Σε τέσσερις βασικούς πυλώνες θα επικεντρωθεί ο ΣΕΤΕ και οι συνεργασίες του με την νέα κυβέρνηση την αυτοδιοίκηση, τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες, σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο του ΣΕΤΕ Γιάννη Παράσχη (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών).
Πρόκειται για τους πυλώνες που συνδέονται με το «Στρατηγικό Σχέδιο Ελληνικός Τουρισμός 2030». Στόχος του ΣΕΤΕ.
1ος Πυλώνας: Επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα
Ο κλάδος τουρισμού συνεισφέρει σε ποσοστό άνω του 20% στο ΑΕΠ της χώρας με σημαντικές επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών του κλάδου αλλά με είσοδο μεγάλων ξένων επενδυτών. Οι τάσεις αυτές δεν θα πρέπει να οδηγήσουν στην εντύπωση ότι οι μελλοντικές επενδύσεις και η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι διασφαλισμένες την στιγμή μάλιστα που στην Ελλάδα η χρηματοδότηση είναι ακριβότερη ελλείψει επενδυτικής βαθμίδας αλλά και το κόστος της γραφειοκρατίας και η φορολογία αποδυναμώνει την ανταγωνιστική της θέση.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΤΕ θα επικεντρωθεί στην θεσμοθέτηση ενιαίου ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές στο 11%, κοντά στα επίπεδα των Ευρωπαίων ανταγωνιστών. Στην επίλυση της χρονίζουσας εκκρεμότητας του χωροταξικού ζητήματος με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν ένα αξιόπιστο περιβάλλον επενδύσεων με «ασφάλεια δικαίου».
Στην ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, διαχωρίζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα από τη περιστασιακή ιδιωτική εκμετάλλευση. Στην αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027, και του νέου Αναπτυξιακού Νόμου.
2ος Πυλώνας: Υποδομές
Η τουριστική δραστηριότητα στη χώρα μας χαρακτηρίζεται από γεωγραφική και χρονική συγκέντρωση. Μόνο το 2029 υπήρξαν 31 εκατομμύρια αφίξεις, εκ των οποίων περίπου το 90% κατανεμήθηκε σε 5 περιφέρειες της χώρας (Αττική – Κρήτη – Ν. Αιγαίο – Κεντρική Μακεδονία και Ιονίους Νήσους). Στόχος του ΣΕΤΕ και του νέου προέδρου Γ. Παράσχη με βάση το σχέδιο του Συνδέσμου η χώρα να φτάσει τα 40 εκατομμύρια αφίξεις και 50 εκατομμύρια επισκέψεις σε περιφέρειες όλης της χώρας.
Το στρατηγικό σχέδιο του ΣΕΤΕ περιλαμβάνει περίπου 2000 προτάσεις, εκ των οποίων το 50% αφορά σε δημόσιες υποδομές που αφορούν άμεσα τον τουρισμό, ενώ άλλο ένα 20% αναφέρεται σε υποδομές ευρύτερης ωφέλειας (όπως τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, υποδομές υγείας, διαχείρισης νερού, λυμάτων, απορριμμάτων, κλπ.). Οι προτάσεις αυτές εξειδικεύονται για κάθε περιφέρεια της χώρας και συνδέονται με την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στόχου.
3ος Πυλώνας: Αγορά εργασίας
Το 2019 ο τουρισμός συνέβαλε άμεσα και έμμεσα στο 25% του ΑΕΠ με συνολικά 850.000 θέσεις εργασίας στο 3ο τρίμηνο. Τη χρονιά που διανύουμε, με τις ενισχυμένες τουριστικές ροές και παρά τις αυξήσεις στα επίπεδα αμοιβών του κλάδου, το ζήτημα της αδυναμίας εύρεσης προσωπικού έχει ενταθεί. Με δεδομένο το οξύ δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας, το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια.
Η λύση του απαιτεί καινοτόμες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, έτσι ώστε, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών δομών για τον τουριστικό κλάδο θα πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική προτεραιότητα.
4ος Πυλώνας: Βιωσιμότητα
Βιώσιμη Ανάπτυξη και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα αποτελούν πλέον διεθνώς τις κεντρικές κατευθύνσεις για τη διαμόρφωση της στρατηγικής για το μέλλον του τουρισμού. Στον τομέα αυτό η Ελλάδα υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες στην Ευρώπη σύμφωνα με τον Δείκτη Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας, που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Με μέσο δείκτη στην Ευρώπη το 100, οι ανταγωνιστές μας Ιταλία και Ισπανία βρίσκονται στο 121 και στο 105 αντίστοιχα, ενώ Η Ελλάδα αξιολογείται μόνο στο 72.
Στο πλαίσιο αυτό η διαμόρφωση ενός βιώσιμου και περιβαλλοντικά υπεύθυνου τουριστικού προϊόντος αποτελεί μονόδρομο εάν ο ελληνικός τουρισμός θέλει να διατηρήσει την μπράντα του και να παραμείνει στην κορυφή.
Αφίξεις και έσοδα 2022
Η χρονιά ολοκληρώθηκε με 27,8 εκατομμύρια αφίξεις και 17,6 δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα, δηλαδή με υστέρηση κατά 11.2% στις αφίξεις, αλλά μόνο 3% στα έσοδα σε σχέση με το 2019. Θετικό στοιχείο ότι η Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη το 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 11% από τα 564 στα 627 ευρώ, σε σχέση με το 2019.