Σε ατέρμονο πινγκ-πονγκ ευθυνών μεταξύ υπαλλήλων του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και με “μπαλιές” ακόμα και κατά του νεκρού μηχανοδηγού, εξελίσσεται η διαδικασία της ανάκρισης για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών. Η Εισαγγελία Λάρισας άσκησε χθες τρεις επιπλέον ποινικές διώξεις κατά του επιθεωρητή και δύο ακόμη σταθμαρχών, ενώ από όσα έχουν διαρρεύσει, από τις καταθέσεις τους, επιχειρείται να ανοίξει ακόμη περισσότερο το πλαίσιο, με κάποιους να χρεώνουν ακόμα και τον νεκρό μηχανοδηγό.
Η εκπεφρασμένη πολιτική βούληση, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, για απόδοση ευθυνών από τη Δικαιοσύνη στο ανώτατο επίπεδο, επιδέχεται πολλών ερμηνειών και ανοίγει το δρόμο για… “μαχαιρώματα”, καθώς όχι μόνο αναζητούνται υπεύθυνοι σε μια μακριά αλυσίδα, αλλά Μητοστάκης και Ντογιάκος ζητούν άμεσα… αποτελέσματα.
Ο συνδυασμός των παραπάνω -όχι και τόσο θεσμικών- παρεμβάσεων, δημιουργεί ένα ιδιαίτερα εκρηκτικό κλίμα και ανοίγει βεντέτες.
Βαρύνουσα σημασία έχει, επίσης, και η αγωγή που έχει καταθέσει η Hellenic Train κατά του ΟΣΕ στα τέλη του 2022, ζητώντας αποζημίωση για την κακή κατάσταση του δικτύου και την ελλιπή συντήρησή του. Τα όσα δεδομένα περιλαμβάνονται εκεί και αφορούν στην ποιότητα του δικτύου και την επάρκεια των υπηρεσιών του ΟΣΕ, αναμένεται να συνεκτιμηθεί στην ποινική διαδικασία, ιδιαίτερα στο σκέλος της στοιχειοθέτησης κατηγοριών για ενδεχόμενο δόλο σε υψηλά κλιμάκια, καθώς οι διαρκείς καθυστερήσεις στην εκπλήρωση έργων και συμβατικών δεσμεύσεων μπορεί να ερμηνευτούν ως ισχυρές ενδείξεις σε αυτή την κατεύθυνση.
Ταυτόχρονα, έχει στηθεί “φάμπρικα” αποκαλύψεων, με διαρροές βίντεο, συνομιλιών και αποσπασμάτων από καταθέσεις, σκιαγραφώντας ήδη ένα πλαίσιο που αποδίδει τη δυναμική της διερεύνησης και περιορίζει -σε αυτή τη φάση τουλάχιστον- το εύρος στο επιχειρησιακό σκέλος.
Επικοινωνιακά, η τακτική αυτή στόχο έχει να βγάλει από το κάδρο το πολιτικό προσωπικό, καταδεικνύοντας υποδόρια- τα επιχειρησιακά συμβάντα ως μείζονα και αναπόδραστα, ανεξαρτήτως του επιπέδου της συντήρησης και εκπλήρωσης των ρόλων εποπτείας δικτύου, λειτουργίας και ασφάλειας. Δηλαδή, επιλέγεται να προταθεί η έλλειψη επιχειρησιακής επάρκειας του σταθμάρχη, κακού συντονισμού από τον επόπτη και αποτυχίας των δικλείδων ασφαλείας λόγω αμέλειας από τους άλλους σταθμάρχες. Ενώ δεν διερευνάται -προς ώρας τουλάχιστον- το ζήτημα της πολιτικής περιορισμού των εχέγγυων ασφαλείας, αποψίλωσης του μηχανισμού λειτουργίας του ΟΣΕ και αποστράγγισης των κονδυλίων συντήρησης, ως μείζονες παράγοντες στην κατεύθυνση της πρόκλησης της τραγωδίας. Επιπροσθέτως, φαίνεται ότι υποτιμάται ο ρόλος που έπαιξαν στο δυστύχημα, η ισχύς και αρμοδιότητα των θεσμικών εποπτικών οργάνων καθώς και οι πολιτικές αποφάσεις.
Auditor’s note: Οι εξελίξεις που δεν θα καλύψουμε
Το Crisis Monitor, εστιάζει αποκλειστικά στην προϋπάρχουσα κρίση, τη δικαστική διερεύνηση αυτής και της τραγωδίας. Θα αποφύγουμε την αναδημοσίευση αποσπασμάτων από τη δικογραφία, που απομονωμένα μπορεί να δημιουργούν εντυπώσεις επιβαρυντικές για κάποιους και υποστηρικτικές για άλλους. Στόχος των άρθρων, ρεπορτάζ και αναλύσεων θα είναι η σκιαγράφηση της επικρατούσας κατάστασης, των προοπτικών της, όσο και ο έλεγχος της Δικαιοσύνης και η επισήμανση ενδεχόμενων παρεμβάσεων στο έργο της.Η τραγωδία όμως, λάβει και κοινωνικές διαστάσεις που παράγουν -αναπόδραστες- πολιτικές επιπτώσεις. Το CM θα επιμείνει στην προσπάθεια καταγραφής, παρουσίασης και αναγωγής τους.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι όσο αναγκαία είναι η απόδοση ευθυνών, άλλο τόσο είναι και η ανάγκη σεβασμού του τεκμηρίου της αθωότητας, ακόμα και για όσους έχουν ομολογήσει υπαιτιότητα και διώκονται ποινικά. Τεκμήριο αθωότητας δεν υφίσταται στον πολιτικό στίβο, για το πολιτικό προσωπικό του οποίου οι αποφάσεις, πράξεις και παραλείψεις δεν έχουν τεθεί -ακόμα- υπό δικαστική διερεύνηση.