Μπορεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης να έχει τεθεί πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης με στόχο η κεντρική γραμμή να παραδοθεί το Νοέμβριο του 2024, αυτό όμως δεν είναι ούτε απλό, ούτε εύκολο project, εσχάτως όμως μοιάζει εφικτό.
Τα 40 εκατ. που έριξε σε δύο δόσεις η ΑΚΤΩΡ, μετά την εξαγορά της από την Intrakat και την ανάληψη της διοίκησης από τον Αλέξανδρο Εξάρχου, φαίνεται ότι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο ώστε να ξεπαγώσουν τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, τα οποία είχαν καθυστερήσει λόγω έλλειψης ρευστότητας.
Στην πραγματικότητα, ο Αλέξανδρος Εξάρχου χρησιμοποίησε τη ρευστότητα και τις πιστοληπτικές γραμμές του ομίλου για να “ξελασπώσει” την κυβέρνηση, η οποία -δεν είναι μυστικό- ότι παρά τις εισπράξεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και την αύξηση των φορολογικών εσόδων, έχει καθυστερήσει σημαντικά την αποπληρωμή λογαριασμών στα Δημόσια Έργα.
Η απόφαση του Αλέξανδρου Εξάρχου να ρίξει τα 40 εκατ. και να αναγάγει την έγκαιρη ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης σε μείζονα προτεραιότητα δεν είναι τυχαία. Την ολοκλήρωση του έργου εντός του 2024 είχε προαναγγείλει σε δηλώσεις του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που συνεπάγεται ότι ο επιχειρηματίας “βάζει τα λεφτά του, εκεί μου είναι το στόμα του”, όπως λένε και οι Αμερικάνοι. Κατ επέκταση, η έμπρακτη υποστήριξη των δηλώσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη κερδίζουν για τον Αλέξανδρο Εξάρχου αρκετά “credits” στις σχέσεις του με το Μαξίμου. Η εξαρργύρωση του goodwill είναι ένα δεύτερο θέμα… Ο Αλέξανδρος Εξάρχου είναι άλλωστε πολυπράγμων και εκτός από τις κατασκευαστικές έχει συμφέροντα στις τράπεζες και αλλού…
Το timeline του Μετρό της Θεσσαλονίκης
Έργα Πολιτικού Μηχανικού
Ολοκληρώνονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα σε όλους τους σταθμούς (ανοξείδωτα κιγκλιδώματα, χαλύβδινες επενδύσεις, χρωματισμοί, στέγαστρα), τα οποία θα αποπερατωθούν πλήρως με την ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων. Εξαίρεση αποτελεί ο σταθμός «Βενιζέλου», στον οποίο συνεχίζονται οι εργασίες σκυροδεμάτων στην Βόρεια και Νότια είσοδο, ενώ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι
εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και Η/Μ εγκαταστάσεων. Παράλληλα, υλοποιούνται και οι αποκαταστάσεις της επιφάνειας οδού στους σταθμούς του δικτύου.
Σταθμός «Βενιζέλου» και Αρχαιολογικά
Στον σταθμό «Βενιζέλου» ολοκληρώθηκε η μεταφορά όλων των αρχαιοτήτων που είχαν αποσπασθεί και αναμένεται μέχρι τον Μάιο του 2024 η πλήρης συντήρηση και ανάδειξή τους. Ο συγκεκριμένος σταθμός εκτιμάται ότι θα αποτελέσει διεθνή πόλο έλξης, χάρη στη σπάνια αρχαιολογική του αξία. Παράλληλα, στο πλαίσιο προβολής και ανάδειξης του Αρχαιολογικού Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, βρίσκονται σε εξέλιξη εγκατάστασης LED Panels, Προθηκών, Διαφανοσκοπίων, Τρισδιάστατων εκτυπώσεων και ψηφιακών εφαρμογών αρχικά σε έξι σταθμούς.
Κυκλοφοριακά – περιφράξεις
Τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόσθηκαν στην κυκλοφορία των οδών γύρω από τους σταθμούς, τα οποία ήταν απαραίτητα για την ορθή κατασκευή τους, έχουν αρθεί και έχει επανέλθει η κυκλοφορία στην προηγούμενη κατάσταση. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν η επαναφορά της Εγνατίας Οδού στο σταθμό «Βενιζέλου», η οποία θα γίνει μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ο επίσταθμος του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (περιοχή Αγίων Πάντων), η διάνοιξη της Οδού Σόλωνος στο σταθμό 25ης Μαρτίου, καθώς και η επαναφορά της κεντρικής εισόδου του Α.Π.Θ. Επιπλέον, οι περιφράξεις των σταθμών της βασικής γραμμής απομακρύνονται και οι περιοχές τους αποδίδονται προς χρήση στους κατοίκους της πόλης. Εξαίρεση αποτελούν οι σταθμοί «Βενιζέλου» και «25ης Μαρτίου», καθώς και οι είσοδοι και τα φρεάτια των σταθμών, στις οποίες οι περιφράξεις παραμένουν για λόγους ασφαλείας.
Δοκιμές Ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων
Στους ανατολικούς σταθμούς της κύριας γραμμής βρίσκονται σε εξέλιξη δοκιμές των Η/Μ υστημάτων και εγκαταστάσεων, ενώ οι ίδιες δοκιμές θα συνεχιστούν και στους δυτικούς σταθμούς (από «Αγ. Σοφία», έως «Ν.Σ. Σταθμό») τον επόμενο μήνα, με τελευταίες τις δοκιμές των Η/Μ συστημάτων του σταθμού «Βενιζέλου». Ενώ θα ακολουθήσουν με την ίδια σειρά οι συνδυασμένες δυναμικές δοκιμές των Η/Μ συστημάτων των σταθμών με την
παρουσία και κίνηση των συρμών και στις 2 σήραγγες και με έλεγχο από το αυτόματο σύστημα ελέγχου του συνόλου του συστήματος.
Σηματοδότηση και Συλλογή Κομίστρου
Οι Αυτόματες Θύρες Αποβαθρών έχουν εγκατασταθεί σε κάθε σταθμό και οι δοκιμές τους έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ολοκληρώνεται η εγκατάσταση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου, το οποίο αποτελείται από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και τις πύλες ακύρωσης εισιτηρίου. Η Σιδηροδρομική Επιδομή, το Αυτόματο Σύστημα Σηματοδότησης και το αυτόματο σύστημα ελέγχου των 18 συρμών έχει ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένων και των δοκιμών του κάθε συστήματος, συνεπώς και αυτά τα συστήματα είναι έτοιμα για τις τελικές συνδυαστικές δοκιμές του συνόλου των συρμών.
Επέκταση Καλαμαριάς
Η επέκταση θα ολοκληρωθεί έξι μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής. Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα των σταθμών καθώς και οι Η/Μ εγκαταστάσεις βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Η σιδηροδρομική επιδομή έχει ολοκληρωθεί και ελεγχθεί και το σύστημα σηματοδότησης ολοκληρώνεται το αμέσως χρονικό διάστημα. Παράλληλα συνεχίζεται η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεπικοινωνιών. Οι παραπάνω εργασίες
συνδυάζονται με την προμήθεια 15 νέων συρμών, οι οποίοι θα ξεκινήσουν να παραδίδονται βαθμιαία από τα μέσα του 2024 έως τα μέσα του 2025. Η ολοκλήρωση της Επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά του Μετρό Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2025.