Να προλάβει ενδεχόμενη πρόσβαση της ΑΔΑΕ σε αρχεία παρακολουθήσεων επιχειρεί ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, καθώς εξέδωσε γνωμοδότηση -εν είδει προδικαστικής- όπου δεν βάζει μόνο φρένο σε ελέγχους από την ΑΔΑΕ, αλλά απειλεί ευθέως τον πρόεδρό της και τα στελέχη της ακόμα και με ποινές κάθερξης.
Την γνωμοδότηση του Ισίδωρου Ντογιάκου αναδεικνύει η Ιωάννα Μάνδρου στην Καθημερινή, ο διευθυντής της οποίας έχει επιτεθεί πολλάκις στην κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά, για τις βαριά αντιθεσμικές πρακτικές.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην γνωμοδότηση, η ΑΔΑΕ δεν έχει αρμοδιότητα από την ισχύουσα νομοθεσία να διαχειρίζεται αιτήματα πολιτών που ζητούν να πληροφορηθούν αν υπήρξε παρακολούθηση των τηλεφώνων τους για λόγους εθνικής ασφάλειας, ούτε μπορεί να απευθύνεται γι’ αυτό σε τηλεφωνικούς παρόχους.
Η κυβέρνηση επιχείρησε να περιορίσει το φάσμα των ερευνών, καθιστώντας -πρακτικά- απρόσιτες τις παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ, μετά το σκάνδαλο για την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη και του δημοσιογράφου Θανάση Κουκάκη.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ιωάννας Μάνδρου, η γνωμοδότηση του επικεφαλής της Εισαγγελικής Αρχής προκλήθηκε μετά από αίτημα τηλεφωνικού παρόχου (ομίλου ΟΤΕ), μετά την επίσκεψη κλιμάκιου της ΑΔΑΕ για να διαπιστωθεί η παρακολούθηση του ανεξάρτητου ευρωβουλευτή Γιώργου Κύρτσου και του δημοσιογράφου Τάσου Τέλογλου.
Ο κ. Ντογιάκος γνωμοδοτεί ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει πλέον αρμοδιότητα να διαχειρίζεται αιτήματα πολιτών για ενημέρωση για παρακολούθηση τους για λόγους εθνικής ασφάλειας, καθώς όπως υπογραμμίζει, η αρμοδιότητα αυτή ανήκει πλέον σε Τριμελές Οργανο, που συγκροτείται από δύο εισαγγελικούς λειτουργούς και τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ, ενώ περιγράφει λεπτομερώς τι ορίζει ο πρόσφατος νόμος (5002 του 2022).
«Η ενημέρωση του πολίτη, αναφέρεται στη εισαγγελική γνωμοδότηση, για τη λήψη του συγκεκριμένου μέτρου άρσεως του απορρήτου σε βάρος του για λόγους εθνικής ασφάλειας έχει ανατεθεί πλέον αποκλειστικά στο Τριμελές Οργανο του άρθρου 4 παρά & του νόμου 5002 του 2022, στο οποίο προεδρεύει Εισαγγελικός λειτουργός. Ουδείς άλλος φορέας νομιμοποιείται προς τούτο ούτε και προβλέπεται από το Νόμο, άλλος τρόπος η διαδικασία ενημέρωσης. Η ΑΔΑΕ δεν έχει πλέον αρμοδιότητα για έλεγχο στους παρόχους ώστε να απαντήσει σε θιγόμενο ιδιώτη. Κυριαρχικός είναι ο ρόλος του Τριμελούς Οργάνου, στο οποίο προεδρεύει Εισαγγελικός Λειτουργός και ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ είναι μέλος», αναφέρει.
Η σημείωση αυτή καταδεκνύει με σαφήνεια ότι η ΑΔΑΕ καθίσταται υποδεέστερη της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, καθώς στην επιτροπή προεδρεύει αντιεισαγγελέας και ο πρόεδρος της ανεξάρτητης αρχής συμμετέχει ως απλό μέλος.
Έχει προσβάσεις αλλά…
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση Ντογιάκου, η ΑΔΑΕ επιπρόσθετα δεν χρειάζεται να απευθύνεται σε τηλεφωνικούς παρόχους καθώς, όπως αναφέρεται, έχει στη διάθεση της όλες τις διατάξεις για άρση απορρήτου είτε πρόκειται για παρακολουθήσεις της ΕΥΠ για λόγους εθνικής ασφάλειας είτε για παρακολουθήσεις που διατάσσονται για τη διακρίβωση σοβαρών εγκλημάτων.
Συγκεκαλυμμένες απειλές
Η γνωμοδότηση μάλιστα, αναφέρεται και σε σειρά ποινικών διατάξεων ειδικών νόμων αλλά και του Ποινικού Κώδικα που επισύρουν ποινές ακόμα και δέκα χρόνια κάθειρξη για όσους παραβιάζουν τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος, μηδέ και της ΑΔΑΕ εξαιρουμένης.
«Λόγω του ιδιαίτερα ευαίσθητου χαρακτήρα του θέματος τη άρσεως του απορρήτου των επικοινωνιών, οι προβλεπόμενες από το ήδη ισχύον νομοθετικό καθεστώς ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των σχετικών διατάξεων τόσο εκ μέρους κάποιου μέλους της ΑΔΑΕ όσο και εκ μέρους άλλων προσώπων, τα οποία αναφέρονται σαφώς στο Νόμο, είναι ιδιαίτερα σοβαρές, με προβλεπόμενη ποινή, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ακόμα και πρόσκαιρης κάθειρξης».