Πραγματοποιήθηκε, σήμερα, η τελετή παράδοσης του Οδικού Άξονα «Άκτιο – Αμβρακία», παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου, της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Κωνσταντίνου Μαγουλά.
Ο κ. Σταϊκούρας κατά την ομιλία του στην τελετή επεσήμανε ότι: «Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, που αναβαθμίζει, πολύ-επίπεδα, το οδικό δίκτυο της χώρας. Γιατί, συντομεύει τις αποστάσεις, αυξάνει την οδική ασφάλεια των χρηστών, μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση και δίνει αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή προς όφελος των τοπικών».
«Ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας. Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως δήλωσε από την πλευρά του ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος: «Κλείνουμε κεφάλαια. Αυτό το έργο είναι μία πολύ μεγάλη και σημαντική παρέμβαση. Βλέπουμε και την επόμενη μέρα μέσα από αυτή την παράδοση. Τα έργα πλέον δεν αποτελούν ένα άθροισμα “χύδην” παρεμβάσεων, αλλά αποτελούν ένα συγκροτημένο πλαίσιο, που πραγματικά αλλάζουν όλη την Ελλάδα». Πρόσθεσε δε, ότι: «Μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Είμαστε σε μία περίοδο όπου πραγματικά μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο με σχέδιο. Μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο επειδή υπάρχει αυτή η καθημερινή επαφή της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού με τις τοπικές κοινωνίες».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή και ικανοποίηση, που σήμερα εδώ, στη Δυτική Ελλάδα, παραδίδουμε, με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στους πολίτες, ολοκληρωμένο, τον νέο οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία.
O συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 49 χλμ., αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, με συνολικό πλάτος 17 μέτρα.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων δρόμων, κάθετων αξόνων, γεφυρών, διαβάσεων και κόμβων.
Στο σημείο αυτό, θέλω να ευχαριστήσω:
- την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την προσήλωση στην δρομολόγηση του συγκεκριμένου έργου,
- τις υπηρεσίες και τα στελέχη του Υπουργείου, για την εργώδη προσπάθεια και συμβολή τους στην παρακολούθηση του έργου, και
- την ανάδοχο εταιρεία ΜΕΤΚΑ, για την άρτια και έγκαιρη παράδοση του οδικού άξονα, εντός τριών ετών από την υπογραφή της σύμβασης.
Οδικός άξονας που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο «Α52» και συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με:
- το Αεροδρόμιο του Ακτίου,
- την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου,
- το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, και
- τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, που αναβαθμίζει, πολύ-επίπεδα, το οδικό δίκτυο της χώρας.
- Συντομεύει τις αποστάσεις.
- Αυξάνει την οδική ασφάλεια των χρηστών.
- Μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
- Αυξάνει την προσπελασιμότητα.
- Βελτιώνει την καθημερινότητα των κατοίκων.
- Λειτουργεί τονωτικά στην τουριστική δραστηριότητα.
- Συμβάλλει στην ομαλή, αποτελεσματική και ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων και αγαθών.
- Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για προσέλκυση επενδύσεων και νέες θέσεις εργασίας.
- Δίνει αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στην κυκλοφορία έως το Σαββατοκύριακο, αφού απομακρυνθούν τα βαρέα οχήματα των εργοταξίων.
Σημειώνεται ότι, μέσα στο 2024, ολοκληρώνονται και οι συνδέσεις Βόνιτσα – Λευκάδα και Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, με τις οποίες συμπληρώνεται η διαδρομή της σύνδεσης προς τη Λευκάδα.
Η χώρα, με καλούς ρυθμούς, συγκροτεί ένα δίκτυο σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων το οποίο καλύπτει ολόκληρη την επικράτεια, παρά τις πολλαπλές κρίσεις της τελευταίας περίπου δεκαετίας.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, και με σταθερό βηματισμό, προχωρούν σημαντικά και ολοκληρώνονται άμεσα σειρά εμβληματικών έργων.
Μέχρι το Πάσχα, παραδίδεται το τμήμα Λαμία – Καλαμπάκα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, συνολικού μήκους 136 χλμ.
Το Νοέμβριο του 2024, παραδίδεται το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Μέχρι το τέλος του έτους, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους 75 χλμ.
