Την καθήλωση του συνόλου των εν ενεργεία Beoeing 737 MAX 9 αεροσκαφών στις ΗΠΑ αποφάσισε η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας στις ΗΠΑ μετά το περιστατικό με την αποσυμπίεση καμπίνας και την εκρηκτική αποκόλληση τμήματος της ατράκτου από αεροσκάφος της Alaska Air.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας διέταξε την προσωρινή προσγείωση και επιθεωρήσεις ορισμένων αεροσκαφών Boeing 737 Max 9, μια μέρα μετά την έκρηξη και αποκόλληση τμήματος της ατράκτου σε ολοκαίνουργιο αεροσκάφος της Alaska Airlines λίγο μετά την απογείωση.
Η κίνηση επηρεάζει περίπου 171 αεροπλάνα σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με δήλωση της FAA. Η Alaska Airlines, ο δεύτερος μεγαλύτερος χρήστης του αυτού του τύπου των αεροσκαφών στον κόσμο, είχε ήδη καθηλώσει τον στόλο του Max 9 μετά το περιστατικό της Παρασκευής. Η United Airlines Holdings Inc., που διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό εν ενεργεία αεροσκαφών MAX-9, καθήλωσε επίσης αεροσκάφη ίδιας παραγωγής.
Η καθήλωση των αεροσκαφών σηματοδοτεί την πιο σοβαρή απάντηση σε ένα περιστατικό από τότε που ολόκληρος ο στόλος των αεροσκαφών Max της Boeing τέθηκε προσωρινά εκτός λειτουργίας το 2019 μετά από δύο θανατηφόρες πτώσεις.
Οι εξελίξεις κάνουν ήδη τον γύρο του κόσμου και αναμένεται να προκαλέσουν αναταράξεις στις μετοχές τόσο των αεροπορικών εταιριών που διαθέτουν ον συγκεκριμένο τύπου αεροσκάφους, όσο και της Boeing που τον παράγει. Η παραγωγός εταιρία μόλις που είχε αρχίσει να συνέρχεται από το πλήγμα της παρατεταμένης καθήλωσης του συγκριμένου τύπου αεροσκαφών και του covid. Το νέο πλήγμα, αν και δεν φαίνεται καίριο, θα μπορούσε να προκαλέσει επιπλοκές που θα επηρεάσουν τη φήμη, τις πωλήσεις και την παραγωγή της εταιρίας.
Διεθνώς, οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών επλήγησαν από το δυστύχημα στην Ιαπωνία τις προηγούμενες ημέρες και στη Wall Street κατάφεραν να ανακάμψουν την Παρασκευή. Η δυναμική αυτή όμως πλέον θα επανεξεταστεί.
Ευρρίες επιπτώσεις
Το 737 Max είναι μακράν το πιο δημοφιλές αεροσκάφος της Boeing και η μεγαλύτερη πηγή εσόδων της, με αεροσκάφη μονού διαδρόμου όπως το Max και η αντίστοιχη οικογένεια Airbus SE A320neo που χρησιμοποιούνται ευρέως σε μικρότερες διαδρομές.
Μόνο δύο αεροπορικές εταιρίες των ΗΠΑ εκμεταλλεύονται την παραλλαγή 737 Max 9: η United Airlines Holdings Inc., με 79, και η Αλάσκα με 65.
Η Alaska Airlines ανέφερε σε μια ενημέρωση ότι ολοκλήρωσε την επιθεώρηση σε «περισσότερο από το ένα τέταρτο» του στόλου της 737-9, χωρίς να προβεί σε ανησυχητικά ευρήματα. Ο αερομεταφορέας θα αρχίσει να επιστρέφει τα τζετ σε υπηρεσία μόλις ολοκληρωθούν οι επιθεωρήσεις με την πλήρη εμπιστοσύνη μας, πρόσθεσε.
Η United δήλωσε ότι 33 από τα Max 9 τα είχε επιθεωρήσει η FAA. Είπε ότι περίπου 60 πτήσεις θα ακυρωθούν το Σάββατο. “Εργαζόμαστε απευθείας με τους πελάτες που επηρεάζονται για να τους βρούμε εναλλακτικές επιλογές ταξιδιού», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η αεροπορική εταιρία.
Η προσωρινή καθήλωση, η οποία θα επηρεάσει δεκάδες χιλιάδες πελάτες με ακυρωμένες πτήσεις, περιλαμβάνει σχεδόν το 30% των αεροσκαφών της οικογένειας Boeing 737 227 της Alaska Air.
Η FlyDubai, η οποία διαθέτει τρία αεροσκάφη Boeing Max 9, δήλωσε ότι γνωρίζει τις αναφορές και είπε ότι τα αεροπλάνα της έχουν διαφορετική διαμόρφωση καμπίνας από το μοντέλο της Αλάσκας.
