Εικοσιτέσσερα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του 28 Μαρτίου 2001, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (IATA:ΑΤΗ) τροχοδρομεί σε νέα πίστα από τον Φεβρουάριο του 2024.
Μπαίνει στην πίστα του Χρηματιστηρίου Αθηνών για το 30% του ΤΑΙΠΕΔ σε ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές στην Ελλάδα και σε διεθνείς θεσμικούς επενδυτές εκτός Ελλάδας. Η διασπορά των μετοχών τoυ ΔΑΑ στο κοινό υπολογίζεται στο 19%.
Μετά την ολοκλήρωση της ιδιωτικής τοποθέτησης, στο πλαίσιο της οποίας το ΤΑΙΠΕΔ αποεπενδύρι το ποσοστό του Δημοσίου αναμένεται να περιοριστεί σημαντικά στο 25% από 55% που είναι συνολικά σήμερα. Από την άλλη πλευρά, μέσω συμβάσεων που έχουν καταρτιστεί θα αυξηθεί το ποσοστό του Avialliance από το 40 στο 50%, που θα είναι πλέον και βασικός μέτοχος, χωρίς όμως να διαθέτει αυτόνομα καταστατική πλειοψηφία. Αντίστοιχα θα αυξηθεί κατά 1% το ποσοστό της οικογένειας Κοπελούζου στο 6%.
Δείτε εδώ το μετοχικό roaster όπως είναι σήμερα, πριν την ολοκλήρωση της ιδιωτικής τοποθέτησης.
Μετά το placement που είναι ταυτόχρονα και IPO η εταιρία διαχείρισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών θα εισέλθει στο Χρηματιστήριο, με free float περίπου 19% και κεφαλαιοποίηση που αναμένεται να διαμορφωθεί από την IPO στην περιοχή των 3 δισ.
Το καταστατικό του ΔΑΑ που θα ισχύει μετά την έναρξη της διαπραγμάτευσης μπορείτε να το δείτε εδώ.
Επίσης, εδώ δημοσιεύονται τα πιο πρόσφατα χρηματοοικονομικά στοιχεία, του ενεαμήνου του 2023, με βάση τα οποία διενεργήθηκε η αξιολόγηση και υπολογίστηκε η αποτίμηση και η εύλογη αξία.
Προβλέψεις ΙΑΤΑ για αερομεταφορές
Την ίδια στιγμή που ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατά την IATA,:ATH, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών IATA προβλέπει ότι τα συνολικά έσοδα των αερομεταφορέων το 2024 θα αυξηθούν 7,6% στα 964 δισεκατομμύρια δολάρια. Περίπου 4,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα ταξιδέψουν το 2024. Θα εκτελεστούν περίπου 40,1 εκατομμύρια πτήσεις το 2024, ξεπερνώντας τις 39,9 εκατομμύρια το 2019 και τα 36,8 εκατομμύρια το 2023. Τα έσοδα από τους επιβάτες εκτιμάται να διαμορφωθούν στα 717 δισεκατομμύρια, αυξημένα 12% σε σχέση με το 2023. Τα χιλιομετρικά έσοδα επίσης προβλέπεται να αυξηθούν 9,8%.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΙΑΤΑ έχει προειδοποιήσει τις αεροπορικές εταιρίες -όχι τα αεροδρόμια- ότι απαιτείται η βελτίωση των περιθωρίων κέρδους για να καταστεί βιώσιμη η πρόσφατη έκρηξη στην κερδοφορία τους.
Η κίνηση στο ΔΑΑ
Το αεροδρόμιο Αθηνών το 2023 υποδέχτηκε 28,17 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 19,39 εκατομμύρια επιβάτες προήλθαν από το εσωτερικό και τα . 8,78 εκατομμύρια από το εσωτερικό. Σε εξέλιξη βρίσκονται δύο επενδυτικά πλάνα επέκτασης του ΔΑΑ τα επόμενα χρόνια.
Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2023 ανήλθε σε 1,86 εκατ., αυξημένη κατά 17,1% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και αυξημένη κατά 13,6% σε σχέση με το προπανδημικό έτος 2019. Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 11,9% και 19,4% αντίστοιχα.
Σε σύγκριση με το 2019, τόσο οι επιβάτες εσωτερικού όσο και οι διεθνείς επιβάτες παρουσίασαν άνοδο κατά 20,8% και 10,7% αντίστοιχα.
Συνολικά, η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του έτους 2023 ανήλθε σε 28,17 εκατ., αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 10,2% σε σύγκριση με το 2019. Αναλυτικά, τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα.
Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2023, ο αριθμός των πτήσεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 241.604, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13,2% σε σχέση με το 2022 και 7,1% σε σύγκριση με το 2019.
Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις σημείωσαν άνοδο κατά 7,4% και 18,1% σε σχέση με το 2022, και αντίστοιχα κατά 10,5% και 4,6% σε σύγκριση με το 2019
Το business plan
Το πρώτο πλάνο υπό την ονομασία, «33ΜΑP» έχει ως στόχο να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις για να μπορούν να εξυπηρετούνται 33 εκατ. επιβάτες τον χρόνο με το ύψος της επένδυσης να φτάνει τα . 650 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες και οι δαπάνες κατανέμονται ως εξής: το25% των δαπανών μεταξύ του 2024 και 2025, το 30% το 2026, το 25% το 2027 και το υπόλοιπο 20% των δαπανών το 2028. Το
Το δεύτερο πλάνο υπό την ονομασία 40ΜΑP» το οποίο θα επεκτείνει περισσότερο τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου ώστε να εξυπηρετεί 40 εκατ. επιβάτες. Το κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 700 εκατομμύρια ευρώ και το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το 2031.
Το ιστορικό της μετεγκατάστασης από το Ελληνικό στα Σπάτα
Μετά από εμπόδια και προβλήματα, υπογράφεται η σύμβαση για την ανάπτυξη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών το 1995, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών Hochtief Aktiengesellschaft vorm Helfamann,ABB Calor Emag Schaltanlangen AG, H. Kranz –TkT GmbH και Flughafen Athen – Spata Projektgesellschaft mbH.
Πρόκειται για μία πρωτοπόρο συνεργασία Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα καθώς είναι το πρώτο αεροδρόμιο σημαντικού μεγέθους σε διεθνή κλίμακα, που κατασκευάστηκε με τη συμμετοχή ιδιωτών από μηδενική βάση. Το κόστος της κατασκευής του αεροδρομίου προήλθε κυρίως από τραπεζικό δανεισμό – η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων υπήρξε ο κύριος χρηματοδότης – ενώ το υπόλοιπο ποσό καλύφθηκε από ιδιωτικά μετοχικά κεφάλαια, καθώς και από επιχορηγήσεις του Ελληνικού Δημοσίου και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Συνοχής.
Με εταιρικό στόχο τη δημιουργία υψηλής αξίας για το σύνολο των συμμετόχων του, προσφέροντας υπηρεσίες με άριστη σχέση τιμής – ποιότητας, ο ΔΑΑ ακολουθεί συγκεκριμένη αναπτυξιακή στρατηγική τόσο στο τμήμα των αεροναυτιλιακών όσο και των μη αεροναυτιλιακών δραστηριοτήτων του. Προσφέροντας ένα από τα πιο καινοτόμα και ολοκληρωμένα προγράμματα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, ο ΔΑΑ διασφαλίζει τη βιωσιμότητα και την περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας και της διεθνούς κίνησης, σε στενή συνεργασία με το σύνολο των αεροπορικών εταιρειών (διεθνείς ή εταιρείες βάσης, παραδοσιακές ή χαμηλού κόστους).