Ευρισκόμενος στη Δυτική Στερεά Ελλάδα, δεν θα παραλείψω να σημειώσω την έναρξη κατασκευής τμήματος του οδικού άξονα Λαμία – Άμφισσα – Αντίρριο και την προώθηση των διαδικασιών για την κατασκευή τμήματος του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο.
Παράλληλα, δρομολογείται το αντιπλημμυρικό έργο των περιοχών Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου.
Η Κυβέρνηση, δια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μεριμνά για την ποιοτική ολοκλήρωση και την έγκαιρη παράδοση δεκάδων υπό εκτέλεση μεγάλων και μικρών έργων στην κοινωνία, ενώ σχεδιάζει – με ρεαλισμό – νέα έργα.
Μεριμνά για την οικοδόμηση σχέσεων συνεργασίας με τις ιδιωτικές εταιρείες.
Σχέσεις που χαρακτηρίζονται από σαφήνεια, ειλικρίνεια και συνέπεια, με ύψιστο στόχο όλων μας την προώθηση των συμφερόντων της πατρίδας και των πολιτών.
Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τέτοιο, καλό παράδειγμα.
Με την πολιτική της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, δημιουργούμε υποδομές που προωθούν την ισχυρή μεγέθυνση, ενισχύουν την βιώσιμη ανάπτυξη, αυξάνουν την απασχόληση και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.
Όλες και όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε την Πατρίδα πιο ισχυρή και την κοινωνία πιο ευημερούσα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου:
Σήμερα ένα σημαντικό έργο παραδίδεται στην τοπική κοινωνία. Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι την περιοχή. Μπορώ να σας μεταφέρω, λοιπόν, ότι αυτή η γέφυρα εδώ που βρισκόμαστε, για τους κατοίκους του διπλανού οικισμού του Δρυμού, είναι κάτι σαν ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου τους. Και αυτός είναι ο μικρόκοσμος, ο οποίος χαίρεται ένα έργο, που αλλάζει τη ζωή του. Και αυτό είναι κάτι που οι κάτοικοι της περιοχής το γνωρίζουν πολύ καλά.
Αλλά δεν αφορά μόνο τις τοπικές κοινωνίες που επηρεάζονται από το έργο, αυτή η σημερινή παράδοση, αυτή η σημερινή παρέμβαση αφορά επίσης την ευρύτερη περιοχή. Αφορά τη Δυτική Ελλάδα, αφορά τη Λευκάδα και τα Ιόνια νησιά, αφορά την Ήπειρο. Γιατί ένας δρόμος έρχεται και οδηγεί από την Ιόνια Οδό, παρακάμπτει τον Αμβρακικό και οδηγεί ακριβώς σε ένα σημείο που θα το έλεγε κανείς υπό την ευρεία έννοια, «Τριεθνές».
Αυτή είναι η εικόνα η οποία θα λέγαμε ότι έχει μεσοπρόθεσμα χαρακτηριστικά. Υπάρχει όμως και η μεγάλη εικόνα. Ότι αφήνουμε πίσω μας το παρελθόν. Το παρελθόν δεν είναι μόνο ένας δρόμος 6 μέτρων, ο οποίος αυτήν τη στιγμή αναπληρώνεται από έναν δρόμο 17 μέτρων. Το παρελθόν είναι ένα παρελθόν περιπετειών στα δημόσια έργα, το οποίο χάρις στις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης Μητσοτάκη της πρώτης τετραετίας, πλέον, αφήνουμε πίσω μας. Η κρίση στα δημόσια έργα, οι περιπέτειες, τα δημόσια έργα τα οποία ταλαιπώρησαν περιοχές ολόκληρες επί δεκαετίες, είναι μία υπόθεση που δεν θα επαναληφθεί υπό τη σημερινή Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Κλείνουμε κεφάλαια. Αυτό είναι μία πολύ μεγάλη και πολύ σημαντική παρέμβαση. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να πω ότι βλέπουμε και την επόμενη μέρα μέσα από αυτή την παράδοση. Τα έργα πλέον δεν αποτελούν ένα άθροισμα «χύδην» παρεμβάσεων, αλλά αποτελούν ένα συγκροτημένο πλαίσιο, που πραγματικά αλλάζουν όλη την Ελλάδα. Και αυτό είναι ένα πλαίσιο παρεμβάσεων το οποίο υπακούει σε έναν εξορθολογισμένο σχεδιασμό, ο οποίος γνωρίζει τους πόρους που είναι διαθέσιμοι και τους αξιοποιεί. Και βεβαίως, δεν αναφέρομαι μόνο στους οικονομικούς πόρους, αναφέρομαι και στους ανθρώπινους και στους υλικούς που και αυτοί πλέον δεν είναι ανεξάντλητοι.
