Τον κώδωνα του κινδύνου για καθυστερήσεις σε μείζονα δημόσια έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείου Ανάκαμψης έκρουσε με δηλώσεις του ο επικεφαλής της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου, επαναφέροντας το θέμα των εγγυητικών επιστολών και της ανάγκης νομοθετικής παρέμβασης για την αποσυμφόρηση του τραπεζικού συστήματος.
Τη διαφοροποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει τον χειρισμό των εγγυητικών επιστολών από τις τράπεζες ζήτησε με δηλώσεις του ο Αλέξανδρος Εξάρχου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το υφιστάμενο καθεστώς θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις σε μείζονα Δημόσια έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που ο Αλέξανδρος Εξάρχου εγείρει το ζήτημα χειρισμού των εγγυητικών επιστολών δημοσίως, εν τούτοις οι αντιδράσεις από την κυβέρνηση παραμένουν υποδόριες, με τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών να αρνούνται να σχολιάσουν ανοιχτά το θέμα.
Η νέα παρέμβαση του Αλέξανδρου Εξάρχου αποτελεί ένδειξη ότι ο ίδιος είναι αποφασισμένος να κλιμακώσει την ένταση για το συγκεκριμένο θέμα, γεγονός που δεν μπορεί να παραγνωριστεί, με δεδομένο ότι η Intrakat μετά την απόκτηση της ΑΚΤΩΡ είναι η δεύτερη σε ανεκτέλεστο κατασκευαστική εταιρία στην Ελλάδα.
Από σημειολογικής άποψης, η διατύπωση της παρέμβασης ενώπιον του Σταύρου Παπασταύρου, που βρισκόταν στο ίδιο πάνελ, σηματοδοτεί και την πολιτική κλιμάκωση του θέματος από την πλευρά του Αλέξανδρου Εξάρχου, ο οποίος στοχεύει πλέον να ενεργοποιήσει το Μαξίμου.
Οι δηλώσεις Εξάρχου
Οι παθογένειες του παρελθόντος στον τρόπο παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής δεν είναι άσχετες από τις μεγάλες καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν στο παρελθόν την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης και η διαιώνιση των πρακτικών αυτών ενδεχομένως να δημιουργήσουν περαιτέρω καθυστερήσεις και προβλήματα στα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, δήλωσε, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο συνέδριο “Greece Talks – Thessaloniki” ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου.
Ο επικεφαλής της Intrakat έκανε έκκληση να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά αυτή η αρνητική παρακαταθήκη μέσα από θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίον σχεδιάζονται και υλοποιούνται τα μεγάλα έργα ώστε υπάρξει επιτάχυνση του προγράμματος ανάπτυξης υποδομών της χώρας, συνολικά.
Προκαταβολές και εγγυητικές
Ο κ. Εξάρχου πρότεινε να καταργηθούν οι προκαταβολές στα δημόσια έργα (ώστε να μην επιβαρύνεται και ο εργολάβος με την έκδοση εγγυητικών) ή εάν είναι απαραίτητο αυτές να χορηγούνται, να κατατίθενται σε ειδικό, δεσμευμένο λογαριασμό, όπως συμβαίνει και σε μεγάλα έργα του εξωτερικού, με στόχο αυτές προκαταβολές να διοχετεύονται πραγματικά στα έργα εκείνα για τα οποία είχαν αρχικά χορηγηθεί.
Επίσης, επισήμανε το γεγονός ότι την ώρα που επίκεινται πολύ μεγάλα έργα υποδομών του Ταμείου Ανάκαμψης, οι τράπεζες όλο και πιο συχνά αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές, ανεξάρτητα από την χρηματοοικονομική κατάσταση του εκάστοτε κατασκευαστή, κάνοντας έκκληση να λυθεί το ζήτημα νομοθετικά. Μάλιστα, σχολίασε ότι το πιο δύσκολο πράγμα σήμερα είναι να εκδώσει κανείς εγγυητική επιστολή ενδεικτικά της τάξης των 5 εκατ. ευρώ από συστημική τράπεζα, διότι ο νόμος ταυτίζει την εγγυητική επιστολή με δανεισμό, με αποτέλεσμα το αίτημα να επηρεάζεται από το πολύ βαρύ ρυθμιστικό πλαίσιο με το οποίο λειτουργεί ο συστημικός τραπεζικός τομέας. Επιπλέον, ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι είναι απαραίτητο να δούμε σοβαρά όχι μόνο πως θα απορροφηθούν τα κονδύλια, αλλά κυρίως και το πως θα εκτελεστούν τα έργα.
Τα εύσημα για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Αναφερόμενος στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι η κυβέρνηση και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν το έργο και υπογράμμισε ότι το Μετρό ολοκληρώνεται – και αυτό οφείλεται στη συνεργασία μεταξύ της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, της ελληνικής κυβέρνησης και της Ελληνικό Μετρό.
Επίσης, τοποθετήθηκε και για την επόμενη μέρα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι χρειάζονται περισσότερα Μέσα Σταθερής Τροχιάς και επεκτάσεις του Μετρό τόσο προς τα δυτικά όσο και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ενώ επιβεβαίωσε ότι έως το καλοκαίρι του 2025 η Άκτωρ θα ολοκληρώσει την επέκταση της Καλαμαριάς και παρατήρησε πως ο Σταθμός «Βενιζέλου» της κύριας γραμμής θα είναι μοναδικός στην Ευρώπη κι ένα ζωντανό μουσείο, λόγω των σπάνιων αρχαιοτήτων του.