Με τρία βασικά σενάρια για τα αίτια της πτώσης του T-2 Buckeye ξεκινά η διερεύνηση των αιτίων για το δυστύχημα που προκάλεσε τον θάνατο του 40χρονου επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα, στη τελευταία του πτήση με τον συγκεκριμένο τύπο αερισκάφους.
Ο επισμηναγός επέβαινε στο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη μπροστά στα μάτια της συζύγου του και των δύο παιδιών τους που παρακολουθούσαν την μοιραία πτήση.
Συγκεκριμένα, ο 40χρονος χειριστής του εκπαιδευτικού αεροπλάνου Τ-2, πετούσε κοντά στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, έχοντας αναπτύξει μεγάλη καθοδική ταχύτητα και χωρίς να έχει αναφέρει κάποια βλάβη το αεροσκάφος έπεσε ξαφνικά.
Πολλές κρίσιμες λεπτομέρειες του δυστυχήματος παραμένουν αδιευκρίνιστες και θολές. Ο επισμηναγός, έμπειρος πιλότος και εκπαιδευτής είτε δεν αντιλήφθηκε το πρόβλημα εγκαίρως, είτε επέλεξε να προσπαθήσει να ελέγξει το πεδίο της πτώσης για να αποφύγει πρόσκρουση σε κατοικημένη περιοχή. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πληροφορίες για τις τελευταίες επικοινωνίες του επισμηναγού με τον πύργο ελέγχου και για ενδεχόμενη προειδοποίηση πτώσης. Ακόμα, δεν έχει διευκρινιστεί από τί προκλήθηκε η πτώση.
Το Τ-2 Buckeye και η θητεία του
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν έχει πολλές απώλειες. Είναι ένα παλιό αεροπλάνο, παραγγέλθηκε το 1974, υπηρετούν από τότε ανελλιπώς. Είναι αυτά που εκπαίδευσαν όλους τους χειριστές των μαχητικών και μη αεροσκαφών της ΠΑ όλα αυτά τα χρόνια.
Η προηγούμενη απώλεια είναι το 2018, οπότε και σημειώθηκαν δύο πτώσεις, η μία ήταν θανατηφόρα, η άλλη όχι. Προηγουμένως, μία ακόμη πτώση σημειώθηκε το 1996. Ήταν είναι αξιόπιστο αεροπλάνο και τα εκπαιδευτικά, ιδιαίτερα αυτού του τύπου με δύο κινητήρες, είναι αυτό που λένε ότι συγχωρούν λάθη».
Τα αίτια της πτώσης
Σε πρώτη φάση αναζητείται το εγχειρίδιο συντήρησης του αεροσκάφους και οι τελευταίες ενέργειες του μηχανικού εδάφους.
Τα πιο συνηθισμένα σενάρια που διερευνώνται είναι τρία:
- Birds strike, δηλαδή να εισέβαλαν πουλιά στους δύο κινητήρες του)
- Κράτηση κινητήρα και
- Δομικό πρόβλημα (αυτό θα το δείξουν τα συντρίμμια του αεροσκάφους).
Αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν ότι τμήμα του αεροσκάφους αποκολλήθηκε κατά τη διάρκεια ελιγμών. Αυτήκοοι μάρτυρες αναφέρουν ότι πρώτα άκουσαν έκρηξη στον αέρα και μετά στο έδαφος. Τμήμα της ατράκτου, που αποκολλήθηκε εντοπίστηκε 500 μέτρα μακριά από τα υπόλοιπα συντρίμμια του αεροσκάφους.
Τα σημεία που χρίζουν περαιτέρω διερεύνησης είναι αν το τμήμα που αποκολλήθηκε προκάλεσε την πτώση ή αν ήταν αποτέλεσμα εγγενούς προβλήματος σε κινητήρες ή κάπου αλλού. Ερωτηματικά εγείρει η μη-εκτόξευση του επισμηναγού και γιατί αυτή συνέβη, επ αυτού υπάρχουν τρία σενάρια:
- Να μην αντιλήφθηκε εγκαίρως το πρόβλημα ο πιλότος
- Να μην λειτούργησε το σύστημα εκτίναξης
- Να επέλεξε ο ίδιος να παραμείνει για να μην καταπέσει το αεροσκάφος σε κατοικημένη περιοχή
Ακόμα υπάρχουν και πολλά ερωτηματικά, καθώς η Πολεμική Αεροπορία δεν έχει αποδεσμεύσει κρίσιμες πληροφορίες:
- Ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου για δυσλειτουργία και απώλεια στήριξης
- Παρατήρησαν από τον πύργο ελέγχου ασυνέπεια στην πορεία και τους χειρισμούς, έγιναν οι απαραίτητες επικοινωνίες
- Σήμανε συναγερμός πριν την πτώση, δόθηκε εντολή εγκατάλειψης στον χειριστή.