Σκληρό μέτωπο απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης σχηματίζουν οι θεσμικοί φορείς του Τουρισμού στην Ελλάδα, αντιδρώντας στην προοπτική για “εμπλουτισμό” του φόρου διαμονής, με το “τέλος αντιμετώπισης συνεπειών κλιματικής αλλαγής”.
ΣΕΤΕ, ΠΟΞ, ΕΞΘ βάζουν φρένο στα σχέδια της κυβέρνησης για αύξηση στο φόρο διαμονής με τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, σε ποσοστά της τάξεως 150 – 200%. Το μέτρο λειτουργεί ανασταλτικά ως προς την ανταγωνιστικότητα του ευρύτερου ελληνικού τουριστικού προϊόντος, εξηγούν, υποστηρίζοντας ότι στη χρηματοδότηση του Ταμείου Φυσικών Καταστροφών πρέπει να συμμετέχουν και άλλοι κλάδοι της οικονομίας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων στη Θεσσαλονίκη ή στη Δράμα με τιμή δωματίου τα 90 ευρώ επιβαρύνεται με Πράσινο Τέλος 10 ευρώ.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να δημιουργήσει νέες πηγές για την τροφοδότηση του “rainy day fund”, με στόχο να περιορίσει το δημοσιονομικό ρίσκο από τις φυσικές καταστροφές, απεξαρτώντας -σε μεγάλο βαθμό το country risk από το environmental.
ΣΕΤΕ, Ιωάννης Παράσχης, ΕΞΘ Ανδρέας Μανδρίνος
Την ίδια στιγμή ο ΣΕΤΕ δια στόματος του προέδρου του Ιωάννη Παράσχη υπενθυμίζει ότι ο φόρος διαμονής αποτελεί ένα εισπρακτικό μέτρο που επιβίωσε της εποχής των μνημονίων και για το οποίο ο ΣΕΤΕ εξέφρασε επανειλημμένα το αίτημα για κατάργησή του, ή/και την αναπροσαρμογή του με τρόπο ανταποδοτικό.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΞΘ Ανδρέας Μανδρίνος τονίζει, πως η κυβέρνηση εξήγγειλε τη νομοθέτηση για τον πρόσθετο φόρο διαμονής χωρίς να λάβει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και τις τεράστιες αποκλίσεις στις τιμές εκμίσθωσης του κάθε δωματίου.
Ο ΣΕΤΕ, με την Εθνική Στρατηγική για τον Τουρισμό 2030 Ι Σχέδια Δράσης, τονίζει την ανάγκη για χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ισόρροπη ανάπτυξη προορισμών, προτείνοντας ευρώ πλέγμα δράσεων προς την κατεύθυνση αυτή. Η προσαύξηση στον φόρο διαμονής με την επιβάρυνση του εν λόγω τέλους, δεν λαμβάνει υπ’ όψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών των καταλυμάτων, αλλά και τις εποχικές και γεωγραφικές διακυμάνσεις, υπονομεύοντας τους στόχους αυτής της Εθνικής Στρατηγικής.
Την ίδια στιγμή θα πρέπει να σημειώσουμε την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος πλήττει και η αισχροκέρδεια στην Ελλάδα, και οι ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα τρόφιμα και τα super- market που ξεπερνούν αποδεδειγμένα κάθε Ευρωπαϊκή χώρα, λόγω της δυσλειτουργίας των εποπτικών αρχών και των πραγματικών ελέγχων για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές στο ράφι και τα στάδια τιμολόγησης των προϊόντων από την παραγωγή στην κατανάλωση περιορίζει την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος.
Τα πρώτα καθοριστικά δείγματα των εισπράξεων
Το μεγάλο στοίχημα είναι τα έσοδα από την τουριστική περίοδο 2023 να ξεπεράσουν τα έσοδα του 2019, από τα 17,6 δισ. ευρώ το 2022 μαζί με την κρουαζιέρα, έναντι 18,2 δισ. ευρώ το 2019.
Ενδεικτικό της κίνησης και των προβλέψεων ότι στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 1.736,5 εκατ. ευρώ (20,2%) και διαμορφώθηκαν στα 10.321,1 εκατ. ευρώ, ενώ αύξηση κατά 316,8 εκατ. ευρώ (29,8%) παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.379,6 εκατ. ευρώ. Η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 21,9%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 1,8%.