Έμφαση στην προώθηση έργων υποδομών που θα εμπεδώσουν την επενδυτική δυναμική της ελληνικής οικονομίας, θα συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και ενισχύσουν το γεωοικονομικό αποτύπωμα της Ελλάδας, δίνει το υπουργείο Μεταφορών.
Σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και τις εξαγγελίες του καθ ύλην αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα, θα δοθεί έμφαση στην προώθηση ώριμων έργων, ιδιαίτερα στις οδικές μεταφορές, όπου στόχος είναι η ολοκλήρωση δικτύων ώστε να δρέψει η οικονομία καρπούς και να προσελκυστούν νέες επενδύσεις.
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 27,6 δισεκατομμυρίων ευρώ περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την Ελλάδα του 2030. Στόχος του υπουργείου είναι η προώθηση των εν εξελίξει έργων και ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέας δέσμης έργων. Υπ’ αυτό το πρίσμα, δρομολογούνται αρχικά τα μεγάλα έργα της τάξης των 15 δισ. ευρώ που έχουν δημοπρατηθεί τα τελευταία 3-4 χρόνια. Παράλληλα σχεδιάζεται η ολοκλήρωση των διαγωνισμών για έργα 10 δισ. ευρώ που αφορούν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, την παραχώρηση ΒΟΑΚ, τα σιδηροδρομικά έργα και άλλα.
Εμβληματικά έργα
1. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης έργο συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ δίνεται σύντομα στην κυκλοφορία. Το Μετρό εντός του 2024 θα εξυπηρετεί 300.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ μέχρι το τέλος του 2023 θα έχουν οριστικοποιηθεί οι επεκτάσεις.
2. Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία, ενώ το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα εκτιμάται ότι θα παραδοθεί έως τις αρχές του 2024.
3. Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ: Το έργο που ξεκίνησε το 2022 αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.
4. Το οδικό έργο σύνδεσης Ακτιο – Αμβρακία που αναμένεται να όλοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.
5. Ο Βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης που ξεκίνησε το 2022 και το οποίο μέρος αυτού αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024. Το ίδιο έτος θα ολοκληρωθεί και το κατασκευαστικό έργο Χανιά – Χερσόνησος.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Οι εργασίες έχουν κατά 50% ολοκληρωθεί, ενώ ο πρώτος μετροπόντικας έχει διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα, ο δεύτερος μετροπόντικας είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να μπει σε τροχιά το προσεχές Φθινόπωρο.
Έργα στα σκαριά
Μεγάλα έργα η υλοποίηση των οποίων ξεκινά είναι το flyover στην Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, το έργο ΣΔΙΤ Καλαμάτας – Μεθώνης, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η παράκαμψη της Χαλκίδας και το οδικό έργο Μπράλος – Αμφισα.
Διαγωνισμοί σε λίστα
Διαγωνισμοί άνω των 10 δισεκατομμυρίων θα τρέξουν για την παραχώρηση ΒΟΑΚ (Χανιά – Ηράκλειο, ύψους 1,7 δισ. ευρώ), οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (ύψους 1,5 – 2 δισ. ευρώ), επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα προς Ιλιον, ύψους των 550 εκατ. ευρώ. Οδικά έργα ΣΔΙΤ για την Βόρεια Ελλάδα, το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Βόρεια Ελλάδα, Κεντρική Ελλάδα, Κρήτη, τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, τα 5 αστυνομικά μέγαρα, τα Φράγματα Τσικνιά στη Λέσβο, Ταυρωνίτη, Ενιπέα, Μπραμιανού, έργα ύδρευσης σε Κέρκυρα, Πρέβεζα – Λευκάδα και ουκ ολίγα ακόμα.
Σιδηροδρομικά έργα
Η επόμενη ημέρα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συστημάτων για την λειτουργία αλλά και τα νέα μέτρα για την λειτουργία των ελληνικών σιδηροδρόμων. Στην λίστα ο εκσυγχρονισμός των σταθμών και η προμήθεια νέων τραίνων αλλά και άλλα έργα όπως στην Αλεξανδρούπολη – Ορμενιό, Θεσσαλονίκη – Τοξότες, η κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ραφήνας και του Λαυρίου με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στα μεγάλα έργα εμπορευματικών μεταφορών μέσω σιδηρόδρομου ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ με ανάδοχο την κοινοπραξία HellenicTrain-Damco, και η έναρξη διαγωνισμού για το logisticspark στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Εξίσου πολύ σημαντικά έργα ο κεντρικός σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα με τον διαγωνισμό να λαμβάνει χώρα σύντομα, η επέκταση του αεροδρομίου των Αθηνών και η νέα στέγαση των διαμεταφορέων στην Φυλή.