Στο επίκεντρο δημοσιευμάτων βρίσκεται εκ νέου η δράση μοναχών και ημιαυτόνομων ή αυτονομημένων μητροπόλεων εντός της ελληνικής επικράτειας, καθώς αναπτύσσουν ή χρηματοδοτούν με διάφορους τρόπους πολιτική δραστηριότητα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν υπόνοιες ακόμη και για ρωσικό δάκτυλο…
Εκτός από τις υπόνοιες και κατηγορίες για παρέμβαση του τουρκικού προξενείου στη Θράκη, πολύ πιο ουσιαστικές είναι οι ανησυχίες για παρεμβάσεις του λεγόμενου εκκλησιαστικού κινήματος στις εκλογές, κάτι που αν και δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, τώρα φαίνεται ότι τα media είναι διατεθειμένα να το αναγνωρίσουν και να το αναδείξουν.
Η δράση ατόμων ή/και οργανωμένων θρησκευτικών ομάδων και θεσμικών σχημάτων, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, βρίσκεται ξανά, μετά το 2018, στο επίκεντρο, με τα media να δείχνουν και σχεδόν να φωτογραφίζουν μοναχούς, κληρικούς και ολόκληρες δομές όπως μοναστήρια ή ακόμα και σέχτες ή όπως οι παλιοημερολογήτες ή μητροπόλεις. για τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν στον πολιτικό στίβο.
Το σκηνικό που δημιουργείται, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, θυμίζει σε πολλά την έξαρση εθνικισμού επ αφορμής της Συμφωνίας των Πρεσπών., όταν τη δράση τέτοιων συλλογικοτήτων επιδότησε η σημερινή κυβέρνηση, επιτρέποντας να εκκολαφθεί ένα ακόμη αυγό φιδιού…
Σε τελευταίο δημοσίευμά του το Βήμα αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι δεκάδες μοναχοί και κληρικοί δημιούργησαν τις δικές τους ομάδες, επηρεάζουν τις εξελίξεις στο εσωτερικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας και παρεμβαίνουν στις εκλογές. Παράλληλα, σκιαγραφεί τους θύλακες και τον τρόπο με τον επιδιώκουν και επιτυγχάνουν να παρέμβουν στο πολιτικό σκηνικό.
Το Crisis Monitos έχει εγκαίρως και κατ επανάληψη αναδείξει τη δυναμική που δημιουργείται στη Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη και τη Δυτική Μακεδονία, επισημαίνοντας -μεταξύ άλλων- την ιδιαίτερη κάλυψη και μεταχείριση σε ακροδεξιούς που προπηλάκιζαν μαθητές σε σχολεία και σε άλλους που ανέπτυσσαν πρόδηλα εθνικιστική και αντισυστημική δράση. Στην περιοχή, έχουν διαχρονικά βαθιές ρίζες τα ρωσόφιλα δίκτυα, όπως αποδείχθηκε και το 2016-18 με τη Συμφωνία των Πρεσπών. Εξάρσεις καταγράφηκαν κατά την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της ουκρανικής Εκκλησίας, με τις δομές και την ενσωμάτωση προσφύγων, επί κορονοϊού και τώρα, στις εκλογές.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει, “μητροπολίτες, ιερείς, μοναχοί, ιεροψάλτες και πιστοί έχουν σηκώσει τα λάβαρα του πολέμου, ή μάλλον τα «Εξαπτέρυγα» με αφορμή τις εκλογές της 25ης Ιουνίου”.
Μάλιστα, στο δημοσίευμα επισημαίνεται ότι οι δυνάμεις αυτές εστιάζουν στην προώθηση και ενίσχυση του κόμματος Νίκη, το οποίο άργησε να γίνει αντιληπτό ακόμη και δημοσκοπικά, ενώ πλέον οι σφυγμεμετρήσει το θέλουν να μπαίνει στη Βουλή στις εκλογές της 25ης Ιουνίου.
Ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας έχει αντιταχθεί στις πρακτικές που υιοθετούνται και συνάδουν με παρέμβαση τις εκκλησίας στις πολιτικές διεργασίες, δεν φαίνεται όμως σε θέση να παρέμβει καταλυτικά στην ιεραρχία για να επιβάλλει την αποστασιοποίησή άλλων αρχιερέων. Επίσης, πολλοί παράγοντες που εκδηλώνουν παρεμβατικές τάσεις κινούνται σε κόλπους εκτός της ελλαδικής ορθόδοξης εκκλησίας, ενώ αμφισβητούν και το Πατριαρχείο, καθιστώντας έτσι την θεσμική αντιμετώπισή τους πρακτικά αδύνατη.
