Τη διαμόρφωση νέου δικτύου logistics για την πρόσβαση των κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά συζητούν οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Κίνας.
Ρόλο στην αλυσίδα συνεργασίας της Ευρώπης με τους BRICS καλείται να παίξει η Ελλάδα, καθώς ο κεντρικός κόμβος εισόδου Πειραιά βρίσκεται υπό κινεζικό έλεγχο και η Ινδία, που αναδεικνύεται σε βιομηχανική υπερδύναμη, επιζητά τη διαμόρφωση σταθερών, χαμηλού κόστους και αξιόπιστων προσβάσεων στην Ευρώπη.
Στην Αθήνα βρίσκεται σήμερα ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Ναρέντα Μόντι, εδραίωσης σχέσης στρατηγικής συνεργασίας για την δημιουργία ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας προς την Ευρώπη.
Σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής, η επίσκεψη θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς πρόκειται για την πρώτη επίσημη επίσκεψη Ινδού πρωθυπουργού στην Ελλάδα εδώ και 40 χρόνια.
Επιχειρηματικά, η εστίαση θα είναι στις υποδομές και τα logistics, τομείς έχουν από καιρό προσελκύσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Η παρουσία της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά και η συγκέντρωση σημαντικών παιχτών από το HIG Capita, αμερικανικών συμφερόντων, δημιουργούν την απαραίτητα διάχυση που διασφαλίζει γεωοικονομική ισορροπία.
Η προσπάθεια της Ελλάδας να καταστεί διαμετακομιστικό κέντρο για αγαθά και ενέργεια συμπίπτει με την προσπάθεια της Ινδίας να αναδειχθεί σε βιομηχανική υπερδύναμη, κάτι για το οποίο έχει ανάγκη τη διαμόρφωση απρόσκοπτης πρόσβασης με την Ευρώπη.
Ο Ινδός πρωθυπουργός υπογραμμίζει την προοπτική συνεργασίας ελληνικών και ευρωπαϊκών επιχειρήσεων για την εδραίωση των διαμετακομμιστικών δικτύων, δυναμική που θα μπορούσε να δημιουργήσει υπεραξία.
Αυτό δεν λέγεται ανοιχτά, αλλά αποτελεί πάντα μείζον ζήτημα σε τέτοιες προσεγγίσεις, είναι το φορολογικό καθεστώς των εισαγωγών και οι δίαυλοι μέσα από τους οποίους θα διοχετευθούν.
Συνολικά, οι προϋποθέσεις που θέτουν οι Ινδοί είναι:
- Ειδικό φορολογικό καθεστώς
- Μειωμένο κόστος διαχείρισης
- Συμμετοχή και ινδικών επιχειρήσεων σε όλα τα στάδια της εμπορικής και διανεμιτικής διαδικασίας
- Ασφάλεια υποδομών
- Εγγύηση σταθερής και διαρκούς πρόσβασης στην ΕΕ
Επίσης, συζητούν για την εξαγορά ή συμμετοχή σε επενδυτικό σχήμα για την απόκτηση λιμένα και την επένδυση στην διαμόρφωση ολοκληρωμένων δικτύων μεταφοράς εμπορευμάτων. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν συγκεκριμένοι Ινδοί επιχειρηματίες που θα μπορούσαν να αποκτήσουν είτε τον ΟΛΘ, είτε να συμμετάσχουν σε σχήμα για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ενδιαφέρον έχει υπάρξει και για το Λιμάνι της Πάτρας, αλλά βρίσκεται σε εμβρυακό επίπεδο.