Μπορεί το deal της ΔΕΗ να εξαγοράσει τον Κωτσόβολο να ενέτεινε την αίσθηση κινητικότητας και επενδύσεων στην οικονομία, ταυτόχρονα όμως προκάλεσε και πολλά ερωτηματικά και κριτική, καθώς πρόκειται για το πρώτο cross-sector buyout. Μια Κοινής Ωφέλειας, εξαγοράζει, μια επιχείρηση στον κλάδο consumer electronics, θυμίζοντας σε πολλούς το deal Cosmote – Γερμανός, το οποίο άλλαξε τη νοοτροπία λειτουργίας των εταιριών τηλεπικοινωνιών, εκείνη την εποχή.
Νέα τύπο εταιρίας για τα ελληνικά δεδομένα δημιουργεί η εξαγορά του Κωτσόβολου από τη ΔΕΗ, καθώς πρόκειται για την πρώτη εταιρία utilities που μπαίνει στην αγορά λιανικής, στοχεύοντας να υλοποιήσει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο project “power as a convieniece”.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο το deal οδηγεί στη δημιουργία μιας νέας, καινοφανούς -για τα ελληνικά δεδομένα- διάρθρωσης ομίλου, που δίνει στην μεγαλύτερη εταιρία ενέργειας αποκλειστική πρόσβαση στον μεγαλύτερο και κερδοφόρο consumer electronics retailer. Η κίνηση σηματοδοτεί την πρόθεση της ΔΕΗ να μετεξελιχθεί ως όμιλος επιδιώκοντας πλέον μια ολιστική σχέση με τον καταναλωτή. Στόχος είναι επενδύοντας στην εδραιωμένη εμπιστοσύνη σε δύο ισχυρά και διαχρονικά σήμερα να καταστήσει τις δύο αγορές συμπληρωματικές και καθώς -νομοτελειακά- το μερίδιο αγοράς της στα Utilies θα μειώνεται, το ανά πελάτη έσοδο να αυξάνεται, ενώ ταυτόχρονα να διατηρεί σχέσεις με πελατειακή βάση που υπερβαίνει αυτή της παροχής ενέργειας.
Αναμφισβήτητα, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο project, ή υλοποίηση του οποίου αποτελεί πρόκληση και η επιτυχία προσωπικό στοίχημα για τον CEO της ΔΕΗ, Γιώργο Στάσση.
Η ΔΕΗ επισημαίνει ότι πρόκειται για κίνηση που σηματοδοτεί μια επανάσταση στα utilies αντίστοιχη του εξηλεκτρισμού των 50s-60s, όταν στελέχη της ΔΕΗ επιδείκνυαν και προωθούσαν τη χρήση ηλεκτρικής κουζίνας. Σήμερα, αναφέρουν, ο ηλεκτρισμός θα υποκαταστήσει το πετρέλαιο στη θέρμανση, τη βενζίνη στην κίνηση και η γκάμα των χρήσεών του θα διευρυνθεί καθιστώντας -πρακτικά- τις συσκευές τμήμα του ηλεκτρικού δικτύου. Ειδικότερα, για τις εταιρείες ενέργειας δημιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, μεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους.
Ήδη, πάντως, το concept μετεξέλιξης εταιριών ενέργειας σε παρόχους υπηρεσιών για το σπίτι δεν είναι καινούργιο στην Ευρώπη, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν στη διεύρυνση του φάσματος οικιακών λύσεων.
Για παράδειγμα, η EDF, στη Γαλλία, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. ,εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».
Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.
Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.
Η στρατηγική της ΔΕΗ
Όραμα της ΔΕΗ είναι να επιλέγεται ως ο καλύτερος προορισμός για υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια. Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης και να γίνει φορέας εξέλιξης για την κοινωνία και την οικονομία. Με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας που έχει παρουσιάσει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιώργος Στάσσης, που περιλαμβάνει τρεις στρατηγικούς πυλώνες, δηλαδή το Green Deal της ΔΕΗ, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα, η εταιρεία συνεχίζει τον μετασχηματισμό της με επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με απώτερο στόχο την μετατροπή της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ανάγκη για καταστήματα
Στην νέα εποχή της ενέργειας, του νέου εξηλεκτρισμού, η ΔΕΗ χρειάζεται να δείξει στους πελάτες τις νέες δυνατότητες και λύσεις. Αυτό κάνει το retail της ενέργειας να είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ήδη, η ΔΕΗ επενδύει στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα και Pop-Up σημεία της ΔΕΗ έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν, από κοντά τις νέες λύσεις.
Με μοντέρνο σχεδιασμό, ολοκληρωμένες υπηρεσίες ενέργειας, γρήγορη εξυπηρέτηση, διευρυμένο ωράριο και αποκλειστικές προσφορές ειδικά για τους πελάτες τους, όλα τα νέα καταστήματα ΔΕΗ έχουν τον πελάτη, τις ανάγκες και την εμπειρία του, στο επίκεντρο.
