Ευρείες επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο, τον πληθωρισμό και δημιουργούν οι ταυτόχρονες κρίσεις σε δύο κεντρικές ναυτιλιακές αρτηρίες στο Σουέζ και τον Παναμά, αναδεικνύοντας το νέο σκηνικό αλληλεπικαλυπτόμενων γεωπολιτικών και γεωκλιματικών κρίσεων και την πίεση που δημιουργεί στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Τους δύο πρώτους μήνες του 2024, το εμπόριο της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 50% από πέρυσι, ενώ το εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Παναμά μειώθηκε κατά 32%, διαταράσσοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού και στρεβλώνοντας βασικούς μακροοικονομικούς δείκτες
Τους τελευταίους μήνες, το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανασχεθεί από διακοπές σε δύο κρίσιμες ναυτιλιακές διαδρομές. Οι επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας μείωσαν την κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, της συντομότερης θαλάσσιας διαδρομής μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μέσω της οποίας διέρχεται κανονικά περίπου το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αντι αυτου, αρκετές ναυτιλιακές εταιρίες εξέτρεψαν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό αύξησε τους χρόνους παράδοσης κατά 10 ημέρες ή περισσότερο κατά μέσο όρο, βλάπτοντας εταιρίες με περιορισμένα αποθέματα.
Στην άλλη άκρη του κόσμου, μια σοβαρή ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά ανάγκασε τις αρχές να επιβάλουν περιορισμούς που μείωσαν σημαντικά τις καθημερινές διελεύσεις πλοίων από τον περασμένο Οκτώβριο, επιβραδύνοντας το θαλάσσιο εμπόριο μέσω ενός άλλου βασικού σημείου ασφυξίας που συνήθως αντιπροσωπεύει περίπου το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Το διάγραμμα του ΔΝΤ χρησιμοποιεί δεδομένα από την πλατφόρμα PortWatch για να δείξει τον όγκο συναλλαγών που διέρχεται από αυτές τις τρεις κρίσιμες ναυτιλιακές αρτηρίες. Οι εκτιμήσεις μας για τη διαμετακόμιση υψηλής συχνότητας δείχνουν ότι ο όγκος του εμπορίου που διήλθε από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε κατά 50% από έτος σε έτος τους πρώτους δύο μήνες του έτους και ο όγκος του διαμετακομιστικού εμπορίου γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αυξήθηκε κατά περίπου 74% συγκριτικά με τα επίπεδα του 2023. Εν τω μεταξύ, ο όγκος του διαμετακομιστικού εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Παναμά μειώθηκε κατά σχεδόν 32% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Η πλατφόρμα δείχνει επίσης ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2024, σημειώθηκε πτώση 6,7% σε ετήσια βάση-
στα port calls προς τα 70 λιμάνια που παρακολουθούνται στην υποσαχάρια Αφρική. Η αντίστοιχη πτώση για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία ήταν 5,3%. Αυτές οι μειώσεις πιθανότατα αντανακλούν τις παροδικές επιπτώσεις των μεγαλύτερων χρόνων αποστολής. Αν συνεχιστεί, τα απόνερα αυτών των διαταραχών θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν προσωρινά ορισμένες αλυσίδες εφοδιασμού στις πληγείσες χώρες και να προκαλέσουν ανοδική πίεση στον πληθωρισμό (εν μέρει λόγω του υψηλότερου κόστους αποστολής).
Μια σημαντική συνέπεια αυτών των διαταραχών στη ναυτιλία είναι ότι τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τις καταγεγραμμένες εισαγωγές (και εξαγωγές) που βασίζονται σε τελωνειακά αρχεία ενδέχεται να επηρεαστούν από τις προσωρινές επιπτώσεις των πλοίων που επαναδρομολογούνται. Αυτό θα καταστήσει πιο δύσκολο να μετρηθεί η υποκείμενη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου και της οικονομικής δραστηριότητας τους επόμενους μήνες.
Για παράδειγμα, οι εκθέσεις εμπορίου εμπορευμάτων για τον Ιανουάριο σε πολλές χώρες της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης ενδέχεται να δείχνουν επιβράδυνση της αύξησης των εισαγωγών καθώς ορισμένες εισαγωγές που κανονικά θα είχαν καταγραφεί τον Ιανουάριο παραδόθηκαν μόνο τον Φεβρουάριο. Για τον ίδιο λόγο, αρκετές χώρες χαμηλού εισοδήματος που λαμβάνουν σημαντικό μερίδιο των δημοσιονομικών τους εσόδων από εισαγωγικούς δασμούς (και εξαγωγικούς φόρους) ενδέχεται να αναφέρουν χαμηλότερα δημοσιονομικά έσοδα από τα αναμενόμενα για τον Ιανουάριο.
Τα απόνερα
Ο χάρτης δείχνει τον όγκο των ροών που κινδυνεύουν να επηρεαστούν από τις πρόσφατες διακοπές στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει διακοπή 30 ημερών. Η επηρεαζόμενη ροή κυκλοφορίας παρακολουθείται για κάθε λιμάνι που επισκέπτεται πριν από την είσοδο στο στενό (εξερχόμενη κυκλοφορία) και επισκέπτεται μετά τη διέλευση (εισερχόμενη κίνηση).
Η συνολική επηρεαζόμενη ροή κυκλοφορίας είναι το άθροισμα της εξερχόμενης και της εισερχόμενης κίνησης, με το χρώμα να υποδεικνύει την κυρίαρχη ροή σε επίπεδο λιμένα. Αυτές οι εκτιμήσεις βασίζονται σε ένα προσεχές έγγραφο των Verschuur και Hall (2024).
Ο χάρτης δείχνει τον όγκο των ροών κυκλοφορίας που κινδυνεύουν να επηρεαστούν από τις πρόσφατες διακοπές στη ναυτιλία στη Διώρυγα του Παναμά, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει διακοπή 30 ημερών. Η επηρεαζόμενη ροή κυκλοφορίας παρακολουθείται για κάθε λιμάνι που επισκέπτεται πριν από την είσοδο στο στενό (εξερχόμενη κυκλοφορία) και επισκέπτεται μετά τη διέλευση (εισερχόμενη κίνηση).
Η συνολική επηρεαζόμενη ροή κυκλοφορίας είναι το άθροισμα της εξερχόμενης και της εισερχόμενης κίνησης, με το χρώμα να υποδεικνύει την κυρίαρχη ροή σε επίπεδο λιμένα. Αυτές οι εκτιμήσεις βασίζονται σε ένα προσεχές έγγραφο των Verschuur και Hall (2024).