Τουλάχιστον 32 νεκροί και 85 τραυματίες είναι ο έως τώρα απολογισμός της σύγκρουσης δύο τρένων στην περιοχή “Ευαγγελισμός” λίγο πριν την κοιλάδα των Τεμπών. Επιβατηγός αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε με εμπορευματική που κινούνταν στην κατεύθυνση Θεσσαλονίκη – Λάρισα.
Το χειρότερο σιδηροδρομικό σε δεκαετίες στην Ελλάδα θεωρείται ήδη η σύγκρουση των δύο τρένων στην περιοχή της Λάρισας, με τουλάχιστον 32 άτομα να έχουν χάσει τη ζωή τους και 85 να έχουν τραυματιστεί. Από το σημείο έχουν απεγκλωβιστεί 270 άτομα συνολικά, ενώ η επιχείρηση διάσωσης στα συντρίμμια συνεχίζεται, με τις αρχές να επιχειρούν να ανασηκώσουν τα εκτροχιασμένα βαγόνια.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, η σύγκρουση των δύο τρένων είναι αποτέλεσμα ανθρώπινου λάθους στη δρομολόγηση του τρένου από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη, καθώς μπήκε σε γραμμή όπου κατέβαινε ήδη η επιβατηγός αμαξοστοιχία. Υπάρχουν μαρτυρίες σύμφωνα με τις οποίες το Intercity μπορεί να ταξίδευε με βλάβη, όμως αυτό δεν δικαιολογεί την λανθασμένη δρομολόγησή του.
Audutor’s note: Η προαναγγελθείσα κρίση και οι απαντήσεις που δεν θα δοθούν
Πρέπει να σημειωθεί ότι για τη λειτουργία του σιδηρόδρομου εμπλέκονται -κυρίως- δύο εταιρίες: Η ιταλική Hellenic Train, θυγατρική της ferrovie dello stato italiane που διαχειρίζεται τα τρένα και μεταφορικό έργο και ο ΟΣΕ, που ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο και είναι υπό την ευθύνη του υπουργείου Μεταφορών και του Κώστα Καραμανλή.
Οι δύο εταιρίες έχουν πολυεπίπεδες διαμάχες για μια σειρά από αντικείμενα, μεταξύ των οποίων τη συντήρηση και εκσυγχρονισμό του δικτύου. Τα προβλήματα σε αυτό το επίπεδο είναι πολλά, με αποτέλεσμα να μην έχουν τεθεί σε λειτουργία τα υπερσύγχρονα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας οι τύχες των ανθρώπων να επαφίενται σε τεχνολογίες του προηγούμενου αιώνα, με κυρίαρχο το ανθρώπινο στοιχείο και χωρίς επαρκείς δικλείδες ασφαλείας.
Επίσης, προβληματισμό προκαλεί -όπως έχει εγκαίρως επισημάνει το Crisis Monitor- η λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Η συγκεκριμένη αρχή, είναι μόνο κατ επίφαση ανεξάρτητη, καθώς τόσο ο πρόεδρος όσο και τα μέλη διορίζονται απευθείας από τον υπουργό Μεταφορών και μπορεί να απασχολήσει μόνο υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Όπερ σημαίνει ότι δεν πληρούνται τα εχέγγυα ανεξαρτησίας, δεν απασχολούνται οργανικά στελέχη με γνώση των υπό διερεύνηση κλάδων και η Αρχή δεν διαθέτει χώρο για αυτοψίες.
Με δεδομένο τον ανταγωνισμό ΟΣΕ – Hellenic Train και το διοικητικό οργανόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών, η Ανεξάρτητη Αρχή δεν μπορεί να εκδώσει αξιόπιστο πόρισμα καθώς υπάρχει προφανής σύγκρουση συμφερόντων, όταν υπάγεται στον ίδιο πολιτικό προϊστάμενο με τον υπό διερεύνηση ΟΣΕ.
