Σε συμφωνία για την αποστολή ναυτικής δύναμης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ερυθρά Θάλασσα προκειμένου να διεξάγει επιχειρήσεις για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας κατέληξαν οι χώρες-μέλη, με την οργάνωση όμως να απαιτεί ένα μήνα.
Σαφές μήνυμα στους Χούτι, την Τεχεράνη και τη διεθνή κοινότητα επιχειρεί να στείλει η ΕΕ, καθώς οι χώρες-μέλη συμφώνησα να στείλουν ναυτική δύναμη στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αν και η πολιτική συμφωνία αποτελεί από μόνη της κίνηση ισχύος, υπάρχει ο κίνδυνος να αποδειχθεί “too little, too late”, καθώς η οδός τς Ερυθράς Θάλασσας θεωρείται ήδη εξαιρετικά επικίνδυνη και οι ναυτιλιακές εκτρέπουν τα πλοία τους. Επίσης, παρά τη συμφωνία, το οργανωτικό αποτελεί μεγάλη πρόκληση, τοποθετώντας τον χρόνο ενεργοποίησης της δύναμης μετά τα μέσα Φεβρουαρίου.
Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ) αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο για τις εμπιστευτικές συζητήσεις γύρω από το θέμα.
Πολλές ναυτιλιακές εμπορικές εταιρείες έχουν εκτρέψει τα πλοία τους σε άλλες διαδρομές, μετά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης και λένε ότι δρουν κατ’ αυτόν τον τρόπο σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους, καθώς συνεχίζεται ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι διπλωμάτες είπαν ότι η Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας, που είναι υπεύθυνη για την εξωτερική και αμυντική πολιτική, ενέκρινε σε πρώτη φάση την αποστολή, που θα γίνει σε συνεργασία με εταίρους της ΕΕ. Ο στόχος είναι να συγκροτηθεί το αργότερο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου και να τεθεί σε λειτουργία αμέσως μετά. Πολλοί διπλωμάτες είπαν ότι ελπίζουν ότι η διαδικασία θα επισπευσθεί, λαμβάνοντας υπόψη της εντάσεις στην περιοχή.
Ο ρόλος των ΗΠΑ
Τον περασμένο μήνα οι ΗΠΑ ανέφεραν ότι σε συνεργασία με άλλες χώρες ξεκινούν περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα, στο πλαίσιο μιας νέας αποστολής, της Επιχείρησης Φύλακας της Ευημερίας, ώστε να κατευνάσουν τους φόβους ότι η αναταραχή σε μια από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία. Όμως ορισμένοι σύμμαχοί τους, κυρίως ευρωπαϊκές χώρες, εξέφρασαν επιφυλάξεις για το σχέδιο αυτό και διαφώνησαν με την ιδέα να τεθούν υπό αμερικανική διοίκηση.
Η Ελλάδα που συμμετέχει στις αμερικανικές επιχειρήσεις για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας θεωρείται ότι αναλαμβάνει σημαντικό κίνδυνο, δεδομένης της δέσμευσης των Χούτι για αντίποινα.
Μέχρι στιγμής, πάντως, οι αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν φέρει τα αντίθετα -από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, με δύο πλοία να δέχονται επίθεση με αντιπλοϊκούς πυραύλους. Η έξαρση των εντάσεων ανάγκασε και τις ναυτιλιακές εταιρίες να εκτρέψουν τα πλοία τους, αυξάνοντας το χρόνο παράδοσης, τα ναύλα και τις τιμές των προϊόντων.