Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (DMA) – η πιο ευρεία προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χαλιναγωγήσει τη δύναμη των μεγάλων εταιριών τεχνολογίας – τέθηκε σε ισχύ αυτή την εβδομάδα.
Στις 7 Μαρτίου έληξε η εξάμηνη περίοδος χάριτος για τις έξι εταιρίες που ορίστηκαν ως «gatekeepers»,
που σημαίνει ότι τώρα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες που ορίζονται στο DMA και να περιγράφουν τα μέτρα που έχουν λάβει στις εκθέσεις συμμόρφωσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Σήμερα σηματοδοτεί μια καμπή για τον ευρωπαϊκό ψηφιακό μας χώρο», δήλωσε ο Επίτροπος Τιερί Μπρετόν σε δήλωση.
«Το DMA ορίζει ακριβείς υποχρεώσεις και τη δυνατότητα επιβολής κυρώσεων σε μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν. Ήμασταν σε συζητήσεις με τους θυρωρούς για μήνες για να τους βοηθήσουμε να προσαρμοστούν. Και μπορούμε ήδη να δούμε αλλαγές που συμβαίνουν στην αγορά: οι ανταγωνιστές μπορούν να δημιουργήσουν εναλλακτικά καταστήματα εφαρμογών,
Οι Ευρωπαίοι χρήστες έχουν περισσότερο έλεγχο στα δεδομένα τους και τώρα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν επιλογές που δεν είχαν πριν λόγω προεπιλεγμένων ρυθμίσεων.»
Προτάθηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2020 και εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο τον Σεπτέμβριο του 2022, ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) στοχεύει στην προώθηση του θεμιτού ανταγωνισμού και στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας μεγάλων τεχνολογικών πλατφορμών στην ψηφιακή οικονομία. Επιδιώκει να ρυθμίσει τις πλατφόρμες «gatekeeper» με σημαντική ισχύ στην αγορά επιβάλλοντας υποχρεώσεις όπως η κοινή χρήση δεδομένων, διαλειτουργικότητα και ορισμένες απαιτήσεις διαφάνειας για τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού για τους μικρότερους ανταγωνιστές και την προώθηση της καινοτομίας.
Οι εταιρίες υπόκεινται στο DMA εάν λειτουργούν τις λεγόμενες υπηρεσίες βασικής πλατφόρμας, π.χ. μηχανές αναζήτησης, καταστήματα εφαρμογών ή υπηρεσίες messenger και πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια: 45+ εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες και 10,000 ετήσιοι επιχειρηματικοί χρήστες στην ΕΕ, ετήσια έσοδα τουλάχιστον 7,5 δισ. ευρώ στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο και αυτό που η Επιτροπή αποκαλεί «εδραιωμένη», δηλαδή σταθερή θέση στην αγορά.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε έξι gatekeepers – Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, η Meta και η Microsoft – που παρέχουν 22 βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας που πληρούν τα κριτήρια που πρέπει να ρυθμίζονται βάσει του DMA. Το γράφημα συνοψίζει ποιες πλατφόρμες και υπηρεσίες από ποιες εταιρείες θα υπόκεινται στο νόμο για τις ψηφιακές αγορές στο εξής, καταδεικνύοντας ότι η Google αντιμετωπίζει τον μεγαλύτερο έλεγχο από την αντιμονοπωλιακή αρχή της ΕΕ, με οκτώ από τις υπηρεσίες της να χαρακτηρίζονται ως σημαντικές πύλες.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το πεδίο εφαρμογής του DMA θα διευρυνθεί με την πάροδο του χρόνου, καθώς θα μπορούσαν να εντοπιστούν νέοι θυρωροί ή οι εταιρείες θα μπορούσαν να χάσουν αυτό το καθεστώς. Την 1η Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι η Booking, η ByteDance και η X είχαν ενημερώσει την Επιτροπή ότι ορισμένες από τις υπηρεσίες τους ενδέχεται να πληρούν τα κριτήρια DMA, τα οποία τώρα θα αξιολογηθούν και θα αποφασιστούν εντός 45 εργάσιμων ημερών.
You will find more infographics at Statista