Την αποκατάσταση και αποκλειστική εμπορευματική λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης για πέντε ημέρες ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, αναγνωρίζοντας ότι η καταστροφή της σύνδεσης είχε προκαλέσει τεράστια συμφόρηση στο Λιμάνι του Πειραιά και σε άλλα κέντρα logistics. Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο, η κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών θα ξεκινήσει στις 16 Δεκεμβρίου.
Η πρώτη εμπορευματική αμαξοστοιχία από το Θριάσιο έφτασε στη Θεσσαλονίκη το πρωί της Δευτέρας 11 Δεκεμβρίου, ενώ η κίνηση επιβατικών τρένων αναμένεται να ξεκινήσει στις 16 Δεκεμβρίου, ωστόσο τα δρομολογία θα παραμείνουν αραιά και οι ταχύτητες περιορισμένες, με την πλήρη επαναλειτουργία να παραπέμπεται σε αδιευκρίνιστη χρονική περίοδο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων είχε δεσμευτεί για την έγκαιρη αποκατάσταση της γραμμής και σε πολιτικό επίπεδο. Το ζήτημα άλλωστε ετέθη τόσο στο πλαίσιο της επίσκεψης της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι, όσο και στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Χρήστου Σταϊκούρα στην Κίνα.
Λόγω της παρατεταμένης περιόδου μη-λειτουργίας της γραμμής, τόσο η Hellenic Train όσο και η Cosco διαπραγματεύονται αποζημιώσεις από το ελληνικό Δημόσιο, το ύψος των οποίων δεν έχει προσδιοριστεί. Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να εντάξει τις αξιώσεις των εταιριών στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων με Ιταλία και Κίνα και να προσφέρει ανταλλάγματα σε άλλο επίπεδο, ώστε να αποφύγει την αρνητική δημοσιότητα και επιπλοκές στον προϋπολογισμό και σε άλλες συμβάσεις, καθώς και το συνεπακόλουθο πολιτικό κόστος.
Η σύνδεση αποκαταστάθηκε, η κανονικότητα… όχι
Αν και το υπουργείο αναφέρει ότι θα αποκατασταθεί πλήρως η σιδηροδρομική εξυπηρέτηση δεν έχει γίνει γνωστό αν και πότε θα γίνει εφικτή η επαναφορά στην προτεραία κατάσταση, δηλαδή της πλήρους εκμετάλλευσης της γραμμής, χωρίς τους περιορισμούς, που εδραιώθηκαν μετά το περιστατικό στα Τέμπη και εξαιτίας της καταστροφής του κέντρου τηλεδιοίκησης. Αυτό σημαίνει ότι το ταξίδι θα διαρκεί περισσότερο, η δυναμικότητα της γραμμής θα είναι περιορισμένη και η δυνατότητα εξυπηρέτησης για το επιβατικό κοινό εξαιρετικά χαμηλή.
Όπερ σημαίνει ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης αποκαταστάθηκε, η πλήρης λειτουργικότητα θα αργήσει ακόμη. Ενώ, όπως αναφέρει και το υπουργείο στην ανακοίνωσή του, εκτός λειτουργίας παραμένουν οι κάθετοι άξονες στη Θεσσαλία.
Οι εργασίες οριστικής αποκατάστασης τόσο του κύριου άξονα όσο και των δύο άλλων σιδηροδρομικών τμημάτων, Λάρισας – Βόλου και Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, αλλά και της τουριστικής γραμμής του Πηλίου, θα ξεκινήσουν τους πρώτους μήνες του 2024, σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου.
Σύνδεση με βραδυπορία
Σημειώνεται ότι με την ολοκλήρωση των εργασιών της προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής καθόδου στο τμήμα από Δομοκό μέχρι Λάρισα με ηλεκτροκίνηση, πραγματοποιήθηκαν από τον ΟΣΕ, με καταγραφικό τρένο, οι προβλεπόμενες μετρήσεις, ώστε να πιστοποιηθεί η γραμμή προτού δοθεί σε κυκλοφορία, όπως απαιτούν οι σχετικοί κανονισμοί. Από την επεξεργασία των μετρήσεων η γραμμή μετρήθηκε ως κατάλληλη για ταχύτητες μέχρι και 160 χιλιόμετρα ανά ώρα. Εν τούτοις, η ταχύτητα εκμετάλλευσης ορίζεται στα 80 χιλιόμετρα ανά ώρα, λόγω των εργασιών αποκατάστασης της γραμμής ανόδου. Επίσης, έγινε έλεγχος και της γραμμής επαφής, καθώς και όλων των εγκαταστάσεων, που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση.