“Έμφραγμα” στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας προκαλεί η Ρωσία, καθώς αποφάσισε την αναστολή εξαγωγών ντίζελ και βενζίνης για να εξισορροπήσει την εγχώρια αγορά καυσίμων, όπου αντιμετωπίζει πρόβλημα επάρκειας.
Ράλι στις διεθνείς τιμές του ντίζελ και της βενζίνης προκαλεί ήδη η απόφαση της Ρωσίας να αναστείλει προσωρινά τις εξαγωγές των δύο διυλισμένων προϊόντων, ώστε να καταστεί εφικτή η σταθεροποίηση των ροών στην εγχώρια αγορά.
Μέχρι στιγμής φέτος, η Ρωσία ήταν ο μοναδικός μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας καυσίμου τύπου ντίζελ στον κόσμο, ελάχιστα μπροστά από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg.
Η χώρα εξήγαγε περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα από τον Ιανουάριο έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, με την Τουρκία, τη Βραζιλία και τη Σαουδική Αραβία να είναι μεταξύ των βασικών προορισμών.
Η απαγόρευση, η οποία ισχύει και για τη βενζίνη, τίθεται σε ισχύ στις 21 Σεπτεμβρίου και δεν έχει τελική ημερομηνία, σύμφωνα με το κυβερνητικό διάταγμα.
Οι τιμές του ντίζελ στην Ευρώπη εκτινάχθηκαν λόγω της ανησυχίας ότι το μέτρο θα επιδεινώσει τις παγκόσμιες ελλείψεις. Τα διυλιστήρια πετρελαίου του κόσμου αγωνίζονται να παράγουν αρκετό καύσιμο εν μέσω περιορισμένων προμηθειών αργού από τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία, τους μεγαλύτερους παραγωγούς εντός του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και των συμμάχων του.
«Αν και αυτό είναι μόνο μια προσωρινή απαγόρευση, ο αντίκτυπος είναι σημαντικός καθώς η Ρωσία παραμένει βασικός εξαγωγέας ντίζελ στις παγκόσμιες αγορές», δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. «Το παγκόσμιο σύστημα διύλισης θα δυσκολευτεί να αντικαταστήσει τους χαμένους ρωσικούς όγκους μια εποχή που τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ βρίσκονται ήδη σε χαμηλά επίπεδα».
Στη βορειοδυτική Ευρώπη, το premium των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου αναφοράς σε σχέση με το αργό πετρέλαιο – γνωστό ως ICE Gasoil Crack- αυξήθηκε ραγδαία,
ξεπερνώντας προσωρινά τα 37 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία εύλογης αξίας που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Επιπτώσεις στην τιμή
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ντίζελ για παράδοση τον Οκτώβριο επίσης εκτινάχθηκαν, έναντι του Νοεμβρίου. Η ανοδική δομή, γνωστή ως οπισθοδρόμηση, ξεπέρασε τα 35 $ ανά τόνο, πριν απωλέσει ορισμένα από αυτά τα κέρδη.
Τί λέει η Ρωσία
«Οι προσωρινοί περιορισμοί θα συμβάλουν στον κορεσμό της αγοράς καυσίμων, κάτι που με τη σειρά του θα μειώσει τις τιμές για τους καταναλωτές» στη Ρωσία, ανέφερε το γραφείο Τύπου της κυβέρνησης στον ιστότοπό του.
Υπάρχουν εξαιρέσεις για μικρές προμήθειες, συμπεριλαμβανομένων των παραδόσεων σε εταίρους εμπορικής συμμαχίας από ορισμένες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, καθώς και διακυβερνητικές συμφωνίες, ανθρωπιστική βοήθεια και διέλευση, ανέφερε το διάταγμα.
Σταδιακή μείωση
Σύμφωνα με το διάταγμα, τα φορτία καυσίμων που είναι ήδη αποδεκτά για αποστολή από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους ή εκείνα με χαρτιά φόρτωσης για θαλάσσιες μεταφορές μπορούν ακόμα να εξαχθούν. Αυτό δείχνει ότι οι ροές ντίζελ θα μειωθούν μόνο σταδιακά, ενώ αυτά τα φορτία αποστέλλονται.
Το τάνκερ, Ellora, απέπλευσε από το λιμάνι Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας την Πέμπτη, αφού φόρτωσε περίπου 35.000 τόνους πετρελαίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης σκαφών που παρακολουθεί το Bloomberg.
Η απαγόρευση περιλαμβάνει όλους τους τύπους ντίζελ, συμπεριλαμβανομένων των θερινών, χειμερινών και αρκτικών μιγμάτων, καθώς και βαρέων αποσταγμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, σύμφωνα με το διάταγμα.
Πέρυσι, οι θαλάσσιες εξαγωγές καυσίμου τύπου ντίζελ της Ρωσίας ήταν περίπου 0,95 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Αυτό ήταν περίπου το 3,4% της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης.
«Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση. Μιλάμε για κλείσιμο εξαγωγών κοντά στο 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα», δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής διυλισμένων προϊόντων στην εταιρεία συμβούλων FGE. Ωστόσο,
Η Ρωσία δεν θα είναι σε θέση να διατηρήσει την απαγόρευση των εξαγωγών ντίζελ για πολύ, επειδή σύντομα θα εξαντληθεί ο χώρος αποθήκευσης.
Αντιμετώπιση του πληθωρισμού
Η κυβέρνηση της Ρωσίας έχει περάσει εβδομάδες σε συνομιλίες με τους παραγωγούς πετρελαίου για να αποφασίσει σχετικά με μέτρα για τον περιορισμό της αύξησης των τιμών των καυσίμων.
Ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν είπε την περασμένη εβδομάδα ότι αξιωματούχοι και εταιρίες συμφώνησαν για το πώς θα ενεργήσουν στο μέλλον, αλλά η διαμάχη συνεχίστηκε, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων αυτοκινήτων ήταν ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες που συνέβαλαν στον πληθωρισμό, ένας πιθανός πολιτικός πονοκέφαλος καθώς το Κρεμλίνο προετοιμάζεται για τις προεδρικές εκλογές του Μαρτίου.
Ράλι τιμών στα καύσιμα
Οι τιμές λιανικής της βενζίνης και του ντίζελ στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 9,4% από την αρχή του έτους έως τις 18 Σεπτεμβρίου σε σύγκριση με αύξηση των συνολικών τιμών καταναλωτή κατά 4%, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Η πολιτική ευαισθησία στην αύξηση των τιμών των καυσίμων και ο αντίκτυπος στους αγρότες ξεχύθηκε ανοιχτά νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, όταν ο πρόεδρος της κάτω βουλής του κοινοβουλίου, Βιάτσεσλαβ Βολοντίν, βασικός σύμμαχος του Πούτιν, επέκρινε το υπουργείο Ενέργειας ότι απέτυχε να αποτρέψει την αύξηση. Η κυβέρνηση εξέτασε «αρκετά σοβαρά μέτρα», είπε ο πρώτος αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας Πάβελ Σορόκιν στους νομοθέτες που τον πείραξαν με ερωτήσεις.