Τα θρησκευτικά δίκτυα
Μοναχοί και κληρικοί ανά την επικράτεια δημιούργησαν τις δικές τους ομάδες και με επίκεντρο τα μοναστήρια και τις ενορίες επηρεάζουν τις εξελίξεις στο εσωτερικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το φαινόμενο μάλιστα εντάθηκε με την ανακάλυψη της σύγχρονης τεχνολογίας. Sms, YouTube, Facebook χρησιμοποιούνται από όλους και σε λίγο δεν αποκλείεται να κάνουν την εμφάνισή τους οι μοναχοί και οι ιερείς και στο ΤikTok.
Το φαινόμενο δείχνει να εντείνεται από την αδυναμία των προκαθημένων και των ιεραρχών να πείσουν για τις θέσεις και τις απόψεις τους.
Οι αμβλώσεις, τα σύμφωνα συμβίωσης, η ομοφυλοφιλία, η νέα τάξη πραγμάτων και η μασονία βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των παραπάνω ομάδων. Τι γίνεται όμως στη Βόρεια Ελλάδα και πώς αναπτύσσονται τα κέντρα αυτά επί δεκαετίες;
Τα κρίσιμα πρόσωπα στη Δυτική Μακεδονία
To ρεπορτάζ του Βήματος σκιαγραφεί την κατάσταση που επικρατεί στους εκκλησιαστικούς θύλακες στους Νομούς Κοζάνης, Φλώρινας, Γρεβενών και Καστοριάς υπάρχει μια διαμορφωμένη κατάσταση. Ειδικότερα, εντοπίζει και τις ιδιάζουσες συνθήκες που διαμορφώνονται από το πλούσιο έργο των οργανώσεων «Ζωή», «Σωτήρ» και «Σταυρός» του Αυγουστίνου Καντιώτη. Με επίκεντρο τη Φλώρινα και την Πτολεμαΐδα, πνευματικά παιδιά του μακαριστού Αυγουστίνου Καντιώτη, οι περισσότεροι δρουν σήμερα σε όλη την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας…
Κεντρικός ήταν επί 20 χρόνια ο ρόλος ενός ξεχωριστού και δραστήριου μοναχού, του πατρός Αυγουστίνου Μύρου, ο οποίος υπέγραψε την Ομολογία Πίστεως, εκφραζόταν κατά της Συνόδου στην Κρήτη και κατέληξε χτυπημένος από τον κορονοϊό. Από τη Μονή του Αγίου Νεκταρίου Παλαιογράτσανου στο Βελβενδό Κοζάνης και με τις τηλεοπτικές του εκπομπές επηρέασε εκατοντάδες πιστούς.
Καθοριστικός όμως είναι και ο ρόλος του πατρός Αρσενίου Βλιαγκόφτη. Γεννημένος και μεγαλωμένος στην Κοζάνη και διδάκτορας Θεολογίας, ο πατήρ Αρσένιος εγκαταβιώνει στη Μονή Οσίου Αρσενίου Καππαδόκου στο Βατοπαίδι Χαλκιδικής, σύμβουλος του περιοδικού «Παρακαταθήκη». Πριν από τις εκλογές προέβαλλε θέσεις όπως «ψηφίστε, μαυρίστε, νικήστε»… και μετά τις εκλογές τόνιζε: «Το κόμμα αυτό, η Νίκη, να μην στεναχωρείτε αφού είναι δέντρο που έχει καρπό και εφόσον πηγαίνουν έτσι τίμια και καθαρά και δεν φοβούνται να πούνε ότι πιστεύουν στον Χριστό, στις αξίες μας εμείς έχουμε ένα άλλο ήθος και θα φανεί αυτό στην πράξη».
Η Νίκη έλαβε υψηλά ποσοστά στην περιοχή και συγκεκριμένα στην Κοζάνη 4,89%, στη Φλώρινα 4,2%, στην Καστοριά 3,91% και στα Γρεβενά 2,5%.
Το δίκτυο στην Κεντρική Μακεδονία
Πολλοί εκτιμούν ότι τα υψηλά ποσοστά της Νίκης στον Νομό Πιερίας (7,46%) οφείλονται στο γεγονός ότι από εκεί κατάγεται ο Δημήτριος Νατσιός. Ομως στην περιοχή δραστηριοποιείται επί δεκαετίες η αδελφότητα θεολόγων «Σωτήρ». Τα ηγετικά στελέχη της αδελφότητας έσπευσαν να διαψεύσουν οποιαδήποτε διασύνδεση με το κόμμα Νίκη και το περιοδικό που εκδίδουν από το 1960 και έχει τον τίτλο «Προς την Νίκη», όμως σύμφωνα με πληροφορίες μια ομάδα 13 κληρικών που υπηρετούν στην πόλη της Κατερίνης αλλά και χωριά της περιοχής βρίσκονται κοντά στον «Σωτήρα» και διαμορφώνουν επί χρόνια μέσω των κατηχητικών και τις ενορίες τους πιστούς, ενώ ηγήθηκαν της στήριξης του κ. Νατσιού. Καθοριστική στο κίνημα στήριξης της Νίκης ήταν σύμφωνα με πληροφορίες και ομάδα μοναχών που υπηρετούν στον Αγιο Διονύσιο τον εν Ολύμπω, ένα ιστορικό μοναστήρι.
