Την Τετάρτη, η Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ ενέκρινε νομοσχέδιο που θα ανάγκαζε τη μητρική εταιρία του TikTok ByteDance να πουλήσει τη δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικών μέσων, προκειμένου να διακόψει τυχόν δεσμούς μεταξύ της TikTok, της τρέχουσας μητρικής της εταιρείας και της κινεζικής κυβέρνησης.
Ο «Νόμος περί προστασίας των Αμερικανών από ελεγχόμενες εφαρμογές από ξένους αντιπάλους», ισχυρίζεται ότι το TikTok ελέγχεται τουλάχιστον έμμεσα από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα, επιτρέποντας στο τελευταίο να «επιτηρεί και να επηρεάζει το αμερικανικό κοινό» και έτσι αποτελεί «απαράδεκτο κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ».
Το νομοσχέδιο υποχρεώνει ουσιαστικά τη ByteDance να πουλήσει το TikTok ή τουλάχιστον τον αμερικανικό βραχίονά του σε μια εταιρία που δεν έχει δεσμούς με «ξένο αντίπαλο» εντός έξι μηνών. Εάν δεν συμβαίνει αυτό, θα ήταν παράνομο για καταστήματα εφαρμογών και εταιρείες φιλοξενίας ιστοσελίδων να διανέμουν την εφαρμογή στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αλλά απομένουν πολλά εμπόδια για να ξεπεραστούν: Εκτός από το γεγονός ότι το νομοσχέδιο εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια μακρά νομοθετική διαδικασία και θεωρείται ευρέως απίθανο να περάσει από τη Γερουσία, θα ήταν δύσκολο να βρεθεί αγοραστής για αυτό που είναι ένα από τα πιο δημοφιλή πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις ΗΠΑ και παγκοσμίως.
Παραδόξως, οι λίγες εταιρίες που είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν το TikTok πιθανότατα θα απαγορευόταν να το κάνουν. Για παράδειγμα, η Meta, η οποία βρίσκεται ήδη υπό αντιμονοπωλιακή έρευνα για την κυριαρχία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν θα επιτρεπόταν ποτέ από την FTC να αποκτήσει μια άλλη εξαιρετικά δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
Η άνοδος του TikTok
Τα τελευταία χρόνια, η δημοτικότητα του TikTok έχει εκτιναχθεί στις ΗΠΑ και σε ολόκληρο τον κόσμο. Με την καινοτόμο μορφή βίντεο σύντομης μορφής, το TikTok έχει γίνει ένα πολιτιστικό φαινόμενο, επηρεάζοντας τις τάσεις στη μουσική, τον χορό, την κωμωδία και όχι μόνο. Το σύστημα προτάσεων περιεχομένου που βασίζεται σε αλγόριθμους έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικό στη διατήρηση της αφοσίωσης των χρηστών,
εμπνέοντας και άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης να μετατρέψουν σε μεγάλο βαθμό τις συστάσεις αλγορίθμων (γεια σας Instagram!).
Σύμφωνα με το Statista Consumer Insights, 4 στους 10 ενήλικες στις ΗΠΑ, ηλικίας 18 έως 64 ετών, χρησιμοποιούσαν τακτικά το TikTok το 2023, καθιστώντας το την τέταρτη πιο δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικών μέσων στις ΗΠΑ, μετά από το Facebook, το YouTube και το Instagram.
Αυτό είναι αυξημένο από μόλις 14% το 2020, δείχνοντας πόσο γρήγορα το TikTok καθιερώθηκε ως βασικός παίκτης στο τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μετά την κυκλοφορία του στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2018. Όπως δείχνει το διάγραμμά μας, η εφαρμογή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους νεότερους χρήστες με σχεδόν το 60% των ατόμων ηλικίας 18 έως 29 ετών το χρησιμοποιούν τακτικά.
You will find more infographics at Statista
Είναι επίσης η πιο δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για εφήβους στις ΗΠΑ σύμφωνα με μια άλλη πρόσφατη έρευνα, γι’ αυτό ορισμένοι νομοθέτες φοβούνται ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από το ΚΚΚ για να «κατηχήσει» την αμερικανική νεολαία.