Με την έννοια αυτή, κύριε Πρόεδρε, με τους Περιφερειάρχες της περιοχής συζητάμε πώς θα γίνουν μεγάλες παρεμβάσεις. Μεγάλες παρεμβάσεις που εσείς έχετε εντοπίσει και πώς αυτές θα αρθρωθούν στο χρόνο. Και κάναμε αυτή την κουβέντα με τον Αλέκο Καχριμάνη, όπως έχουμε κάνει αντίστοιχη κουβέντα και με τον Νεκτάριο Φαρμάκη για την Δυτική Ελλάδα. Πώς θα γίνει η βόρεια παράκαμψη του Αμβρακικού κόλπου, πώς θα βελτιωθεί η σύνδεση της Λευκάδας με τη χερσαία περιοχή της Ελλάδος, πώς θα συνδεθεί η Πρέβεζα με την Πάργα και την Ηγουμενίτσα. Έργα τα οποία είναι επίσης απαραίτητα στην περιοχή. Όλα αυτά σε ένα σχέδιο το οποίο είναι αρθρωμένο στο χρόνο και το οποίο είναι ρεαλιστικό. Η Ελλάδα αλλάζει και αλλάζει χάρις στους σχεδιασμούς του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Και επειδή είπα ότι οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι, επιτρέψτε μου να πω μόνο το εξής. Ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας – αυτή είναι η πραγματικότητα – ότι οι υποδομές γηράσκουν. Αυτό που διασφαλίζει η σημερινή κυβέρνηση είναι η συντήρηση των υποδομών.
Βρισκόμαστε σε μία ολοκαίνουργια γέφυρα. Μπορεί να σας φαίνεται ότι αυτή είναι μία αιώνια παρέμβαση, δεν είναι έτσι. Έχει χρόνο ζωής. Στη δικιά μας γενιά εγκαινιάστηκαν πολλά έργα στο παρελθόν. Αυτά, πλέον, χρήζουν συντήρησης. Χρειαζόμαστε πόρους για συντηρήσεις, χρειαζόμαστε πόρους για έκτακτα γεγονότα, χρειαζόμαστε πόρους για πολιτική προστασία. Και ήταν η θεομηνία «Daniel» που χτύπησε τη Θεσσαλία που μας επέβαλε να αναδιατάξουμε το σχεδιασμό μας, να αναδιατάξουμε τις προτεραιότητες και αυτό κάνουμε ως κυβέρνηση.
Νομίζω, λοιπόν, ότι μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Είμαστε σε μία περίοδο της Ελλάδας όπου πραγματικά μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο με σχέδιο, μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο επειδή υπάρχει αυτή η καθημερινή επαφή της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού με τις τοπικές κοινωνίες. Μπορούμε να αλλάξουμε την Ελλάδα γιατί ξέρουμε πως γίνεται και το αποδεικνύουμε με πράξεις και με παραδόσεις έργων, όπως η σημερινή.
Oδικός Άξονας «Άκτιο – Αμβρακία»
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» είναι συνολικού μήκους 49χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά.
Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στην:
- μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών,
- μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών.
- βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου,
- αξιοπιστία χρόνου διαδρομής,
- αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την τουριστική δραστηριότητα,
- ελκυστικότητα παραγωγικών επενδύσεων στη ζώνη επιρροής του έργου,
- εξοικονόμηση χρόνου πολλαπλών προορισμών, ταχύτερες μεταφορές με αυξημένη οδική ασφάλεια,
- μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών
- και στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5 μέτρου και από κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή:
- Παράπλευρων και κάθετων δρόμων.
- Δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
- 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την παρούσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.
Ο οδικός άξονας «Άκτιο – Αμβρακία», προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.
Η ανάδοχος εταιρεία ΜΕΤΚΑ, της «Μυτιληναίος Α.Ε.» ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020.