Οι απολήξεις στη Χαλκιδική
Εκεί που η Νίκη έλαβε 5,63% πολλοί εκτιμούν ότι η διαμόρφωση γίνεται όπως και σε πολλές περιοχές της χώρας από μοναχούς του Αγίου Ορους. Ομως πρόκειται μόνο για τη μια όψη του ίδιου νομίσματος. Στην περιοχή δραστηριοποιείται εκτός του πατρός Αρσενίου Βλιαγκόφτη και ένας άλλος αρχιμανδρίτης που ιερουργεί σε μετόχια του Αγίου Ορους. Γνωστός παιδοψυχίατρος, κορυφαίο στέλεχος της Ενωσης Επιστημόνων Θεσσαλονίκης και χειροτονία του μακαριστού Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτη ο Αρχιμανδρίτης Αντώνιος Στυλιανάκης και όπως ο ίδιος επισημαίνει σε εκπομπή του στο YouTube για τη Νίκη «γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο βγήκαν κάποιοι επώνυμοι εκκλησιαστικοί άνθρωποι και τους έδωσαν ας το πούμε έτσι κάποια πιστοποιητικά, ακόμη και κάποιοι μοναχοί γιατί κατηγορούν κάποια μοναστήρια που ανακατεύτηκαν. Μα αυτό έκαναν οι άνθρωποι, έδωσαν – ας πούμε – κάποιες διαβεβαιώσεις: ναι, τους ξέρουμε αυτούς τους ανθρώπους, άνδρες και γυναίκες από όλα τα επαγγέλματα, είναι πιστοί, είναι ανεξάρτητοι – δεν είναι χρωματισμένοι δηλαδή, ούτε και έχουν ανθρώπους που είχαν παλιά συμμετάσχει μέσα στις παρατάξεις τους – είναι αντισυστημικοί».
Βαθιά η διείσδυση στη Θεσσαλονίκη
Στη Θεσσαλονίκη ο Άνθιμος είναι γνωστός για την ακροδεξιά του δράση, η οποία έχει μεταλαμπαδευτεί καθώς ο ίδιος αναδείκνυε πρόσωπα και έδινε χώρο σε συμπεριφορές. Πλέον, όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, η μακροχρόνια ασθένεια του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης έχει απορρυθμίσει την όλη δραστηριότητα της Εκκλησίας.
Το 5,63% στη Β’ Θεσσαλονίκης αλλά και το 4,58% στην Α’ Θεσσαλονίκης της Νίκης θεωρείται αναμενόμενο, αφού οι εκκλησιαστικές οργανώσεις, οι μοναχοί και οι κληρικοί κυριαρχούν… στις ενορίες, τα κατηχητικά, το φιλανθρωπικό και το εθελοντικό έργο της Εκκλησίας.
Τα πρόσωπα
Ο πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης ηγείται επί χρόνια των κειμένων κατά του Οικουμενισμού. Δραστηριοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι θέσεις του έχουν προκαλέσει πολλές φορές την έντονη δυσφορία προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Η παρουσία της αδελφότητας θεολόγων ο «Σωτήρ» είναι έντονη αφού διατηρούν επί δεκαετίες ακόμη και οικοτροφεία.
Ενώ ορισμένοι από τους υποστηρικτές του κ. Νιατσού προέρχονται από την οργάνωση Ενωμένη Ρωμιοσύνη με ιδιαίτερη δραστηριότητα στη Θεσσαλονίκη αλλά και τον Νομό Ημαθίας όπου η Νίκη έλαβε 4,57%.
Εντυπωσιακή είναι η δραστηριότητα και της ομάδας του αποθανόντος καθηγητή Στέργιου Σάκκου, άλλοτε μαθητή του Αυγουστίνου Καντιώτη. Εχοντας δύο ομάδες, τη Χριστιανική Αδελφότητα «Απολύτρωσις» και τη Χριστιανική Ελπίδα, ο εκ Γρεβενών ορμώμενος καθηγητής Πανεπιστημίου δημιούργησε πολλές και ισχυρές ομάδες σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.