Δραματικές διαστάσεις προσλαμβάνει το ναυάγιο που σημειώθηκε ανοιχτά της Πύλου, καθώς οι νεκροί έχουν ήδη φτάσει τους 79 και υπάρχουν φόβοι ότι θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, ενώ οι περισσότεροι είναι γυναίκες και παιδιά, ενώ η πλειονότητα των διασωθέντων άνδρες.
Μεγάλη κινητοποίηση της ελληνικής ακτοφυλακής και του πολεμικού ναυτικού έχει προκαλέσει το ναυάγιο δουλεμπορικού που ξεκίνησε από τη Λιβύη και κατευθυνόταν στην Ιταλία. Το σκάφος αναποδογύρισε μετά από εμπλοκή με τις μηχανές και αφού υπήρξε εσωτερικά, μαζική μετατόπιση επιβατών προς την πλευρά παραπλεόντων σκαφών.
Ο μεγάλος αριθμός των νεκρών οφείλεται στους πολλούς εγκλωβισμένους σε καμπίνες και στα ύφαλα του πλοίου, στο οποίο επέβαιναν περί τα 500 με 700 άτομα. Οι περισσότεροι από τους νεκρούς είναι γυναίκες και νεκροί και διασωθέντες άνδρες.
Στην περιοχή μετέβη η πρόεδρος της Δημοκρατίας, ενώ τα κόμματα ανέβαλαν τις προγραμματισμένες για σήμερα προεκλογικές τους εκδηλώσεις. Επ’ αφορμής του ναυαγίου ανοίγει εν νέου το προσφυγικό στο πλαίσιο της προεκλογικής αντιπαράθεσης.
Οι επιχειρήσεις εντοπισμού και διάσωσης συνεχίζονται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Πύλου, όπου το ναυάγιο ενός αλιευτικού σκάφους με εκατοντάδες μετανάστες οδήγησε σε μία από τις πλέον πολύνεκρες τραγωδίες στη Μεσόγειο.
Μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί οι σοροί 79 μεταναστών, ενώ εκφράζονται φόβοι πως ο απολογισμός θα είναι πολύ μεγαλύτερος.
Βίντεο με πλάνα από Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, που συμμετείχε στην επιχείρηση διάσωσης των μεταναστών σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου, έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΕΘΑ.
Στο σημείο επιχειρούν δύο περιπολικά σκάφη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, επτά παραπλέοντα πλοία, ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV) του Frontex.
Όλα τα μέσα έχουν διατεθεί κατόπιν εντολής του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου και η φρεγάτα «Κανάρης» ανέλαβε τον συντονισμό, από τη στιγμή που έφτασε στον τόπο του ναυαγίου.
Συνδρομή C-130 τις βραδινές ώρες
Ο εκπρόσωπος τύπου του υπουργείου Ναυτιλίας, πλωτάρχης Λ.Σ, Νικόλαος Αλεξίου δήλωσε στην «Κ» πως το βράδυ η επιχείρηση θα συνεχιστεί με τη συνδρομή ενός C-130 το οποίο θα πετά πάνω από το σημείο του ναυαγίου και θα φωτίζει την περιοχή, έτσι ώστε να μη σταματήσουν οι επιχειρήσεις εντοπισμού.
«Ευτυχώς επικρατούν πολύ καλές καιρικές συνθήκες στην περιοχή. μόλις 2-3 μποφόρ και αυτό κάνει εύκολη την έρευνα. Πρόκειται όμως για ένα δύσκολο ναυάγιο, το οποίο βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από την ακτή, στα όρια των ελληνικών υδάτων. Επίσης είναι ένα ναυάγιο με πολλούς επιβαίνοντες, αν και δεν είμαστε σε θέση να δώσουμε τον ακριβή αριθμό. Οι συνάδελφοι που αντίκρισαν το πλοίο κάνουν λόγο για ένα κατάστρωμα γεμάτο με άτομα. Καταλαβαίνετε ότι η έρευνα θα κρατήσει μέρες».
Το αλιευτικό σκάφος ήταν μήκους 30 μέτρων και σε αυτό φέρεται να επέβαιναν εκατοντάδες άτομα, στην πλειονότητά τους από το Αφγανιστάν και το Πακιστάν. Αξιωματούχος που επικαλείται ο βρετανικός Guardian ανεβάζει τον αριθμό στους 600. Μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί συνολικά 104 μετανάστες.
Είκοσι οχτώ εκ των διασωθέντων έχουν διακομιστεί στο γενικό νοσοκομείο Καλαμάτας. Οι υπόλοιποι έχουν μεταφερθεί σε αποθήκες του Λιμενικού και την Πέμπτη θα μεταφερθούν σε δομή φιλοξενίας στην Μαλακάσα.
Οι ηλικίες των νοσηλευόμενων ξεκινούν από 16 ετών και είναι όλοι έφηβοι ή άντρες.
Το αλιευτικό σκάφος φέρεται να είχε αποπλεύσει από το Τομπρούκ της Λιβύης· οι ελληνικές αρχές ειδοποιήθηκαν σχετικά από τις ιταλικές. Τρία άτομα μεταφέρθηκαν στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας για ανάκριση, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Το χρονικό
Ραντάρ μη επανδρωμένου σκάφους της Frontex είχε εντοπίσει το αλιευτικό «Αντριάνα» ήδη από το μεσημέρι της Τρίτης. Το αλιευτικό έπλεε από τις ακτές της Αφρικής προς την Αδριατική και είχε γίνει αντιληπτό και από δύο παραπλέοντα πλοία.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ υπήρξε επικοινωνία με τον θάλαμο έρευνας και διάσωσης, αλλά δεν αιτήθηκε συνδρομή, ούτε στις ιταλικές ούτε στις ελληνικές αρχές. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες δεν είχε αναφερθεί ούτε ο αριθμός των επιβαινόντων ούτε κάποιο πρόβλημα. στο πλοίο
Αργά το απόγευμα της Τρίτης, το σκάφος φάνηκε να αλλάζει κατεύθυνση αρκετές φορές, διατηρώντας χαμηλή ταχύτητα. Ακολούθησαν κι άλλες επικοινωνίες στις οποίες επίσης δεν ζητήθηκε βοήθεια. Σύμφωνα πάντα με το κρατικό κανάλι, ένα φορτηγό πλοίο προσέγγισε το αλιευτικό προσέφερε φαγητό και νερό, στους μετανάστες που, κατά τα φαινόμενα, ταξίδευαν επί 4 μέρες.
Αργά το βράδυ σκάφος του Λιμενικού πλησίασε το αλιευτικό και το έθεσε υπό παρακολούθηση. Το «Αντριάνα» απομακρύνθηκε τότε στα 47 μίλια, σε διεθνή ύδατα της Μεσογείου.
Μέχρι και τη στιγμή του ναυαγίου, στις 2 τα ξημερώματα, οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές. Ελέγχονται μαρτυρίες για επιβάτες σε κλειστούς χώρους του πλοίου. Το ελληνικό Λιμενικό που ήδη βρισκόταν σε μια επιφυλακή και έσπευσε στο σημείο, σε συνεννόηση και με το ιταλικό Κέντρο Διάσωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η ΕΡΤ, διασωθέντες εκτιμούν πως στο πλοίο επέβαιναν 500 με 700 άτομα και φέρεται να λένε πως γυναίκες και παιδιά επέβαιναν σε αμπάρια του «Αντριάνα».
Φρεγάτα με σορούς από το ναυάγιο αναμένεται να δέσει στο λιμάνι τις Καλαμάτας στις 8μμ. Οι σοροί θα μεταφερθούν με νοικιασμένο – φορτηγό – ψυγείο σε νεκροτομεία της Αθήνας και του Πειραιά. Πρόκειται, ως επί το πλείστον, για μετανάστες από τη Συρία, την Αίγυπτο και το Πακιστάν.
Εκτιμάται πως οι επιβαίνοντες είχαν καταβάλει περί τα 5.000 με 6.000 ευρώ για το ταξίδι τους έως Ιταλία. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, είχε παρουσιαστεί πρόβλημα στις μηχανές του πλοίου, ενώ βρισκόταν ακόμα σχετικά κοντά στις ακτές της Λιβύης. Ορισμένοι πρότειναν να γυρίσουν πίσω, αλλά υπερίσχυσαν εκείνοι που επέμεναν να συνεχιστεί ο πλους, ώστε να «μη χαθούν τα χρήματα».
Δίπλα στο αλιευτικό σκάφος βρισκόταν σκάφος Λιμενικού Σώματος. Όταν έσβησε η μηχανή επικράτησε πανικός, κινήθηκαν όλοι προς τη μία πλευρά του πλοίου και ανετράπη. Ο ιταλικός θάλαμος ειδοποιήθηκε από τηλεφώνημα γυναίκας από ΜΚΟ και όχι από κάποιον από τους επιβαίνοντες, σύμφωνα με πληροφορίες. Εχουν σωθεί ως επί το πλείστον άνδρες, και εκφράζονται φόβοι πως γυναίκες και παιδιά επέβαιναν σε καμπίνα.