Χωρίς να βρεθεί το πτώμα, αλλά με στοιχεία που επιβεβαιώνουν τον θάνατό του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη γράφεται ο επίλογος της πτώσης του F-4 Phantom της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και οι δύο επιβαίνοντες χειριστές χαρακτηρίζονται αποβιώσαντες.
Με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας που επιβεβαιώνει τον θάνατο και του κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους, Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, σταμάτησαν ο έρευνες για τον εντοπισμό του σώματός του, γράφοντας τον επίλογο της τραγωδίας. Πρώτα, την Δευτέρα το μεσημέρι ανακοίνωση του ΓΕΑ γνωστοποιούσε και τον θάνατο του Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών, του οποίου η σορός ανασύρθηκε.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του».
Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.
Οι συνθήκες
Αν και η ροή πληροφοριών από την Πολεμική Αεροπορία γίνεται με το σταγονόμετρο, εν τούτοις, υπάρχουν κάποιες διαρροές, οι οποίες σκιαγραφούν την αποστολή και τις συνθήκες πτήσης.
Σύμφωνα με όσα δημοσιεύοντα στα media:
- Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί.
- Συμμετείχαν σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας» και πετούσαν δίχως πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα.
- Οι συνθήκες προσομοιάζουν αυτές των αναχαιτήσεων και των κλειστών αερομαχιών (dogfights) σε επίπεδο πίεσης (φυσικής και ψυχολογικής), ταχύτητας και ελιγμών.
- Το πρωί της Τρίτης, το Phantom F-4 από την 338 μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, συνετρίβη την ώρα που έκανε κλειστή στροφή. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γραφεί το F-4E Phantom II πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα την ώρα.
- Το αεροσκάφος που συνετρίβη ήταν το δεύτερο στον σχηματισμό με κωδικό Bravo 2, ακολουθώντας τον αρχηγό σχηματισμού Bravo 1.
- Δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα.
- Στο debriefing, οι χειριστές του Bravo 1 έχουν δώσει πλήρη αναφορά πορείας, έχει εξεταστεί το βιντεοληπτικό υλικό από τον δικό τους καταγραφέα πτήσης και οι επικοινωνίες ασυρμάτου.
- Τα αεροσκάφη πετούσαν σε χαμηλό υψόμετρο με αποτέλεσμα το στίγμα τους στα ραντάρ να είναι περιορισμένο και όχι διαρκές.
- Οι δύο πιλότοι που κατέπεσαν δεν έχουν καταγραφεί να εκπέμπουν μήνυμα πριν την πρόσκρουση στη θάλασσα. Ακόμα δεν υπάρχουν πληροφορίες για τα αίτια της πρόσκρουσης.
- Πιθανό σενάριο είναι το αεροδυναμικό πρόβλημα, ενδεχόμενο στιγμιαίου λάθους και η αποτυχία υλικού.