Κατάσχεση από το Ιράν και όχι πειρατεία από τους Χούθι, παρά τις αρχικές πληροφορίες, ήταν τελικά η αιτία αναδρομολόγησης του ελληνόκτητου τάνκερ St Nicolas, του εφοπλιστή Μόλαρη.
Το Ιράν ανακοίνωσε ότι κατέσχεσε «αμερικανικό τάνκερ» του Ομάν έξω από το Ομάν, με βάση δικαστική εντολή από ιρανικό δικαστήριο, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Tasnim. Αρχικά, όλα έδειχναν ότι επρόκειτο για πειρατεία, αλλά προβληματισμό δημιουργούσε η σιωπή της αμερικανικής πλευράς.
Έτσι, το ελληόκτητο τάνκερ βρίσκεται στο επίκεντρο ενός ακόμη γεωοικονομικού θρίλερ, ενώ σε αυτό επιβαίνει και ένας Έλληνας δόκιμος αξιωματικός.
Πρόκειται για το πετρελαιοφόρο St. Nikolas (πρώην Suez Rajan), συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρία Empire Navigation, του εφοπλιστή Μόλαρη το οποίο είχε βρεθεί και πέρυσι στο επίκεντρο διαμάχης μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ για 1 εκατ. βαρέλια ιρανικού πετρελαίου, με τις ΗΠΑ να προχωρούν τότε σε κατάσχεση του πλοίου.
Η ροή πληροφοριών
Νωρίτερα, τα διεθνή πρακτορεία μετέδωσαν ότι το τάνκερ φέρεται να είναι υπό κατάληψη παραστρατιωτικών ομάδων, σύμφωνα με ενημέρωση του βρετανικού στρατού. Σύμφωνα με τη βρετανική στρατιωτική υπηρεσία Maritime Trade Operations το περιστατικό κατεγράφη στα ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν στην είσοδο – έξοδο των στενών του Ορμούζ, από όπου διέρχεται το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Περαιτέρω προσπάθειες επικοινωνίας με το πλοίο απέτυχαν.
Η ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών Ambrey είπε ότι «έξι στρατιωτικοί» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas. Είπε ότι οι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλοίο, που κατευθυνόταν στα τουρκικά παράλια φορτωμένο με αργό πετρέλαιο, μισθωμένο από την Tupras, έχει χαράξει πορεία για το Ιράν. Το πλήρωμα αποτελείται από 18 Φιλιππινέζους ενώ υπάρχει και ένας Έλληνας ναυτικός.
Σύμφωνα με την Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο St. Nikolas χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar.
Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα (Basrah) του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο St.Nikolas.
Η βαριά ιστορία του τάνκερ
Το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης Ηνωμένων Πολιτειών – Ιράν για 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου. Τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα United Against Nuclear Iran είχε δηλώσεις ότι υποπτεύεται πως το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.
Τον Μάρτιο του 2023, οι ΗΠΑ είχαν κατάσχει το πλοίο, το οποίο τότε ονομαζόταν Suez Rajan, για παραβίαση των αμερικανικών κυρώσεων καθώς θεωρήθηκε ότι προσπαθούσε να μεταφέρει ιρανικό πετρέλαιο στην Κίνα, με τις ιρανικές αρχές να δηλώνουν ότι “η κατάσχεση δεν θα μείνει αναπάντητη”.
Για μήνες, το πλοίο καθηλώθηκε στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης, πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο.