Αισθητές οι αποκλίσεις της Αθήνας ως τουριστικός προορισμός σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες δήλωσε η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς κατά την παρουσίαση έρευνας ικανοποίησης τουριστών που πραγματοποίησε η ΕΞΑΑ σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την GBR Consulting.
«Οι επιδόσεις των ξενοδόχων τόνισε δεν επιβεβαιώνουν την πλήρη ανάκαμψη της πόλης σε σχέση με την Ευρώπη», διεμήνυσε, η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αττικής και Αργοσαρωνικού( ΕΞΑΑΑ).
Το μήνυμα της κ. Ζούλοβιτς προς τους εκπροσώπους του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Αττικής, του ΣΕΤΕ, του ΔΑΑ, της ΕΑΤΑ και των ξενοδόχων ήταν σαφές: «Θα πρέπει να αποφασίσουμε για το μελλοντικό τουριστικό προφίλ της πόλης». Κατά την κα Ζούλοβιτς δύο είναι οι τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων της Αθήνας: «το νοικοκύρεμα της πόλης και η αξιοποίησης της δυναμικής της Αθήνας», προβάλλοντας την συντονισμένα ως θαλάσσια πρωτεύουσα της Ευρώπης, μεταξύ άλλων με θεματικές διαδρομές στην Αθήνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Χαμηλές οι πραγματικές επιδόσεις της Αθήνας, ο πολιτισμός την σώζει
Από το 2022 στο 2023, η ικανοποίηση των τουριστών από τις υπηρεσίες που προσφέρει η Αθήνα παραμένει στο 8,4. Το ποσοστό αυτό ανέβηκε χάριν των υψηλών ποσοστών που είχαν ο μετρήσεις για τον πολιτισμό 9,1, της συμπεριφοράς των κατοίκων 8,5 και τον τρόπο διασκέδασης 8,4. Χαμηλά τα ποσοστά ικανοποίησης για τα μέσα μαζικής μεταφοράς μόλις 7,6, για την ασφάλεια στην πόλη 7,4%, για την σηματοδότηση 7,4, για τα πάρκα και το πράσινο 7,2, για τις πληροφορίες και τις ειδικές εκδηλώσεις 6,9, για τις πλατείες και τα πεζοδρόμια 6,9, για την ατμοσφαιρική ρύπανση 6,5, για την δημόσια καθαριότητα 6,4 και την ηχορύπανση 6,3.
Διακυμάνσεις πάνω κάτω στα ίδια επίπεδα, στασιμότητα 2023-2024
Η Αθήνα από το 2014 που βρίσκονταν στο 7,8 δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη βελτίωση. Εχει διακυμάνσεις μία άνοδο από το 7,7 το 2017 στο 8,2 το 2020, μετά επήλθε πτώση και κατόπιν ανεπαίσθητη άνοδος.
Μεγάλη έλλειψη θεματικών δραστηριοτήτων – λείπει το ποδήλατο και η πεζοπορία
Χαμηλά είναι τα ποσοστά των δραστηριοτήτων που αφορούν τις οργανωμένες ποδηλατικές διαδρομές μόλις 3%, οι τέχνες του δρόμου μόλις 2% και η οργανωμένη πεζοπορία 2%, Στο πάτο η οργανωμένη κατάδυση 1%. Σε αυτές τις δραστηριότητες οι ξένοι επισκέπτες σε άλλες χώρες δίνουν τεράστια βάση, αντλώντας ικανοποίηση από την οργάνωση και την προσφορά.
Ορόσημο το 2023 για τον ΔΑΑ – η φέρουσα ικανότητα της Αθήνας
Ως προς την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης, το 2023 αποτέλεσε έτος «ορόσημο» για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και την πόλη της Αθήνας. Συγκεκριμένα, μέσω του αεροδρομίου καταγράφηκαν περισσότερες από 7 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις κατοίκων εξωτερικού, σε σύγκριση με 6,4 εκατομμύρια το 2019 (+10%) το οποίο ήταν και το προηγούμενο έτος αναφοράς. Ειδικότερα, ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), ενώ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι σταθερά θετική πορεία παρουσίασαν και αγορές, όπως οι Ελβετία, Ολλανδία, Βέλγιο, Τουρκία, Ρουμανία, οι οποίες προπανδημικά θεωρούνταν ως μη κύριες / παραδοσιακές. Παράλληλα, υπερπόντιοι προορισμοί / αγορές, όπως η Αυστραλία και η Κίνα, κλειστές το 2022 λόγω των περιορισμών της πανδημίας ανέκαμψαν με ταχείς ρυθμούς. Σε ό,τι αφορά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, παρατηρήθηκε αυξημένη επισκεψιμότητα και κατά τους μήνες εκτός αιχμής.
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης το 2023, η Αθήνα κατατάσσεται στις κορυφαίες θέσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με το 2019 εμφανίζοντας αναπτυξιακή πορεία τη στιγμή που ο κλάδος των ευρωπαϊκών αεροδρομίων βρίσκεται ακόμα σε στάδιο ανάκαμψης.