Καθώς η παγκόσμια οικονομία αναδιατάσσεται, οι διαδρομές που ακολουθούν τα εμπορεύματα για να διοχετευθούν στις αγορές αποτελούν μείζον γεωοικονομικό ζήτημα, το οποίο καθορίζει -εν πολλοίς- την επιρροή των χωρών σε οργανισμούς και κέντρα λήψης αποφάσεων. Η Κίνα είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον σχετικό δείκτη του ΟΗΕ, η Σρι Λάνκα προηγείται της Ινδίας και η Τουρκία της Ελλάδας.
Τα container ships συνδέουν καταναλωτές και παραγωγούς στην παγκόσμια αγορά και θεωρούνται από την Παγκόσμια Τράπεζα και τον ΟΗΕ ως σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης. Ενώ υπάρχουν ορισμένες χώρες που βρίσκονται πολύ μακριά από τις παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές για να καταταγούν σε υπολογήσιμες θέσεις στον δείκτη συνδεσιμότητας Liner Shipping των οργανισμών, υπάρχουν επίσης σημαντικές διαφορές στην ανάπτυξη των ναυτιλιακών βιομηχανιών και των λιμενικών υποδομών μεταξύ εκείνων που θα ήθελαν να καρπωθούν το κομμάτι τους από την παγκόσμια ναυτιλιακή πίτα.
Μεταξύ των τελευταίων είναι η Ινδία, η παρά την ακμάζουσα βιομηχανία της, αποτυγχάνει να παίξει τον ρόλο του διεθνούς διαμετακομιστικού κόμβου, που φιλοδοξεί ο πρωθυπουργός Ναρέντα Μόντι, παρά το γεγονός ότι πλαισιώνει τη διαδρομή του από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ στην Ολλανδία.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, το Ever Alot – της Evergreen Shipping της Ταϊβάν – ελλιμενίστηκε στη Σρι Λάνκα, καθώς τα ινδικά λιμάνια θεωρήθηκαν πολύ μικρά. Ο μεγιστάνας της ναυτιλίας Gautam Adani είπε ότι το λιμάνι του στο Mundra στο Γκουτζαράτ θα χειριζόταν το πλοίο, αλλά η πρότασή του… αγνοήθηκε.
Ο δείκτης της Παγκόσμιας Τράπεζας δείχνει ότι η Σρι Λάνκα υπερέχει της Ινδίας όσον αφορά την ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των υποδομών της. Η μικρή χώρα επιτυγχάνει σκορ 70,7 μονάδες, σχεδόν όσο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η Ινδία φτάνει μόλις στις 58,9 βαθμούς, ακολουθώντας την Τουρκία καθώς και την Αίγυπτο, την Ταϊλάνδη και το Μαρόκο.
Οι φιλοδοξίες της χώρας να τονώσει τη δραστηριότητα των εργοστασίων και το εξαγωγικό εμπόριο θα μπορούσαν να υπονομευθούν από τη δεινή κατάσταση των υποδομών της.
Η Κίνα ηγείται της παγκόσμιας κατάταξης, ακολουθούμενη από τη Νότια Κορέα, τη Σιγκαπούρη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στην Ευρώπη, η Ολλανδία έλαβε την υψηλότερη κατάταξη προηγούμενη της Ισπανία και του Ηνωμένοτ Βασιλείου.
Η Νότια Αμερική ήταν μια από τις πιο αδύναμες ηπείρους για τη ναυτιλιακή συνδεσιμότητα, με τον Παναμά και την Κολομβία να σημειώνουν περίπου 50 βαθμούς και τη Βραζιλία να υπολείπεται των 40.
Ενδιαφέρον έχει και η πορεία της Ελλάδας, η οποία εκτινάχθηκε από τις 48,5 μονάδες το 2017 στις 60 μονάδες το 2020, παραμένοντας όμως στάσιμη και ελαφρά επιδείνωση το 2021.
Τα έργα υποδομής σε λιμένες φαίνεται έχουν ανασχεθεί, παρά τις διαρκείς εξαγγελίες…
You will find more infographics at Statista