιαγραφώντας το προφίλ της συγκεκριμένης κρίσης και επιχειρώντας να καταγράψει την ηχώ στις παγκόσμιες αγορές.
Μεγάλο termonal αυτοκινήτων
Η Βαλτιμόρη συγκαταλέγεται στα 20 κορυφαία λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών ως προς την χωρητικότητα και τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων που διακινούνται, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Μεταφορών των ΗΠΑ.
Πέρυσι, χειρίστηκε ένα ρεκόρ 1,1 εκατομμυρίων ισοδύναμων μονάδων 20 ποδιών (TEU) εμπορευματοκιβωτίων –ένα μέτρο όγκου για κοντέινερ αποστολής.
Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Βαλτιμόρης ανήλθαν στο 2,1% του συνόλου για όλα τα λιμάνια των ΗΠΑ, σύμφωνα με την Allianz Trade.
Η τοποθεσία του βαθιά μέσα στον κόλπο Chesapeake το καθιστά ένα «αμερικάνικο λιμάνι δεύτερης κατηγορίας», δήλωσε ο Paul Tourret, διευθυντής του γαλλικού ινστιτούτου ναυτιλιακής βιομηχανίας ISEMAR.
Το λιμάνι φιλοξενεί υπερατλαντική κίνηση, συμπεριλαμβανομένων μικρών πλοίων από τη βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο, καθώς και ορισμένες ναυτιλιακές γραμμές από τον Ινδικό Ωκεανό, είπε ο Τουρρέ.
Αλλά είναι βασικός κόμβος για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Τα ιδιωτικά και δημόσια τερματικά της χειρίστηκαν 847.158 αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά πέρυσι,
περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο λιμάνι των ΗΠΑ για 13η συνεχή χρονιά, σύμφωνα με στοιχεία της πολιτείας του Μέριλαντ.
Κατέλαβε επίσης την πρώτη θέση για γεωργικά και κατασκευαστικά μηχανήματα, καθώς και εισαγόμενη ζάχαρη και γύψο, και δεύτερη για τις εξαγωγές άνθρακα.
Εναλλακτικές διαδρομές
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen και BMW ανακοίνωσαν ότι οι δραστηριότητές τους δεν επηρεάστηκαν καθώς οι τοποθεσίες των εγκαταστάσεων τους εξακολουθούσαν να είναι προσβάσιμες στα πλοία.
Η Ford ανακοίνωσε ότι βρήκε εναλλακτικές διαδρομές.
Ωστόσο, ο τερματικός σταθμός της Mercedes-Benz δεν είναι πλέον προσβάσιμος από τη θάλασσα, καθώς βρίσκεται πίσω από την γέφυρα που έχει καταρρεύσει.
Η εταιρία είπε στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης ότι εξετάζει εναλλακτικές διαδρομές.
«Ο αποκλεισμός του λιμανιού της Βαλτιμόρης θα έχει μικρό αντίκτυπο στο εμπόριο μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης», έγραψε σε σημείωμα ο Πάτρικ Λέπερχοφ, διευθυντής της συμβουλευτικής εταιρείας Inverto.
«Το τελευταίο τρίμηνο του 2023, περίπου 260.000 τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια φορτώθηκαν και εκφορτώθηκαν στο λιμάνι.
Αυτός ο όγκος μπορεί να εκτραπεί στα γειτονικά λιμάνια», όπως η Νέα Υόρκη και το Νόρφολκ της Βιρτζίνια, έγραψε.
Επιπτώσεις σε άνθρακα και κοβάλτιο
Το κλείσιμο του λιμανιού αναμένεται να επηρεάσει πρωτίστως τις εξαγωγές άνθρακα των ΗΠΑ και τις εισαγωγές κοβαλτίου, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης S&P Global.
Η πρόσβαση στους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής άνθρακα του CSX Curtis Bay και του Consol Marine Terminal έχει αποκλειστεί.
Το ατύχημα αναμένεται να διακόψει τις εξαγωγές άνθρακα από τη Βαλτιμόρη για 10 έως 15 ημέρες, αλλά οι συμμετέχοντες στην αγορά εκτιμούν ότι θα είχε «περιορισμένες επιπτώσεις στις τιμές εν μέσω ήρεμων αγορών», σύμφωνα με ανάλυση της S&P.
Οι εξαγωγές άνθρακα από τη Βαλτιμόρη εκτινάχθηκαν σε 28 εκατομμύρια τόνους το 2023, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από την Ασία, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ.
«Ακόμη και πριν από το κλείσιμο του λιμανιού, περιμέναμε πολύ βραδύτερη αύξηση των συνολικών εξαγωγών άνθρακα στις ΗΠΑ το 2024, μόλις 1%», αναφέρει σε report η ΕΙΑ.
«Η διακοπή των εργασιών στη Βαλτιμόρη μπορεί να επηρεάσει τον όγκο των εξαγωγών φέτος», πρόσθεσε.
Τα αποθέματα κοβαλτίου της Βαλτιμόρης ήταν ήδη υπό πίεση λόγω της έντονης ζήτησης για το ορυκτό, βασικό συστατικό για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συσκευές υψηλής τεχνολογίας.
Οι επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσαν επίσης καθυστερήσεις, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να εκτρέψουν τα πλοία στη μεγαλύτερη και δαπανηρότερη διαδρομή γύρω από τη νότια Αφρική.
Ενώ το περιστατικό της γέφυρας θα έχει «λίγο έως καθόλου αντίκτυπο» στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου των ΗΠΑ, οι προμήθειες καυσίμων της ναυτιλίας «θα μπορούσαν να περιοριστούν» στην ακτή του Ατλαντικού καθώς τα πλοία ανεφοδιάζονται με καύσιμα έξω από τη Βαλτιμόρη, επισημαίνει η S&P.