Καθώς η ναυτιλία παραμένει ο βασικός τρόπος μεταφοράς προϊόντων παγκοσμίως και οι κλιματικές κρίσεις, ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής εντείνονται, η ανάγκη για πρόληψη, έγκαιρη ενημέρωση και αποτελεσματική διαχείριση του κινδύνου εκτροπών, καθυστερήσεων και απρόβλεπτων συνθηκών καθίσταται αδήριτη.
Ενδεικτική είναι η κατάσταση που επικρατεί στη Διώρυγα του Παναμά. Από εκεί διέρχονται περί τα 1000 πλοία κάθε μήνα και μεταφέρουν περισσότερους από 40 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων, ήτοι το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αλλά τα επίπεδα του νερού σε αυτόν τον ζωτικό σύνδεσμο μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού ωκεανού έχουν πέσει σε κρίσιμα χαμηλά λόγω της χειρότερης ξηρασίας στην 143χρονη ιστορία του καναλιού.
Οι βροχοπτώσεις στη λίμνη Gatún, που τροφοδοτεί το κανάλι, ήταν εξαιρετικά χαμηλές, με αποτέλεσε τη μείωση του ύψους του νερού, η οποία με τη σειρά της είχε αντίκτυπο στην πλευστότητά του αναγκάζοντας τις αρχές να επιβάλλουν περιορισμούς. Τα μέτρα αυτά μείωσαν τη διακίνηση κατά περίπου 15 εκατομμύρια τόνους μέχρι στιγμής φέτος. Συνολικά, ο χρόνος διέλευσης αυξήθηκε κατά έξι ημέρες. Τώρα, οι αρχές διερευνούν στρατηγικές επιλογές για την ενίσχυση της παροχής νερού στο κανάλι.
Όπως δείχνει το Chart of the Week, τα λιμάνια στον Παναμά, τη Νικαράγουα, τον Ισημερινό, το Περού, το Ελ Σαλβαδόρ και την Τζαμάικα υποφέρουν περισσότερο από αυτές τις καθυστερήσεις, με το 10% έως 25% των συνολικών θαλάσσιων εμπορικών ροών τους να επηρεάζονται. Αλλά οι επιπτώσεις της ξηρασίας γίνονται αισθητές τόσο μακριά όσο στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Η ξηρασία θα εμποδίσει το εμπόριο για τους επόμενους μήνες, με τις διόδους των καναλιών να μειωθούν στο μισό σε 18 πλοία την ημέρα έως τον Φεβρουάριο, από 36 που ήταν σε συνηθισμένους χρόνους. Οι οικονομίες που εξαρτώνται από το κανάλι για το εμπόριο θα πρέπει να προετοιμαστούν για μεγαλύτερη αναστάτωση και καθυστέρηση.
Εν μέσω κλιματικής αλλαγής, οι ξηρασίες, οι πλημμύρες, οι τροπικές καταιγίδες και άλλες καταστροφές γίνονται όλο και πιο συχνές και αποτελούν σοβαρή απειλή για τις θαλάσσιες υποδομές.
Λύσεις για τον έλεγχο του ρίσκου
Με το PortWatch, μια ανοιχτή πλατφόρμα που ξεκίνησε σήμερα από ερευνητές από το ΔΝΤ και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να προετοιμαστούν για διαταραχές του εμπορίου που προκαλούνται από κραδασμούς όπως τα ακραία κλίματα και να αποφασίσουν πώς να ανταποκριθούν σε αυτές.
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί δορυφορικά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για να παρακολουθεί σχεδόν 120,000 φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια σε όλο τον κόσμο—πάνω από το 99% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Παρέχει ημερήσιες εκτιμήσεις για τους όγκους του εμπορίου σε 1.400 λιμάνια και περισσότερα από δώδεκα σημεία, όπως η Διώρυγα του Παναμά.
Το PortWatch προσομοιώνει διεθνείς διαρροές από το κλείσιμο ενός λιμανιού και σχεδιάζει διακοπές στις επόμενες αλυσίδες εφοδιασμού σε έναν διαδραστικό χάρτη.
Επιτρέπει την ανάλυση κλιματικών σεναρίων, παρέχοντας μοντελοποιημένες εκτιμήσεις κινδύνου για μια σειρά από ακραίες κλιματικές συνθήκες. Το PortWatch στέλνει επίσης ειδοποιήσεις για πιθανές και πραγματικές διαταραχές του εμπορίου μετά από μεγάλες καταστροφές.