Κινήσεις αναδιάταξης του προφίλ της ζήτησης πετρελαίου διεθνώς έχουν πυροδοτήσεις οι επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς πολλοί αγοραστές αναζητούν τοπικούς προμηθευτές.
Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου φαίνεται ολοένα και πιο τοπική, καθώς οι επιθέσεις μαχητών στην Ερυθρά Θάλασσα και οι αυξανόμενοι ναύλοι κάνουν τις προμήθειες από πιο εγγύς περιοχές και προμηθευτές.
Στόχος είναι η βραχυχρόνια αποκατάσταση της ασφάλειας του εφοδιασμού, ενώ το premium στην τιμή έχει περιοριστεί λόγω της αύξησης των ναύλων εξαιτίας της μεγαλύτερης διαδρομής των πλοίων και της αύξησης των ασφαλίστρων. Επίσης, η προοπτική αδύναμης ζήτησης και υποχώρησης των τιμών δημιουργεί συνθήκες πλεονασματικής προσφοράς σε όλο το εύρος.
Ο δραστικός περιορισμός των διελεύσεων των δεξαμενόπλοιων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μπορεί να αποτελέσει τη θρυαλλίδα μιας διάσπασης, με μια εμπορική περιοχή που επικεντρώνεται γύρω από τη λεκάνη του Ατλαντικού και περιλαμβάνει τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μεσόγειο, και μια άλλη που περιλαμβάνει τον Περσικό Κόλπο, τον Ινδικό Ωκεανό και την Ανατολική Ασία.
Προφανώς και οι ροές πετρελαίου μεταξύ αυτών των περιοχών συνεχίζονται- μέσω του μεγαλύτερου και δαπανηρότερου δρόμου γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής – αλλά τα πρόσφατα μοτίβα αγορών δείχνουν αποσύνδεση.
Auditor’s note: Εισηγημένες και Κεφαλαιαγορά… κωφεύουν
Αν και το νέο σκηνικό εκτιμάται ότι θα είναι βραχυχρόνιο, εν τούτοις θεωρείται βέβαιο ότι θα είναι βραχύβιο, εν τούτοις εκτιμάται ότι θα έχει αντίκτυπο στη λειτουργία και τα αποτελέσματα και ελληνικών εταιριών, όπως η Helleniq Energy και η Motor OIl. Ο αντίκτυπος αναμένεται να επηρεάσει σε διαφορετικό βαθμό και τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών.Ωστόσο, μέχρι σήμερα καμία από τις εισηγμένες εταιρίες του κλάδου δεν έχει ενημερώσει το επενδυτικό κοινό και τις αρχές για τις ενδεχόμενες και πιθανές επιπτώσεις. Η έλλειψη ενημέρωσης θολώνει τα νερά και οδηγεί σε αύξηση του risk premium.
Τέτοιες παραλήψεις υπονομεύουν παράλληλα την διαφάνεια της αγοράς, την αποτελεσματικότητα και η σιωπή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς υποσκάπτει τα εχέγγυα αξιοπιστίας της θεσμικής λειτουργίας της αγοράς.
Ο αρχικός αντίκτυπος
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, ορισμένα διυλιστήρια παρέλειψαν τις αγορές αργού πετρελαίου της Βασόρας του Ιράκ τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, ενώ αγοραστές από την ήπειρο αγοράζουν φορτία από τη Βόρεια Θάλασσα και τη Γουιάνα. στην Ασία. Η αύξηση της ζήτησης για το αργό πετρέλαιο Murban του Άμπου Ντάμπι οδήγησε σε άνοδο των τιμών spot στα μέσα Ιανουαρίου και οι ροές από το Καζακστάν προς την Ασία μειώνονται ραγδαία.
Οι φορτώσεις αργού από τις ΗΠΑ στην Ασία, εν τω μεταξύ, υποχώρησαν περισσότερο από 30% τον περασμένο μήνα από τον Δεκέμβριο, δεδομένα παρακολούθησης από την εμφάνιση του Kpler.
