Νέες προκλήσεις με μορφή διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα αναμένεται να έχει η επικείμενη έναρξη εφαρμογής της ευρωπαϊκής απαγόρευσης στην εισαγωγή και ρωσικών διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου, καθώς Κίνα και Ινδία που “έσωσαν” το Κρεμλίνο απορροφώντας τις αδιάθετες ποσότητες αργού δεν θα κάνουν το ίδιο για τα διυλισμένα προϊόντα.
- Η επερχόμενη απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερη αναταραχή για το Κρεμλίνο.
- Η Κίνα και η Ινδία είναι απίθανο να αγοράσουν προϊόντα διύλισης ρωσικά καύσιμα που πωλούνταν στην ΕΕ, όπου θα απαγορευτεί η εισαγωγή από τις 5 Φεβρουαρίου.
- Η στάση αυτή αντίκειται με την πολιτική που ακολούθησαν οι δύο χώρες αναφορικά με το ρωσικό αργό, το απορρόφησε κυρίως η Κίνα και δευτερευόντως η Ινδία, μετά το ευρωπαϊκό εμπάργκο.
- Η διαφοροποίηση προμηθευτών και η αλλαγή διαδρομών για τα υποπροϊόντα του πετρελαίου θα οδηγήσει σε περιόδους ελλείψεων και αναδιάταξης, οι οποίες σε συνδυασμό θα εντείνουν τις πιέσεις για άνοδο των τιμών.
Καθώς η Ρωσία βρίσκεται μπροστά στην ενεργοποίηση του εμπάργκο εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων του πετρελαίου από την Ευρώπη, οι παραδοσιακοί της σύμμαχοι, Κίνα και Ινδία, αναμένεται ότι δεν παίξουν ρόλο που είχαν μετά το εμπάργκο στο αργό πετρέλαιο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανακοινώσει ότι από τις 5 Φεβρουαρίου απαγορεύονται οι εισαγωγές διυλισμένων ρωσικών καυσίμων, διευρύνοντας το μέτωπο στον οικονομικό πόλεμο, μετά το εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού διά θαλάσσης.
Ειδικότερα, μέχρι τώρα Ινδία και Κίνα απορροφούσαν με μανία το αδιάθετο στην Ευρώπη ρωσικό αργό Ουραλίων και μάλιστα με σημαντική έκπτωση, όντας παραγωγοί υποπροϊόντων πετρελαίου. Τώρα, αφού οι ίδιες χώρες παράγουν διυλισμένα προϊόντα και είναι κορυφαίοι εξαγωγείς, θεωρείται πρακτικά αδύνατο και οικονομικά άστοχο, να θελήσουν να καλύψουν το κενό στη ζήτηση για ρωσικά υποπροϊόντα πετρελαίου.
Που θα πάνε τα ρωσικά προϊόντα
Τα ρωσικά καύσιμα θα μπορούσαν να βρουν αγοραστές στη Σιγκαπούρη και στη Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στη συνέχεια, θα ανακατευθυνθούν σε μεγαλύτερες ασιατικές αγορές, αλλά όχι στις μεγάλες.
Τα ρωσικά προϊόντα θα μπορούσαν επίσης να διοχετευθούν στη Δυτική Αφρική και τη Λατινική Αμερική, ενώ η Ευρώπη πιθανότατα θα αρχίσει να προμηθεύεται περισσότερο από το ντίζελ της από τις ΗΠΑ και την Ασία με τις διεθνείς αγορές να παίζουν πλέον «μουσικές καρέκλες».
Η Κίνα και η Ινδία παράγουν καύσιμα στα δικά τους διυλιστήρια που θα μπορούσαν επίσης να προμηθεύουν την Ευρώπη. Μάλιστα, ένα κινεζικό φορτίο κατευθύνεται ήδη προς τη Λετονία, σύμφωνα με τους Financial Times, παρά τον επιπλέον χρόνο και το κόστος αποστολής σε τέτοιες αποστάσεις.
Επιπλέον, η απαγόρευση των ρωσικών καυσίμων θα μπορούσε να δώσει τόσο στην Κίνα όσο και στην Ινδία περισσότερο χώρο για διαπραγματεύσεις για το ενδεχόμενο να αγοράσουν τελικά τέτοια προϊόντα.
Στο τραπέζι περιορισμοί σε ασφαλιστικές και ναυτιλιακές
Στην αγορά καυσίμων διαφαίνεται ένα ανώτατο όριο τιμών στα ρωσικά καύσιμα. Παρόμοια με το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου,
η ΕΕ και οι G7 σχεδιάζουν εισάγουν απαγορεύσεις και στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, που αφορούν στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και υποπροϊόντων του, συνδέοντάς το με το πλαφόν στις τιμές.
Αξιωματούχοι της ΕΕ εξετάζουν το ενδεχόμενο ανώτατου ορίου 100 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό ντίζελ και ανώτατο όριο 45 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό μαζούτ, ανέφεραν πηγές στο Bloomberg.
Το Κρεμλίνο έχει λύσεις
Η Ρωσία θα μπορούσε να διυλίσει λιγότερα καύσιμα, αλλά να διατηρήσει σταθερή την παραγωγή πετρελαίου, με αποτέλεσμα ακόμη περισσότερες εξαγωγές αργού στην Ινδία και την Κίνα, είπε ο Katona.
Το Κρεμλίνο θα μπορούσε επίσης «να οπλίσει τα εργαλειοποιήσει προϊόντα μειώνοντας τις εξαγωγές.