Στα νέα καταστήματα ΔΕΗ υπάρχουν λύσεις πράσινης ενέργειας, προϊόντα smart living και πολλά άλλα, καθώς και εξειδικευμένοι σύμβουλοι για εξατομικευμένες προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας. My energy coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix it, Smart living, ηλεκτρικά scooter είναι μόνο μερικές από αυτές.
Καταδεικτικό της ανάγκης είναι και το γεγονός ότι η ΔΕΗ εγκαινίασε και τη μέθοδο του franchise για την ανάπτυξη του δικτύου νέων καταστημάτων δίνοντας την ευκαιρία σε ιδιώτες που θέλουν να αποκτήσουν κατάστημα ΔΕΗ μέσω δικαιοχρησίας να γίνουν συνεργάτες της, ξεκινώντας από τα νέα καταστήματα ΔΕΗ σε Κηφισιά και Πετρούπολη.
Logistics και εγκαταστάσεις
Παράλληλα, η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα logistics για την διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔΕΗ πωλεί σήμερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Όσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.
Ο ψηφιακός πελάτης ενέργειας
Η ΔΕΗ δημιουργεί συνολικά μία νέα εμπειρία και μία νέα σχέση με τους πελάτες, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για μια νέα ψηφιακή εμπειρία εξυπηρέτησης σε όλα τα επίπεδα. Η στρατηγική της περιλαμβάνει αλλαγή μοντέλου και επενδύσεις στην βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, προσφέροντας ένα ευρύτερο σύνολο λύσεων, τόσο σε φυσικό όσο και σε ψηφιακό επίπεδο.
Στο ίδιο πλαίσιο περιλαμβάνεται και η στρατηγική διεύρυνσης της πελατειακής βάσης, κίνηση που μπορεί να ανακόψει ή ακόμη και να αντιστρέψει την απώλεια εσόδων από τη νομοτελειακή πελατολογίου της. Παράλληλα, ενισχύεται η δυνατότητα επανάκτησης ή διατήρησης πελατών, λόγω της ολοκληρωμένης γκάμας υπηρεσιών που προσφέρει.
Σε αυτό το επίπεδο, πρόκληση θα είναι η χρήση των καταστημάτων για την προώθηση μόνο δικών της ενεργειακών συμβολαίων, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να προσκρούσει στην επιτροπή ανταγωνισμού, η οποία προσφάτως επέβαλε πρόστιμο στον ΟΠΑΠ για τη χρήση των δικών του εταιριών epayments.
Τι θα αγοράσει η ΔΕΗ
Η Κωτσόβολος είναι η Νο1 εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών στην Ελλάδα. Η Κωτσόβολος έχει την ικανότητα και την πείρα για όλα όσα χρειάζεται η ΔΕΗ για να βρει τους πελάτες σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, να τους δείξει τις λύσεις και τις υπηρεσίες της νέας εποχής της ενέργειας, να τους τις παραδώσει και να τις εγκαταστήσει.
Καταστήματα
Η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήματα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων. Από αυτά, τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ..
Online κατάστημα
Το kotsovolos.gr είναι ένα από τα πλέον επιτυχημένα online stores της αγοράς, μέσω του οποίου η Κωτσόβολος έχει την δυνατότητα πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει στα φυσικά καταστήματα.
Logistics και εγκαταστάσεις
Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν).
Η εταιρεία σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.
Επιπλέον, τον περασμένο χρόνο πραγματοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές μέσω του δικτύου εγκαταστατών.
Υπηρεσίες
Η Κωτσόβολος, εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που ταιριάζουν με τη νέα εποχή της ενέργειας, οι οποίες περιλαμβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι προοπτικές και η επόμενη μέρα
Η εξαγορά της Κωτσόβολος ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της ΔΕΗ καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άμεσα και επιτυχημένα, να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι.
Παράλληλα, η ΔΕΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη.
Ίσως το πιο σημαντικό asset της Κωτσόβολος είναι η κουλτούρα της εταιρείας και το πάθος των εργαζομένων/πωλητών της. Μία κουλτούρα στραμμένη στην εμπειρία του πελάτη και τις ανάγκες του.
Η τιμή και η οικονομική λογική
Με βάση τη συμφωνία, η αξία της επιχείρησης (Enterprise Value) αποτιμάται σε €200 εκατ. χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας. Και βέβαια η Κωτσόβολος είναι μία κερδοφόρα εταιρεία με θετικές προοπτικές. Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 30.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών € 733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε € 49 εκατ. και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός. Το επιτυχημένο management της Κωτσόβολος αναμένει για την επόμενη οικονομική χρήση ακόμη καλύτερες επιδόσεις.
Η ΔΕΗ ήδη για την επόμενη πενταετία είχε προγραμματίσει πλάνο επενδύσεων ύψους €100 εκατ. για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια επενδύοντας €100 εκατ. επιπλέον φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια ώστε να το πετύχει.