Η σύγκρουση
Η αμαξοστοιχία Intercity συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορικό τρένο με αποτελέσματα τρία βαγόνια του intercicty να εκτροχιαστούν. Την ώρα της σύγκρουσης, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η εταιρεία Hellenic Train, επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες.
Σύμφωνα με πληροφορίες όταν ξεκίνησε το ταξίδι της από την Αθήνα η αμαξοστοιχία μετέφερε 430 ανθρώπους και στη Λάρισα αποβιβάστηκαν περίπου 80. Οι υπόλοιποι συνέχισαν τη διαδρομή μέχρι τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων.
Από τη σφοδρή σύγκρουση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με την επιβατική οι νεκροί ανέρχονται μέχρι αυτή τη στιγμή σε 32. Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση του εκπροσώπου της Πυροσβεστικής από τους 85 τραυματίες παραμένουν στα νοσοκομεία οι 53.
Όλα δείχνουν ότι ο αριθμός των νεκρών θα αυξηθεί, καθώς τα δύο πρώτα βαγόνια έχουν καταπλακωθεί και τα στελέχη των διασωστικών συνεργείων πραγματοποιούν με δυσκολία έρευνες για εγκλωβισμένους.
Η επιχείρηση των πυροσβεστών στα συγκεκριμένα βαγόνια γίνεται με τη βοήθεια 4 ειδικών γερανοφόρων οχημάτων που θα ανασηκώσουν τους συρμούς.
Η αστυνομία με τον ιατροδικαστή έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης στο γενικό νοσοκομείο Λάρισας όπου μεταφέρονται οι σοροί. Στο νοσοκομείο βρίσκονται αξιωματικοί της αστυνομίας μαζί με ειδικούς ψυχολόγους προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία και να υποστηρίξουν με κάθε τρόπο τους συγγενείς των θυμάτων.
Ανάμεσα στους νεκρούς είναι και εννέα υπάλληλοι του ΟΣΕ, δηλαδή οι μηχανοδηγοί και οι συνοδοί των δύο τρένων και οι τρενοσυνοδοί.
Το δυστύχημα σημειώθηκε λίγο πριν από την κοιλάδα των Τεμπών κοντά στην περιοχή «Ευαγγελισμός». Από την σφοδρότατη σύγκρουση προκλήθηκε πυρκαγιά, η οποία κατασβέστηκε λίγο μετά τη 01:30 τα ξημερώματα.
Η ενημέρωση των Αρχών για το δυστύχημα έγινε από εγκλωβισμένο επιβάτη, ο οποίος ειδοποίησε στις 23:24 μέσω του κινητού τηλεφώνου του το 112 και έτσι κινητοποιήθηκαν οι Αρχές. Εάν, το δυστύχημα γινόταν μέσα στη σήραγγα των Τεμπών, οι αριθμοί της τραγωδίας θα ήταν ακόμα πιο εφιαλτικοί, με τις θερμοκρασίες από την πυρκαγιά να ξεπερνούν τους 1.500 βαθμούς Κελσίου.
Οι πρώτες εικόνες που έρχονται από τα #Τέμπη είναι τρομακτικές.
Η ανακοίνωση της Hellenic Train
Για το τραγικό δυστύχημα η εταιρεία σε ανακοίνωση της αναφέρει: «Στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.
Την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Στο σημείο έσπευσαν πυροσβέστες και προσωπικό της Hellenic Train, που συμμετείχαν σε επιχειρήσεις διάσωσης και παροχή βοήθειας στους ταξιδιώτες».
Πρόεδρος μηχανοδηγών: Μετωπική σύγκρουση των τρένων
Για τραγωδία μίλησε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας, σε δήλωσή του στο iEidiseis. Όπως εκτιμά ο ίδιος, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, πρόκειται για ανθρώπινο λάθος. «Τα τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά στην ίδια γραμμή», εξήγησε ο ίδιος. Ο κ. Γενιδούνιας μετέβη τη νύχτα στο σημείο της σύγκρουσης στα Τέμπη.