Το ατύχημα
Η πτήση 1282 μετέφερε 171 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος από το Πόρτλαντ του Όρεγκον προς το Οντάριο της Καλιφόρνια στις 5 Ιανουαρίου, όταν το πλήρωμα ανέφερε πρόβλημα πίεσης. Αυτό που ακολούθησε ήταν ένα πίσω αριστερό τμήμα της ατράκτου που φυσούσε έξω, αφήνοντας την τρύπα που έμοιαζε με το άνοιγμα μιας πόρτας.
Το αεροσκάφος επέστρεψε στο Πόρτλαντ περίπου 20 λεπτά μετά την απογείωση, έχοντας φτάσει σε υψόμετρο περίπου 16.000 ποδιών (4.800 μέτρα).
Μέσα στο αεροσκάφος, το οποίο παραδόθηκε στην Alaska Airlines μόλις τον Οκτώβριο, μέρος του τοίχου της καμπίνας είχε επίσης σκιστεί, αποκαλύπτοντας μονωτικό υλικό, έδειξαν εικόνες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τα βίντεο έδειξαν ότι η προσγείωση του αεροσκάφους στο Πόρτλαντ και πάλι στο σκοτάδι, με τους επιβάτες να κάθονται κοντά στην τρύπα. Κανείς δεν τραυματίστηκε σοβαρά.
Καθήλωση εξετάζει και η Κίνα
Η ρυθμιστική αρχή αερομεταφορών της Κίνας διεξάγει έκτακτη συνάντηση για να εξετάσει μια απάντηση στο συμβάν, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής καθήλωσης του στόλου Boeing Max στη χώρα, Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι η παραλλαγή του αεροσκάφους που εμπλέκεται στο περιστατικό της Alaska Air δεν χρησιμοποιείται από κινεζικούς αερομεταφορείς.
Η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα που καθήλωσε στο στόλο της εκ νέου τα 737 Max μετά τα δύο συντριβές πριν από αρκετά χρόνια. Οι σχέσεις βελτιώθηκαν μόνο σταδιακά, με την Κίνα να λαμβάνει την πρώτη παράδοση ενός μεγαλύτερου μοντέλου 787 μετά από αρκετά χρόνια τον Δεκέμβριο. Δεν έχει ξαναρχίσει ακόμη 737 παραδόσεις.
Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών διερευνά επίσης το θέμα. Η Boeing είπε ότι υποστηρίζει την κίνηση της FAA και ότι ήταν σε στενή επαφή με τη ρυθμιστική αρχή και με τους πελάτες.
Η αρχιτεκτονική των 737 MAX
Το 737 Max 9 έχει αρθρωτές διατάξεις ατράκτου, επιτρέποντας την εγκατάσταση των θυρών έκτακτης ανάγκης με μεγαλύτερη μεταβλητότητα ανάλογα με τον αριθμό των καθισμάτων.
Στο Max 9, η Boeing έχει δημιουργήσει μια πόρτα εξόδου καμπίνας πίσω από τα φτερά, αλλά πριν από την πίσω πόρτα εξόδου.
Αυτή ενεργοποιείται σε πυκνές διαμορφώσεις καθισμάτων για την κάλυψη των απαιτήσεων εκκένωσης. Οι πόρτες δεν ενεργοποιούνται στα αεροσκάφη της Alaska Airlines και είναι μόνιμα «μπλεγμένες».
Τεράστιο πτητικό έργο στον… αέρα
Η Alaska Airlines είχε προγραμματίσει περισσότερες από 5.000 πτήσεις με το μοντέλο Boeing 737 Max 9 τον Ιανουάριο,
σύμφωνα με τον πάροχο αεροπορικών δεδομένων Cirium. Υπάρχουν 215 αεροσκάφη Max 9 σε υπηρεσία παγκοσμίως, με 76 κατά παραγγελία, συμπεριλαμβανομένων 25 από την Alaska Airlines, δήλωσε η Cirium.
Η καθήλωση είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για την Boeing, η οποία έχει αντιμετωπίσει κατασκευαστικά ελαττώματα και δαπανηρές επισκευές τα τελευταία χρόνια.
Η Boeing αναγκάστηκε να διορθώσει κακώς ευθυγραμμισμένες τρύπες στο πίσω μέρος του 737 και πιο πρόσφατα η FAA είπε ότι παρακολουθεί στοχευμένες επιθεωρήσεις αεροπλάνων Boeing 737 MAX για να αναζητήσει ένα πιθανό χαλαρό μπουλόνι στο σύστημα ελέγχου του πηδαλίου.
Κι άλλα προβλήματα
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος της Alaska Airlines αντιμετώπισε αντίστοιχα προβλήματα πίεσης δύο φορές στις 4 Ιανουαρίου. Μάλιστα, προειδοποιητικό σήμα ανάγκασε την αεροπορική εταιρία να αποσύρει το αεροσκάφος από λειτουργίες παρατεταμένης εμβέλειας ή ETOPS.
Οι επιθεωρήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν τις επόμενες ημέρες, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Alaska Air Group, Ben Minicucci.