Ζητήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας εγείρει νορβηγική ναυτιλιακή εταιρία η οποία αρνείται να μεταφέρει με τα ferry boat της ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπογραμμίζοντας ότι μπορεί να είναι λιγότερο εύφλεκτα από τα παραδοσιακά αλλά τα πλοία δεν είναι εφοδιασμένα με κατάλληλο εξοπλισμό για την κατάσβεση ενδεχόμενης εστίας φωτιάς από ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Περίπου έναν χρόνο μετά την βύθιση του πλοίου Felicity Ace πέρυσι, ανοιχτά των Αζορών, η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Havila Kystruten αποφάσισε να μην μεταφέρει πλέον με τα πλοία της ηλεκτρικά, υβριδικά και υδρογονοκίνητα αμάξια.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η απόφαση είναι αποτέλεσμα του πορίσματος για τη βύθιση του πλοίου μεταφοράς αυτοκινήτων Felicity Ace, το οποίο μετέφερε 4.000 πολυτελή αυτοκίνητα όταν ξέσπασε φωτιά. Αν και οι λόγοι της πυρκαγιάς δεν είναι ξεκάθαροι, το περιστατικό προκάλεσε ανησυχίες, ενώ βαρύνοντα ρόλο έπαιξε και η έκθεση συμβουλευτικής εταιρίας διαχείρισης κινδύνων.
Η απόφαση, πάντως, αναμένεται να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στην εταιρία καθώς στο Νορβηγία το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φτάνει το 80%(!). Επίσης, δεν αποκλείεται να ανοίξει ευρύτερα η συζήτηση για την ασφάλεια μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αναφορικά με την επάρκεια και καταλληλότητα των υφιστάμενων μέσων πυρόσβεσης στα πλοία. Ο επανεξοπλισμός επιβατηγών πλοίων με νέα συστήματα πυρόσβεσης θα είχε κόστος, που όπως φαίνεται οι ναυτιαλιακές δεν είναι διατεθειμένες να επωμιστούν….
Γιατί είναι πιο δύσκολο να σβήσουν
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν ενέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο πυρκαγιάς από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ωστόσο καίγονται με διαφορετικό τρόπο και είναι πιο δύσκολο να σβήσουν.
Ειδικότερα, όταν ένα όχημα με ορυκτά καύσιμα πιάνει φωτιά είναι αρκετός ο ειδικός αφρός κατάσβεσης.
Αντίθετα, όταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φλέγεται η καταπολέμηση της πυρκαγιάς αποτελεί πρόκληση ακόμη και για τους έμπειρους πυροσβέστες.
Εδώ δεν αρκεί ο επιφανειακός περιορισμός της ορατής φλόγας αλλά πρέπει να σβήσει η φωτιά και στο εσωτερικό των μπαταριών. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου περιέχουν πολύ εύφλεκτους ηλεκτρολύτες και οι χημικές αντιδράσεις κατά τη διάρκεια θερμικών γεγονότων παράγουν οξυγόνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η κατάσβεση τη πυρκαγιάς μπαταρίας απαιτεί ειδικές τεχνικές πυρόσβεσης και τεράστιες ποσότητες νερού.
Το επίσημο FAQ της Havila αναφέρει: «Τα ηλεκτρικά, υβριδικά και υδρογονοκίνητα οχήματα απαγορεύονται στο πλοίο». Εξακολουθούν να επιτρέπονται τα ηλεκτρονικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά σκούτερ αλλά απαγορεύεται η φόρτισή τους στο πλοίο.
Ηλεκτροκίνητα τα πλοία
Το παράδοξο πάντως είναι ότι τα πλοία της Havila Kystruten χρησιμοποιούν υβριδική κίνηση και είναι εξοπλισμένα με μεγάλες συστοιχίες μπαταριών που τους επιτρέπουν, εφόσον το θελήσουν, να λειτουργούν πλήρως με ηλεκτρισμό.
Ένας από τους στόχους της Νορβηγίας είναι να ταξινομούνται μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, μέχρι το 2025.
Σε αναζήτηση λύσεων
Ως εκ τούτου η ναυτιλιακή εταιρεία δηλώνι ότι θα εργαστεί πάνω σε λύσεις που θα μειώσουν τον κίνδυνο μεταφοράς τέτοιων οχημάτων στο μέλλον.
Να σημειωθεί ότι η ανταγωνιστική εταιρεία, Hurtigruten, δεν αλλάζει τακτική και συνεχίζει να δέχεται αυτοκίνητα όλων των τύπων.
Η εταιρεία αναφέρει ότι έχει πραγματοποιήσει τις δικές της αξιολογήσεις κινδύνου όσον αφορά την αποστολή ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, και δεν έχει καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα με τον ανταγωνιστή της.