Επιρροές που θα μπορούσαν να αποσταθεροποιήσουν εφήβους και να προκαλέσουν ψυχικές διαταραχές δέχονται οι έφηβοι και ιδιαίτερα τα κορίτσια 11 έως 15 ετών στα social media, ενώ παράλληλα θα δουν και χρήσιμο για την ψυχική υγεία περιεχόμενο.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Common Sense Media, μιας διαδικτυακής πλατφόρμας γονικής καθοδήγησης, το ζήτημα της ψυχικής υγείας απασχολεί τα έφηβα κορίτσια 11 έως 15 ετών.
Ειδικότερα, σχεδόν επτά στα δέκα κορίτσια ανέφεραν ότι είχαν έκθεση σε χρήσιμο περιεχόμενο ψυχικής υγείας και πληροφορίες στην πραγματική ζωή κάθε μήνα.
Αλλά από την άλλη πλευρά, λίγο λιγότερο από τα μισά (45%) είπαν ότι άκουσαν ή είδαν επιβλαβές περιεχόμενο σχετικά με την αυτοκτονία ή τον αυτοτραυματισμό, ενώ λιγότερο από τέσσερις στις δέκα (38%) είπαν το ίδιο για επιβλαβές περιεχόμενο για διατροφικές διαταραχές.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από πολλές απόψεις προέκταση της καθημερινής ζωής, φαίνεται να έχουν την ίδια αντίφαση. Όπως δείχνει το διάγραμμα:
Τα κορίτσια ηλικίας 11-15 ετών αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο έκθεσης σε επιβλαβές περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων της αυτοκτονίας, του αυτοτραυματισμού και των διατροφικών διαταραχών. Η έκθεση διαπίστωσε ότι τα κορίτσια αναφέρουν ότι η έκθεση και στα δύο θέματα είναι διαδεδομένη στο TikTok, το Instagram, το YouTube, το Snapchat, ακόμη και τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων, με περισσότερα από ένα στα τρία κορίτσια να αναφέρουν ότι «ακούνε ή βλέπουν πράγματα για αυτοκτονία ή αυτοτραυματισμό που τα ενοχλούν» τουλάχιστον κάθε μήνα σε όλες τις πλατφόρμες, με το 15% των κοριτσιών που χρησιμοποιούν το TikTok και το Instagram να λένε ότι συναντούν αυτού του είδους το περιεχόμενο στις πλατφόρμες σε καθημερινή βάση.
Τα ποσοστά είναι ακόμη υψηλότερα για όσους έχουν συμπτώματα κατάθλιψης. Περίπου το 75% των κοριτσιών που ανέφεραν μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα κατάθλιψης και χρησιμοποιούν το Instagram δήλωσαν ότι συναντούν επιβλαβές περιεχόμενο που σχετίζεται με αυτοκτονίες στην πλατφόρμα τουλάχιστον μία φορά το μήνα.
Αυτή είναι σχεδόν τριπλάσια από την πιθανότητα των κοριτσιών χωρίς συμπτώματα κατάθλιψης που συναντούν το περιεχόμενο με την ίδια συχνότητα (26%). Σύμφωνα με την έκθεση, παρόμοιο μοτίβο εμφανίζεται για τους χρήστες του TikTok (69% των κοριτσιών με μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα κατάθλιψης βλέπουν το επιβλαβές περιεχόμενο έναντι του 27% των κοριτσιών χωρίς συμπτώματα κατάθλιψης) καθώς και για τις άλλες πλατφόρμες.
Ωστόσο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι επίσης μια βασική πηγή για την εύρεση χρήσιμων πληροφοριών και περιεχομένου για την ψυχική υγεία, είτε προέρχονται από καθιερωμένους οργανισμούς και αρχές είτε από άτομα που έχουν προσωπική εμπειρία ψυχικής ασθένειας. Εδώ, μπορούμε να δούμε ότι η πλειοψηφία των κοριτσιών σε καθεμία από αυτές τις πλατφόρμες λένε ότι συναντούν χρήσιμους πόρους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε μήνα.
Τα κορίτσια με μέτρια ή σοβαρά συμπτώματα κατάθλιψης που χρησιμοποιούν μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν επίσης περισσότερες πιθανότητες να βλέπουν τόσο χρήσιμο περιεχόμενο ψυχικής υγείας ή πόρους τουλάχιστον κάθε μήνα σε αυτές τις πλατφόρμες TikTok (78%), Instagram (80%), YouTube (74%) και Snapchat (73%).
You will find more infographics at Statista