Νέα τροπή λαμβάνει η υπόθεση του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου, καθώς διεθνή μέσα ενημέρωσης και ο ΟΗΕ αμφισβητούν τόσο τα γεγονότα που παρουσιάζουν οι ελληνικές αρχές, όσο και την ανεξαρτησία και αξιοπιστία της ελληνικής Δικαιοσύνης, ζητώντας μάλιστσα ανεξάρτητη έρευνα. Σε αυτή την κατεύθυνση συντείνει και η πρόσθετη πίεση που γεννά η αναγνώριση από το Πακιστάν ότι στο σκάφος επέβαιναν 300 υπήκοοί του.
Στοιχεία που καταδεικνύουν το τεράστιο μέγεθος της τραγωδίας και εντείνουν την πίεση για την αναζήτηση ευθυνών δημοσιεύει και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, τοποθετώντας στους 750 τον συνολικό αριθμό των επιβατών του σκάφους που βυθίστηκε ανοιχτά της Πύλου, με τους νεκρούς να προσεγγίζουν τους 680(!).
Καθώς οι εξελίξεις δείχνουν σε ευθύνες του λιμενικού και οι δηλώσεις αξιωματούχων σκιαγραφούν σκηνικό κρίσης εμπιστσούνης προς τις ελληνικές αρχές, ο κίνδυνος υποβάθμισης της διεθνούς θέσης της Ελλάδας είναι υπαρκτός.
Περίπου 750 άνδρες, γυναίκες και παιδιά επέβαιναν στο σκάφος, σύμφωνα με τον Οργανισμό Μετανάστευσης των Ηνωμένων Εθνών (ΔΟΜ). Όπερ σημαίνει ότι οι νεκροί προσεγγίζουν τους 680. Μάλιστα, το Πακιστάν ανακοίνωσε ότι στο σκάφος επέβαιναν και τουλάχιστον 300 υπήκοοί του.
Παράλληλα, πληθαίνουν τα ερωτήματα για το ρόλο του λιμενικού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΟΜ που επικαλείται η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ιλβα Γιόχανσον, περίπου 750 άνδρες, γυναίκες και παιδιά επέβαιναν στο γεμάτο πλοίο όταν αυτό ανατράπηκε την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τον Οργανισμό Μετανάστευσης των Ηνωμένων Εθνών (ΔΟΜ), με αποτέλεσμα να σκοτωθούν εκατοντάδες άνθρωποι και η τραγωδία να είναι μία από τις χειρότερες στη Μεσόγειο Θάλασσα, σύμφωνα με την Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ιλβα Γιόχανσον.
Το BBC εκθέτει το Λιμενικό
Νέα στοιχεία και νέες μαρτυρίες γεννούν αμφιβολίες για τις ενέργειες των ελληνικών αρχών στον χειρισμό της υπόθεσης του ναυαγίου της Πύλου. Τα νέα δεδομένα που αποκαλύπτουν διεθνή ΜΜΕ αμφισβητούν την εκδοχή του Λιμενικού που έχει υποστηρίξει επανειλημμένα ότι το αλιευτικό έπλεε προς την Ιταλία χωρίς πρόβλημα και έτσι δεν χρειάστηκε να στηθεί ευρεία επιχείρηση διάσωσης.
Ακόμα έρχονται στο φως νέες μαρτυρίες προσφύγων που υποστηρίζουν ότι το ναυάγιο προκλήθηκε μετά από την απόπειρα του Λιμενικού να ρυμουλκήσει το πλοίο έξω από τη θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται υπό την ευθύνη της Ελλάδας.
Ειδικότερα το BBC, δημοσίευσε σήμερα ρεπορτάζ στο οποίο υποστηρίζει ότι το αλιευτικό σκάφος ήταν ακινητοποιημένο στο ίδιο σημείο επί επτά ώρες πριν ανατραπεί. Τα στοιχεία που παρουσιάζει το βρετανικό δίκτυο έρχονται σε αντίθεση με τα όσα έχει πει το Λιμενικό σε ανακοίνωσή του όπου παρουσίασε το χρονολόγιο των συμβάντων από την ώρα εντοπισμού του πλοίου έως τη βύθισή του.
Το βρετανικό δίκτυο αναφέρει ότι έχει συλλέξει τα στοιχεία του με βάση δικαστικά στοιχεία, ημερολόγια παραπλέοντων πλοίων και κατάφερε να ανασυνθέσει τις κινήσεις των σκαφών στην περιοχή μέσω των δεδομένων που παρείχε η MarineTraffic (πλατφόρμα θαλάσσιων αναλύσεων και παρακολούθησης της κίνησης της ναυσιπλοΐας).
