Στην τελική ευθεία για την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο της Αθήνας βρίσκεται το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, καθώς μετά τη συμφωνία των μετόχων, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την επιλογή αναδόχων.
Με αναδόχους Morgan Stanley και την Bank of America το ΤΑΙΠΕΔ κηρύσσει και επισήμως την έναρξη της διαδικασίας εισαγωγής του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο της Αθήνας. Επίσης, επέλεξε την Deutsche Bank AG ως Joint Bookrunner και οικονομικό σύμβουλο για τη συμφωνία.
Αδιαμφισβήτητα, η εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο αποτελεί κίνηση που θα ενισχύσει την ελκυστικότητα της ελληνικής αγοράς, ωστόσο το “τυρί” που απαιτήθηκε για να πειστούν οι μέτοχοι, είναι… μεγάλο.
Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH(26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές).
Μετά την είσοδο στο Χρηματιστήριο το ποσοστό του Δημοσίου θα περιοριστεί από το 55 στο 25%, ενώ των Καναδών θα ανέβει από το 40 στο 50%, αποκτώντας και τον μετοχικό έλεγχο. Το Freefloat θα κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα στο 20%, που συνεπάγεται ότι η εταιρία δεν θα μπορεί να συμμετάσχει σε δείκτες, ενώ και η στάθμισή του επί των δεικτών του Χ.Α θα είναι περιορισμένη.
Από την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο το Δημόσιο, που θα είναι πρακτικά ο μόνος πωλητής θα λάβει περί τα 800 εκατ. με 1 δισ., ενώ η εταιρία θα αποτιμηθεί συνολικά περίπου στα 3 δισ.
Τα οικονομικά στοιχεία
Το 2021 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) συμπλήρωσε τα 20 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας του. Ήταν μια ακόμα δύσκολη χρονιά για την Εταιρεία και τον αεροπορικό κλάδο συνολικά, λόγω της συνεχιζόμενης πανδημικής κρίσης COVID-19 (κορωνοϊού). Το πρώτο εξάμηνο του έτους χαρακτηρίστηκε από τους περιορισμούς που εξακολουθούσαν να ισχύουν και οι οποίοι είχαν ως αποτέλεσμα πολύ χαμηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης. Παρά τη βαθμιαία ανάκαμψη που παρατηρήθηκε κατά τη θερινή περίοδο, η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά το οικονομικό έτος 2021 ανήλθε σε 12,35 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 52,8%, σε σύγκριση με 8,1 εκατ. επιβάτες κατά το οικονομικό έτος 2020, αλλά και μείωση της τάξης του 51,7% σε σύγκριση με 25,57 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του 2019.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας ήταν επίσης σημαντικός στην οικονομική απόδοση του ΔΑΑ. Τα συνολικά λειτουργικά έσοδα έφτασαν τα €382,2 εκατ., υψηλότερα από το 2020 κατά €196,0 εκατ., αλλά υπολειπόμενα των αντίστοιχων εσόδων του 2019 κατά €124,5 εκατ. Ωστόσο, και εν μέρει χάρη στα σημαντικά μέτρα συγκράτησης του κόστους, η Εταιρεία κατάφερε να επιστρέψει στην κερδοφορία. Κατά συνέπεια, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €166,3 εκατ., συμπεριλαμβανομένης αποζημίωσης που έλαβε η Εταιρεία από το Ελληνικό Δημόσιο για τις λειτουργικές ζημίες που προκλήθηκαν λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Επιπλέον, τα Ταμειακά Διαθέσιμα Λήξης της Εταιρείας, τα οποία στην παρούσα φάση έχουν ακόμη πιο κρίσιμη σημασία, ανήλθαν στο τέλος του έτους στα €381,6 εκατ.
Επιβατική κίνηση
Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου ανήλθε σε 1,6 εκατ., μειωμένη κατά 3% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2019. Αναλυτικά, η επιβατική κίνηση εσωτερικού ξεπέρασε τα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2019 κατά 7,9%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση εμφάνισε μείωση 7,3%.
Συνολικά, η επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια του έτους 2022 ανήλθε σε 22,73 εκ. , παρουσιάζοντας αύξηση κατά 84,1% σε σύγκριση με το 2021 και μείωση κατά 11,1% σε σύγκριση με το 2019. Ειδικότερα, σε σύγκριση με το 2021, οι επιβάτες εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 60,3% και οι διεθνείς επιβάτες κατά 98,3%, αλλά υστέρησαν σε σχέση με το 2019, κατά 4,7% και 13,9% αντίστοιχα.
Εμπορευματική κίνηση
Η διακίνηση εμπορευμάτων από το ΔΑΑ παρουσίασε σημαντική αύξηση το 2022, τόσο σε ετήσια βάση, όσο και έναντι του 2019, καταδεικνύοντας την ισχυρή δυναμική που έχει αναπτυχθεί.
Ειδικότερα, το 2022 διακινήθηκαν 106,1 εκατ. κιλά, παρουσιάζοντας αύξηση 6,8% έναντι του προηγούμενου έτους και 11,7% υψηλότερα από το 2019. Εξ αυτών, το 38% αφορούσε σε εισερχόμενα φορτία και το 62% εξερχόμενα.
Ποιοτικά, το μεγαλύτερο μέρος αφορούσε προϊόντα και το μικρότερο ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Κίνηση αεροσκαφών
Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2022, ο αριθμός των πτήσεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 213 χιλιάδες περίπου, παρουσιάζοντας άνοδο
κατά 34,2% σε σχέση με το 2021 και πτώση της τάξης του 5,4% σε σχέση με το 2019.
Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2021 κατά 30,9% και 37,1% αντίστοιχα. Οι εγχώριες πτήσεις ξεπέρασαν επίσης και τα επίπεδα του 2019 κατά 2,9%, ενώ οι διεθνείς πτήσεις παρέμειναν μειωμένες σε σύγκριση με το 2019, κατά 11,4%.