Ενώ η ελληνική αγορά e-commerce παραμένει αχαρτογράφητη και εν πολλοίς υπορρυθμισμένη, οι επιχειρήσεις του κλάδου -που συγκεντρώνει και πολλές start-up- προετοιμάζονται για να κάνουν τα επόμενα τους βήματα.
Στόχος να εκμεταλλευτούν τα χαμηλά κόστη και το ευνοϊκό περιβάλλον, πουλώντας αγαθά και υπηρεσίες, χωρίς όμως να περιορίζονται στην εσωτερική αγορά, αλλά εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του καναλιού και της ΕΕ και στοχεύουν σε ευρύτερο φάσμα πελατών.
Το μερίδιο της Ελλάδας στην διεθνή e-commerce αγοράς δείχνει να είναι πολύ μικρό, σύμφωνα με τις συνομιλίες που είχε χτες και σήμερα το crisismonitor.gr στην ECDM 2023 στο Ζάππειο, αλλά και τα στατιστικά στοιχεία που συγκέντρωσε από Ευρωπαϊκές πηγές. Αξιοσημείωτο για τον αναγνώστη ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες για τα έσοδα που αποφέρει το e-commerce, τα μερίδια του αλλά και τις επενδύσεις που πραγματοποιούν οι μεγάλες αλλά κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Με μοχλό ανάπτυξης το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου κατά την ομιλία του στο Ζάππειο αλλά και μιλώντας στο crisismonitor τόνισε ότι στοχεύει στην ενδυνάμωση και ανάπτυξη του e-commerce και των ψηφιακών υπηρεσιών, αναφέροντας ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει νομοθεσία που οργανώνει και ρυθμίζει τον κλάδο. Σχολιάζοντας επίσης τους cyber κινδύνους που διατρέχει το e-commerce, διευκρίνισε πως, ενώ η κάθε επιχείρηση οφείλει να μεριμνά για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των πελατών της, και των cyber χτυπημάτων, το θέμα αυτό μπορεί να εξετάσει και το υπουργείο.
ACS, EΛΤΑ, Γενική Μεταφορική, DHL, ΕΛΤΑ
Σχέδια που αφορούν την προσαρμογή τους στις κανονιστικές διαδικασίες, αλλά και απέναντι τους νέουw κινδύνους όπως είναι η διακοπή επιχειρησιακών λειτουργιών από απρόσμενες καταστροφές κάνουν επιχειρήσεις που βρίσκονται στην αιχμή του δόρατος όπως είναι οι: ACS, EΛΤΑ, Γενική Μεταφορική, DHL κα.
Η ACS μεταξύ άλλων για να αντιμετωπίσει τυχόν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα αύξησε το capacity της διαλογής επιτυγχάνοντας να πραγματοποιεί την ημέρα 150.000 αποστολές από 50.000 την ημέρα, αλλά και αυξάνοντας τα σημεία διαλογής σε όλη την Ελλάδα Μέτρα, επίσης λαμβάνει για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων . Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γενική Ταχυδρομική και η DHL -η οποία ωστόσο, όπως τόνισε στο crisismonitor.gr αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια στους εκτελωνισμούς στην Ελλάδα. Τα εμπόδια αυτά ακολούθως προκαλούν προβλήματα στην διανομή και την εφοδιαστική αλυσίδα. Κατά τα λοιπά η DHL τονίζει ότι το σχέδιο επιχειρησιακής της λειτουργίας μηδενίζει σχεδόν τον κίνδυνο διακοπής εργασιών. Τα ΕΛΤΑ τέλος έχουν σχεδιάσει και διαμορφώσει χώρους προσαρμοσμένους στα χαρακτηριστικά του ISO, που είναι έτοιμοι να λειτουργήσουν σε περιόδους εκτάκτου ανάγκης.
3ds μέλος GRECA
Το δρόμο της ανάπτυξης ακολουθούν, επίσης επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έκθεση και εξειδικεύονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στο web-development, στην διασύνδεση του e-shop με το ERP ενημερώνοντας την αποθήκη και τις τιμές των προϊόντων αυτοματοποιημένα χωρίς διπλές καταχωρήσεις, στην ανάπτυξη και την εφαρμογή μηχανισμών που σχεδιάζονται βάσει τις ανάγκες του πελάτη. Μία εξ αυτών που μίλησε στο crisismonitor, και είναι μέλος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, GRECAείναι η 3ds. Η 3ds σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων ακολουθεί τις διεθνείς πρακτικές ενώ πραγματοποιεί συνεχείς αναβαθμίσεις, θωρακίζοντας τα συστήματα της ώστε να μην αφήνει ‘παραθυράκια’ σε χάκερς και ρομποτάκια που στοχεύουν μεταξύ άλλων στην Ελλάδα..
Αλλαγή στο μοντέλο παραγγελίας – διανομής
Το μοντέλο της παραγγελίας και διανομής αλλάζει η Clever Point η οποία μιλώντας στο Crisismonitor.gr τονίζει ότι το συγκεκριμένο μοντέλο διανομής μειώνει κάθετα τον κίνδυνο παραλαβής παραγγελιών, καθώς διαθέτει εκατοντάδες σημεία παραλαβής στην Ελλάδα και ο πελάτης μπορεί να παραλάβει όποτε θέλει. Στο χαρτοφυλάκιο της μεταξύ άλλων ο ΟΠΑΠ, η Volton, Jetoil, Elinoil, minimarket, κάβες, κα.
Μερίδια και έσοδα e-commerce στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα έσοδα στην αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη θα ξεπεράσουν τα 900 δισ. δολάρια μέχρι το 2027. Η αγορά σε αξίες αυξήθηκε στα 646 δισ. δολάρια το 2021 από 385 δισ. το 2018 αλλά υποχώρησε στα 566 δισεκατομμύρια το 2022. Το μερίδιο των ηλεκτρονικών καταστημάτων αυξήθηκε από το 55% το 2012 στο 75% στο 2022
Οι 8 πρώτες χώρες το 2021 ήταν:
- Γερμανία,
- Ιταλία,
- Ισπανία,
- Γαλλία,
- Πορτογαλία,
- Ηνωμένο Βασίλειο,
- Φινλανδία,
- Ολλανδία.