Σαφείς γεωπολιτικές και γεωοικονομικές προεκτάσεις έχει η απόφαση επαναλειτουργίας της αεροπορική σύνδεση Ελλάδας – Κίνας μέσω της γραμμής Αθήνα – Σαγκάη – Πεκίνο, η οποία μετά από μια τριετία αναστολής αναβιώνει.
Η πιο γοργά αναπτυσσόμενη αεροπορική αγορά τα χρόνια έως την πανδημία ήταν η κινεζική για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, καθώς την εξαετία 2014 – 2019 παρουσίασε το ισχυρότερο momentum ανάπτυξης (+166%) στην επιβατική κίνηση, ενώ η συνολική αύξηση ταξιδιωτών στο ΔΑΑ ήταν στο +104%.
Η αγορά της Κίνας λοιπόν, λόγω του τεράστιου εκτοπίσματος μπορεί να κάνει τη διαφορά – εν ευθέτω χρόνω – σε πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης, οπότε η επανασύνδεση Αθήνας – Πεκίνου και Αθήνας – Σαγκάης που ανακοινώθηκε πρόσφατα είναι μια σημαντική εξέλιξη, μετά από μια τριετία διακοπής λόγω πανδημίας.
Auditor’s note: Το κινεζικό αποτύπωμα
Αν και το ζήτημα μοιάζει εντελώς διαδικαστικό, στην πραγματικότητα είναι βαθιά γεωπολιτικό και γεωοικονομικό και εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια επανεξισορρόπησης των σχέσεων της Κίνας με τη Δύση, οι οποίες όμως περνούν μέσα από πολλά φίλτρα, όπως το ευρωπαϊκό, το νατοϊκό και το γεωοικονομικό. Η γραμμή, μάλιστα, επαναλειτουργεί τη στιγμή που η ΕΕ και άλλες χώρες εφαρμόζουν μέτρα ανάσχεσης της εισόδου Κινέζων ταξιδιωτών με αφορμή την έξαρση του covid, η οποία μοιάζει όμως ολοένα και πιο προσχηματική.Υπ αυτό το πρίσμα, οι προοπτικές που δημιουργούνται για τον τουρισμό και κατ επέκταση για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας είναι μεγάλες, ενώ παράλληλα διευκολύνονται και άλλων ειδών επιχειρηματικά projects. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο διεθνής Τύπος έχει κατ επανάληψη επισημάνει την κινεζική επέλαση στο ελληνικό Real Estate,
Συνδυαστικά, με δεδομένη την ισχυρή θέση της Κίνας στα ελληνικά logistics μέσω του ΟΛΠ, η διεύρυνση των οικονομικών σχέσεων μέσω της γραμμής και της συνεπακόλουθης αύξησης της τουριστικής κίνησης και επενδυτικής ελκυστικότητας, δημιουργούν προοπτικές γεωπολιτικής επαναπροσέγγισης, η οποία θα μπορούσε να εκδηλωθεί και μέσω της πρωτοβουλίας One Belt, One eRoad, στην οποία συμμετέχει ήδη η Ελλάδα.
Από γεωπολιτική σκοπιά, η επαναλειτουργία της αεροπορικής σύνδεσης σημαίνει ότι οι πολιτικοί δίαυλοι είναι ανοιχτοί, λειτουργικοί και παραγωγικοί…
Σε γεωοικονομικό επίπεδο, η νέα γραμμή εκτός από την τουριστική κίνηση, διευρύνει τις συνδέσεις και άρα την ελκυστικότητα του Ελ. Βενιζέλος, πρόκειται για την σύνδεση με μια τεράστια αγορά, που παράλληλα αποτελεί hub διακίνησης επιβατών για πολλούς προορισμούς και εκτός Κίνας. Καθώς το Ελ. Βενιζέλος βρίσκεται καθ οδόν για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, οι νέες προοπτικές θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της αποτίμησης και της ελκυστικότητάς του…
Δύο πτήσεις την εβδομάδα
Πλέον, το Ελ. Βενιζέλος θα συνδέεται με δύο εβδομαδιαία δρομολόγια, ένα Αθήνα – Σαγκάη και ένα Αθήνα – Πεκίνο μέσω της Air China, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη αντίστοιχα. Το Αθήνα – Πεκίνο ξεκίνησε ήδη από την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2022, ενώ το Αθήνα – Σαγκάη ξεκινά αυτές τις ημέρες. Τα δύο δρομολόγια της Air China θα γίνονται με αεροσκάφη A350-900, 312 θέσεων.
