Καθώς όλο και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρίες εκτρέπουν τα πλοία τους από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω επιθέσεων από τους αντάρτες της Υεμένης, το παγκόσμιο εμπόριο θα μπορούσε να επηρεαστεί σοβαρά.
Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση που βασίζεται σε δεδομένα του 2019 που δημοσιεύθηκαν στο ακαδημαϊκό περιοδικό Communications in Transportation Research, το 22-23% των θαλάσσιων εμπορευμάτων μεταξύ μη-γειτονικών χωρών περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και πιο συγκεκριμένα από τα σημεία συμφόρησης στην Bab-el-Mandeb και στη Διώρυγα του Σουέζ. Άλλες εκτιμήσεις ανεβάζουν έτι περαιτέρω και το μερίδιο του θαλάσσιου φορτίου που διέρχεται από την περιοχή έως και στο 30%.
Το πέρασμα είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο πνιγμού για τις αποστολές πετρελαίου – όχι τόσο κομβικό όσο το στενό του Ορμούζ ή το στενό της Μαλάκα-, αλλά αρκούντως σημαντικό. Ως αποτέλεσμα της κατάστασης, η παγκόσμια τιμή του πετρελαίου παρουσιάζει αύξηση της μεταβλητότητας.
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο διέλευσης για το παγκόσμιο εμπόριο τροφίμων και λιπασμάτων. Μέρος αυτού του εμπορίου έχει υποστεί σημαντικό πλήγμα ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς και από τις επακόλουθες κυρώσεις και από τον αποκλεισμό των ναυτιλιακών οδών της Μαύρης Θάλασσας.
Σύμφωνα με το Chatham House, μέσω του Bab-el-Mandeb διέρχονταν -πριν από την πανδημία και την κρίση στην Ουκρανία- σχεδόν του 20% του παγκόσμιου εμπορίου ρυζιού και σχεδόν το 15% των παγκόσμιων εξαγωγών σιταριού. Είναι επίσης σημαντικό για τις αποστολές λιπασμάτων.
Τα μεγαλύτερα σημεία “εμφράγματος” του παγκόσμιου εμπορίου (κατά βάρος) επικεντρώνονται γύρω από την Κίνα λόγω της εξαγωγικής ικανότητας της χώρας. Υπολογίζεται ότι το 80% των αγαθών που διακινούνται παγκοσμίως μεταφέρονται μέσω θαλάσσιων οδών. Υπολογίζοντας με βάση την αξία αντί για το βάρος, το επίπεδο αυτό υποχωρεί μεν, αλλά παραμένει εξαιρετικά υψηλά στο 70%.