Τουλάχιστον 300 Πακιστανοί
Επίσης, όπως μεταδίδει το CNN, περισσότεροι από 300 Πακιστανοί υπήκοοι σκοτώθηκαν στο ναυάγιο. Το μέσο, επικαλείται τον πρόεδρο της Γερουσίας του Πακιστάν, Muhammad Sadiq Sanjrani, ο οποίος γνωστοποίησε τους αριθμούς σε δήλωσή του την Κυριακή, στέλνοντας συλλυπητήρια στις οικογένειες των νεκρών.
«Οι σκέψεις και οι προσευχές μας είναι μαζί σας και προσευχόμαστε οι ψυχές των εκλιπόντων να βρουν αιώνια ειρήνη», δήλωσε ο Sanjrani. «Αυτό το καταστροφικό περιστατικό υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπιστεί και να καταδικαστεί η αποτρόπαια πράξη της παράνομης εμπορίας ανθρώπων».
Ο πρωθυπουργός του Πακιστάν Σεχμπάζ Σαρίφ κήρυξε τη Δευτέρα εθνική ημέρα πένθους για όσους έχασαν τη ζωή τους στο ναυάγιο. Σε ένα tweet την Κυριακή, διέταξε “έρευνα υψηλού επιπέδου” για το περιστατικό. “Διαβεβαιώνω το έθνος ότι όσοι βρεθούν αμελείς ως προς το καθήκον τους θα λογοδοτήσουν. Η ευθύνη θα καθοριστεί μετά την έρευνα και θα πέσουν κεφάλια“, έγραψε ο Σαρίφ.
Οι πακιστανικές αρχές ανακοίνωσαν χθες ότι συνέλαβαν δέκα άτομα ύποπτα για συμμετοχή σε διακίνηση ανθρώπων.
Ανεξάρτητη έρευνα ζητά ο ΟΗΕ
Μετά τον απεσταλμένο του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στη Μεσόγειο, Βίνσετ Κότσετελ, που είπε ότι οι πρόσφυγες θα μπορούσαν να είχαν διασωθεί ζητώντας παράλληλα ανεξάρτητη έρευνα και κάνοντας αναφορές στις μαρτυρίες που εμπλέκουν το Λιμενικό, και ο Μορίς Στίερλ, από το Ινστιτούτου Έρευνας για τη Μετανάστευση, του γερμανικού πανεπιστημίου του Όσναμπρουκ, έκανε λόγο για πρακτική καθυστερήσεων των κρατών στο να διασώσουν τους πρόσφυγες.
Η στάση του ΟΗΕ, όμως, αποτελεί σαφή μομφή και για την ελληνική Δικαιοσύνη, καθώς καταδεικνύει έλλειψη εμπιστοσύνης και φόβο για το ενδεχόμο συγκάλυψης.
Ειδικότερα μιλώντας στον Guardian, ο κ. Στίερλ ανέφερε ότι το να καθυστερούν οι κρατικές αρχές (αρκετών χωρών) να αντιδράσουν και να οργανώσουν επιχειρήσεις διάσωσης έχει γίνει πρακτική.
Όπως τόνισε, πρόκειται για μια οργανωμένη πρακτική εγκατάλειψης, σημειώνοντας πως «ουσιαστικά κρύβονται από τα πλοία που μεταφέρουν μετανάστες, με στόχο να μην αναγκαστούν να πραγματοποιήσουν επιχειρήσεις, κάτι που καθυστερεί τις όποιες ενέργειες διάσωσης».
Η «πρακτική» αυτή σε συνδυασμό με την συνήθη τακτική που περιέγραψε ο κ. Κότσετελ, σύμφωνα με την οποία οι κρατικές αρχές «συνοδεύουν» ένα πλοίο με πρόσφυγες ή ακόμα το προμηθεύουν και με εφόδια προκειμένου να συνεχίσει το ταξίδι του και να περάσει στα ύδατα διπλανής χώρας, «βαραίνουν» τις ελληνικές αρχές που καλούνται να απαντήσουν με σαφήνεια για το τι συνέβη και πάνω από 600 άνθρωποι μεταξύ των οποίων και παιδιά παγιδεύτηκαν στο σκάφος θανάτου και παρασύρθηκαν μαζί του στον πάτο της θάλασσας.