Σημειώνεται πως από την περασμένη Κυριακή 8 Ιανουαρίου έχουν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Κίνα, οπότε οι Κινέζοι μπορούν ελεύθερα να ταξιδέψουν ξανά μετά από τρία χρόνια, ενώ βεβαίως η Ε.Ε. και η Ελλάδα έχουν βάλει τους δικούς τους περιορισμούς, όπως το αρνητικό τεστ Covid-19 με ισχύ 48 ώρες έως την άφιξη.
Στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης για την επανέναρξη της αεροπορικής σύνδεσης της Αθήνας με την Κίνα, στελέχη του Ελ. Βενιζέλος αλλά και του κινεζικού αεροπορικού κολοσσού, αναφέρθηκαν στις αυξημένες προσδοκίες που υπάρχουν για την αεροπορική επανασύνδεση της Αθήνας (και της Ελλάδας) με την Κίνα.
Το δέλεαρ της κινεζικής μεσαίας τάξης
Το παρών στην εκδήλωση έδωσε ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα κ. Σιάο Τζουντσένγκ, ο οποίος επισήμανε πως πλέον η Κίνα έχει περίπου 400 εκατ. πολίτες της λεγόμενης μεσαίας τάξης, που πλέον ταξιδεύουν και καταναλώνουν, ενώ αυτός ο αριθμός ενδέχεται να διπλασιαστεί και να φτάσει τα 800 εκατ. πολίτες μέσα στην επόμενη 10ετία.
O κ. Τζουντσένγκ τάχθηκε κατά των περιορισμών που θέτουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τους ταξιδιώτες από την Κίνα, τονίζοντας ότι τα μέτρα που λαμβάνονται δεν βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, αφού η μετάλλαξη που έχει προκαλέσει έξαρση των κρουσμάτων στην Κίνα υπάρχει ήδη στην Ευρώπη.
Από την πλευρά της, η Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑΑ κα Ιωάννα Παπαδοπούλου τόνισε πως οι ταξιδιωτικές αφίξεις από την Κίνα το τελευταίο έτος πριν την πανδημία είχαν φτάσει στο ρεκόρ των 200 χιλ. αφίξεων, μπαίνοντας το 2018 στο top 20 διεθνών αγορών για το Ελ. Βενιζέλος, ενώ το 2019 μπήκαν στο top 15.
Μάλιστα, όπως προαναφέρθηκε, από το 2014 έως το 2019 παρουσίασε το ισχυρότερο momentum ανάπτυξης (+166%) στην επιβατική κίνηση, έχοντας μεγαλύτερη αύξηση από το +104% που είχε η συνολική επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών την ίδια εξαετία.
Εκθετική η ανάπτυξη όταν λειτούργησε η γραμμή
Από 81.701 επιβάτες που διακινήθηκαν το 2013, από και προς την Κίνα, έφτασαν τις 112.112 το 2016 και τους 200.000 το 2019. Σύμφωνα με παλαιότερη (από το 2019) έρευνα επιβατών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 81% της κίνησης μεταξύ Κίνας και Ελλάδας είναι για σκοπούς αναψυχής και το 16% για επαγγελματικούς, ενώ οι Κινέζοι ταξιδιώτες μένουν κατά μέσον όρο έντεκα ημέρες στην Ελλάδα.
Θυμίζουμε πως στην πρόσφατη εκδήλωση άλλης αεροπορικής εταιρείας (Wizz Air) η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου είχε τονίσει πως «απώτερος στόχος μας είναι να ανοίξουμε περαιτέρω την αγορά της Ασίας με μεγαλύτερο στόχο το άνοιγμα της Ινδίας, που είναι μια προτεραιότητα για εμάς. Είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα, απαιτεί πολλή δουλειά, χρειάζεται μεθοδική προετοιμασία αλλά και οι ευρύτερες “γέφυρες”, όπως και τα κατάλληλα αεροπλάνα. Δεν είναι ένας στόχος βραχυπρόθεσμος, αλλά μια στρατηγική επιλογή που θα “χτιστεί” σε βάθος χρόνου». Συνάμα, όπως τόνισε, «το 2% των Ινδών είναι πολύ πλούσιοι και ταξιδεύουν πολύ και συχνά».