Επαναφορά
Ο κατακερματισμός δεν θα είναι μόνιμος, αλλά προς το παρόν καθιστά πιο δύσκολο για χώρες που εξαρτώνται από εισαγωγές όπως η Ινδία και η Νότια Κορέα να διαφοροποιήσουν τις πηγές προμήθειας πετρελαίου τους. Για τα διυλιστήρια, περιορίζει την ευελιξία τους να ανταποκρίνονται στην ταχέως μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς και θα μπορούσε τελικά να μειώσει τα περιθώρια κέρδους.
Διεθνώς, αναλυτές εκτιμούν ότι η διαφοροποίηση και ο κατακερματισμός της ζήτησης σε αγορές με τοπικά χαρακτηριστικά είναι προϊόν της κρίσης που δημιουργείται και θα εξαντληθεί μετά το πέρας της. Κατά πολλούς πρόκειται για κίνηση αντιστάθμισης μεταξύ της ασφάλειας του εφοδιασμού και της μεγιστοποίησης των κερδών».
Οι διελεύσεις πετρελαιοφόρων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκαν κατά 23% τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, ανέφερε η Kpler σε σημείωμα που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 30 Ιανουαρίου. αντίστοιχα.
Στις αγορές εμπορευμάτων, οι ροές ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών από την Ινδία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, καθώς και το πετρέλαιο μαζούτ και η νάφθα της Ευρώπης που κατευθύνονται προς την Ασία έχουν επηρεαστεί περισσότερο. Οι ασιατικές τιμές της νάφθας, μιας πρώτης ύλης πετροχημικών, σκαρφάλωσαν σε υψηλά διετίας την περασμένη εβδομάδα, λόγω των φόβων ότι θα γινόταν πιο δύσκολη η προμήθεια της από την Ευρώπη.
Ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα τροφοδοτεί τις τιμές του πετρελαίου μέσω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς, το οποίο ενθαρρύνει τα διυλιστήρια να πηγαίνουν τοπικά όπου μπορούν. Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων αργού Suezmax από τη Μέση Ανατολή προς τη Βορειοδυτική Ευρώπη έχουν εκτοξευθεί περίπου στο μισό από τα μέσα Δεκεμβρίου, αναφέρει η Kpler. Η παγκόσμια τιμή αναφοράς του Brent αυξήθηκε κατά περίπου 8% την ίδια περίοδο.
Εν τω μεταξύ, το κόστος παράδοσης πετρελαίου στην Ασία από τις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή αυξάνεται, αυξήθηκε κατά περισσότερο από 2 δολάρια το βαρέλι σε μια περίοδο τριών εβδομάδων τον Ιανουάριο, σύμφωνα με εμπόρους που συμμετέχουν στην αγορά.
«Η διαφοροποίηση είναι ακόμα δυνατή, αλλά έχει υψηλότερη τιμή», δήλωσε ο Giovanni Staunovo, αναλυτής εμπορευμάτων στην UBS Group AG. «Εκτός και αν μπορεί να περάσει στον τελικό καταναλωτή, θα έπεφτε στα περιθώρια των διυλιστηρίων».
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να οδηγήσει σε μακροπρόθεσμη αναδιάταξη των ροών πετρελαίου, αλλά είναι επίσης δύσκολο να δούμε μια επίλυση της σύγκρουσης στο εγγύς μέλλον. Αντίθετα, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος για περισσότερες διακοπές, ιδιαίτερα μετά το χτύπημα των Χούτι σε δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικά καύσιμα στα τέλη του περασμένου μήνα.
Αυτή η επίθεση ήταν αξιοσημείωτη καθώς η υποστηριζόμενη από το Ιράν μαχητική ομάδα είχε προηγουμένως υποδείξει ότι ρωσικά και κινεζικά πλοία δεν θα στοχοποιηθούν.
«Η γεωπολιτική δεν είναι καλή για το εμπόριο», δήλωσε ο Άντι Ιμσίροβιτς, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Surrey Clean Energy. «Αν ήμουν αγοραστής, θα ήμουν στο μυαλό μου. Είναι μια δύσκολη περίοδος για τα διυλιστήρια, ειδικά τα ασιατικά διυλιστήρια,
που πρέπει να είναι πιο ευέλικτοι».