Νέα δεδομένα στις ήδη περίπλοκες και βεβαρυμμένες σχέσεις Αθήνας – Τεχεράνης δημιουργεί η δέσμευση φορτίου ράβδων τιτανίου σε πλοίο στον Πειραιά, το οποίο κατευθυνόταν στην Κωσνταντινούπολη.
Διπλωματικό θρίλερ Ελλάδας – Ιράν, με εμπλοκή Τουρκία και ενδεχόμενη υποδόρια παρέμβαση των ΗΠΑ αποκαλύπτει με ρεπορτάζ του στην Καθημερινή ο Γιάννης Σουλιώτης.
Πρόκειται για απόφαση της Αρχής για Καταπολέμιση Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, σύμφωνα με την οποία από τον Φεβρουάριο έχει κατασχεθεί φορτίο τιτανίου από πλοίο, το οποίο κατευθυνόταν στην Κωσνταντινούπολη, ενώ το φορτίο προοριζόταν για το Ιράν. Οι αρχές εκτιμούν ότι πρόκειται για προμήθεια για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης.
Οι εξελίξεις αυτές είναι προγενέστερες της δέσμευσης ελληνόκτητων τάνκερ από την Τεχεράνη και ενδεικτικές του εύρους των προβλημάτων που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ των δύο χωρών.
Αν ισχυρισμοί ότι το φορτίο προορίζεται για το Ιράν ευσταθούν, η Ελλάδα είχε δικαίωμα να το μπλοκάρει μόνο εφόσον περιλαμβάνεται στη λίστα απαγορευμένων φορτίων της ΕΕ. Αλλά και τότε θα πρέπει να αποδεικνύεται ο προορισμός. Η εμπλοκή της ελληνικής κυβέρνησης στην αντιπαράθεση με Ουάσιγκτον – Τεχεράνης δημιουργεί προβλήματα που είναι πάντα αντιληπτά δια γυμνού οφθαλμού.
Το timeline του θρίλερ
- Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Καθημερινής, η υπόθεση άρχισε να εκτυλίσσεται στα τέλη Φεβρουαρίου.
- Σε φορτηγό πλοίο της ναυτιλιακής εταιρείας κολοσσού Mediterranean Shipping Company (MSC) φορτώθηκαν από το λιμάνι της Σαγκάης στην Κίνα δύο κοντέινερ με προορισμό την Κωνσταντινούπολη.
- Στις τελωνειακές διασαφήσεις ως αποστολέας και ταυτόχρονα παραλήπτης του φορτίου αναφερόταν πολυεθνική εταιρεία logistics με παραρτήματα σε Κίνα και Τουρκία. Στα έγγραφα περιγραφόταν ακόμη το περιεχόμενο των κοντέινερ, ήτοι ράβδοι τιτανίου, τόρνος υψηλής τεχνολογίας για την επεξεργασία του τιτανίου καθώς και δοχεία με χημικές ουσίες.
Ξένος δάκτυλος
Οι ράβδοι τιτανίου και ο τόρνος είναι χαρακτηρισμένα ως «διττά» υλικά. Πρώτες ύλες δηλαδή και αντικείμενα που μπορεί να έχουν πολιτική – εμπορική, αλλά και στρατιωτική χρήση. Η διακίνησή τους ελέγχεται με βάση σχετική κοινοτική νομοθεσία. Το φορτηγό πλοίο με τα δύο επίμαχα κοντέινερ απέπλευσε από την Κίνα στις 25 Φεβρουαρίου.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι
“η Αρχή για το Ξέπλυμα και ο επικεφαλής της, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, ενημερώθηκαν από ξένη υπηρεσία για την εν εξελίξει μεταφορά των ράβδων τιτανίου. Η αρχική πληροφορία μιλούσε για ένα και όχι δύο εμπορευματοκιβώτια και διαβιβάστηκε στα στελέχη της Δίωξης του Γ΄ τελωνείου Πειραιά”.
Η διατύπωση αυτή είναι προφανές ότι παραπέμπει σε πληροφορία από τις ΗΠΑ, που πιέζουν πολλαπλών την Τεχεράνη. Ωστόσο, η Ελλάδα στο παρελθόν, μετά από δέσμευση ιρανικού τάνκερ αναγκάστηκε να υπαναχωρήσει και υπό την πίεση της ΕΕ.
Σε άλλο σημείο μάλιστα αναφέρεται ότι:
“Οι ξένες υπηρεσίες ασφαλείας, πάντως, εκφράζουν σοβαρές υπόνοιες πως οι ράβδοι τιτανίου είχαν ως τελικό προορισμό όχι την Κωνσταντινούπολη αλλά το Ιράν. Καθώς και ότι θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή οπλικών συστημάτων ή, ακόμη χειρότερα, για την ανάπτυξη του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης. Και στο παρελθόν, εξάλλου, το Ιράν φέρεται να έχει καταβάλει προσπάθειες να παρακάμψει το εμπάργκο του Συμβουλίου Ασφαλείας και να εισαγάγει κρυφά στη χώρα ποσότητες τιτανίου”.
- Το φορτίο, που ξεκίνησε από τη Σαγκάη, είχε ως παραλήπτη χημική βιομηχανία στην Κωνσταντινούπολη.
- Οι υπάλληλοι του τελωνείου πραγματοποίησαν έλεγχο στα φορτωτικά έγγραφα όλων των εμπορευματοκιβωτίων επί του φορτηγού πλοίου και διαπίστωσαν ότι η κινεζική εταιρεία βρισκόταν πίσω από την αποστολή όχι ενός αλλά δύο κοντέινερ με τιτάνιο. Αν και ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να διέλθουν transit από τον Πειραιά, δόθηκε εντολή να εκφορτωθούν στον χώρο του τελωνείου, όπερ και εγένετο.
Εμπλοκή της Τουρκίας
Από την περαιτέρω έρευνα προκύπτει, κατά πληροφορίες, ότι ως παραλήπτρια εταιρεία του φορτίου εμφανίζεται χημική βιομηχανία με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Για τη δέσμευση του φορτίου ενημερώθηκε η πρεσβεία της Τουρκίας στην Ελλάδα, ζητώντας μάλιστα πληροφορίες και διευκρινίσεις από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές για την υπόθεση. Επιπλέον, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι ήδη η παραλήπτρια εταιρεία έχει προχωρήσει σε νομικές κινήσεις, διεκδικώντας την αποδέσμευση του φορτίου.