Σε ό,τι αφορά το μη αεροναυτιλιακό σκέλος, ο ΔΑΑ έχει αναπτύξει εκτενή εμπορική δραστηριότητα, προσφέροντας στον κεντρικό αεροσταθμό προϊόντα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου για τον καταναλωτή, ενώ παράλληλα, η εταιρεία αεροδρομίου αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα σε τομείς όπως η ανάπτυξη της ακίνητης περιουσίας της, η ανάπτυξη και η εμπορική αξιοποίηση συστημάτων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, εξάγοντας παράλληλα την πολυσχιδή και πρωτοποριακή τεχνογνωσία της σε διεθνές επίπεδο.
Παύση λειτουργίας μετά από 60 χρόνια
Σχετικά με την παύση λειτουργίας του Αεροδρομίου στο Ελληνικό έπειτα από 60 χρόνια, η σύμβαση αναφέρει: «Το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση ότι ο Αερολιμένας του Ελληνικού θα κλείσει προς χρήση αεροσκαφών σταθερών πτερύγιων μόλις μεταφερθεί στο Αεροδρόμιο των Σπάτων όλη η αεροναυτική δραστηριότητα…. που διακινεί κατά τον χρόνο αυτόν το Αεροδρόμιο του Ελληνικού μαζί με τις σχετικές εκείνες υπηρεσίες και βοηθητικές εργασίες για τις οποίες υπήρξε διακανονισμός με την εταιρεία Αεροδρομίου να μεταφερθούν κατά τον εν λόγω χρόνο».
Εγκαίνια λειτουργίας 27 Μαρτίου 2001
Η τελευτή θεμελίωσης του ΔΑΑ έλαβε χώρα στις 5 Σεπτεμβρίου 1996. Οι εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου ολοκληρώθηκαν περίπου τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2000 και ακολούθησε η περίοδος δοκιμών. Η ονομασία του νέου αεροδρομίου δόθηκε προς τιμήν του Ελ. Βενιζέλου ο οποίος είχε ιδρύσει Υπουργείο Αεροπορίας το 1929. Τα εγκαίνια λειτουργίας του έγιναν στις 27 Μαρτίου 2001.
Την επομένη ημέρα προσγειώθηκε το πρώτο αεροπλάνο της πτήσης 424 της Ολυμπιακής Αεροπορίας από το Μόντρεαλ του Καναδά. Μέχρι τον Αύγουστο το 2001 ο ΔΑΑ είχε εξυπηρετήσει συνολικά 7.000.000 επιβάτες και 85.000 πτήσεις και ο μέσος όρος προσγειώσεων και απογειώσεων έφτανε τα 600 αεροσκάφη την ημέρα.
Το διοικητικό συμβούλιο
ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΛΑΜΠΙΡΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
EVANGELOS PETER POUNGIAS
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ROBERT GOEBBELS
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
IAN ANDREWS
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
SVEN ERLER
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΛΛΙΑΣ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΑΜΠΟΥΚΗΣ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΣΙΝΑΝΙΩΤΟΥ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Η οργανωτική δομή
Τα πλεονεκτήματα του ΔΑΑ
- 24ωρη απρόσκοπτη πρόσβαση σε δύο ανεξάρτητους παράλληλους διαδρόμους
- Μεγάλη χωρητικότητα – Έλλειψη καθυστερήσεων σε αέρα και έδαφος
- Προηγμένη τεχνολογία και εξοπλισμός
- Υψηλά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας
- Αποτελεσματικές υπηρεσίες μετεπιβίβασης (transfer) προσφέροντας άνετη και ευχάριστη εμπειρία στους επιβάτες
- Προηγμένες Εγκαταστάσεις Εμπορευμάτων: τέσσερις εμπορευματικοί σταθμοί λειτουργούν σε 24ωρη βάση
- Ευκαιρίες για νέα δρομολόγια και επιπλέον συχνότητες
- Ελκυστικά προγράμματα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρίες