Νέο, βαρύ πρόστιμο σε Facebook και Instagram επέβαλε η Ιρλανδία, απόφαση που θα μπορούσε να πλήξει τα διαφημιστικά έσοδα της εταιρίας, στρέφοντας έτσι πελάτες της σε άλλα διαφημιστικά δίκτυα και μεθόδους.
Η αρμόδια ιρλανδική Αρχή επέβαλε σήμερα πρόστιμο ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ στη Meta, τη μητρική των Facebook και Instagram, κρίνοντας ότι η εταιρεία έχει αναγκάσει τους χρήστες της να συμφωνήσουν σε εξατομικευμένες διαφημίσεις παραβιάζοντας όμως έτσι τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την προστασία δεδομένων.
“Μεγάλη ήττα” χαρακτηρίζουν την απόφαση της Ιρλανδίας οι New York Times, ενώ υποστηρίζουν ότι η απόφαση αυτή θα μπορούσε να υπονομεύσει σημαντικά και τις – μέσω Facebook και Instagram – διαφημιστικές δραστηριότητες της εταιρίας στην Ευρώπη.
Η απόφαση αυτή αποτελεί -εν μέρει- ουρά του σκανδάλου Cambrdge Analytica και έρχεται λίγο μετά τον συμβιβασμό της Meta για το θέμα.
Oι ρυθμιστικές Αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκριναν ότι η Meta ανάγκασε τους χρήστες της να αποδέχονται εξατομικευμένες διαφημίσεις παραβιάζοντας όμως έτσι την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η ευρωπαϊκή απόφαση, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ένα πρόστιμο ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ (414 εκατομμυρίων δολαρίων), μπορεί τώρα να αναγκάσει τη Meta να προχωρήσει σε δαπανηρές αλλαγές στις διαφημιστικές της δραστηριότητές στην Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία ξεχωρίζει όμως ως μια από τις μεγαλύτερες αγορές της.
Σύμφωνα με την αρμόδια Αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων της Ιρλανδίας (που λειτουργεί ως ο κύριος ρυθμιστής της Meta στην ΕΕ επειδή τα κεντρικά ευρωπαϊκά γραφεία της εταιρείας βρίσκονται στο Δουβλίνο), οι Αρχές της ΕΕ έκριναν ότι εντάσσοντας τη νομική συναίνεση (legal consent) στους όρους παροχής υπηρεσιών (terms of service) η εταιρεία ουσιαστικά ανάγκασε τους χρήστες να αποδέχονται εξατομικευμένες διαφημίσεις, παραβιάζοντας όμως έτσι την ευρωπαϊκή νομοθεσία (βλ. τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων – G.D.P.R).
Απώλεια εσόδων
Η απόφαση δεν διευκρινίζει ποιες ακριβώς κινήσεις θα πρέπει τώρα να κάνει η εταιρία για να συμμορφωθεί. Η Meta θα μπορούσε να αρχίσει να επιτρέπει στους χρήστες της να επιλέγουν εάν θέλουν τα δεδομένα τους να χρησιμοποιούνται για τέτοιες στοχευμένες διαφημίσεις.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι New York Times, εάν μεγάλος αριθμός χρηστών επιλέξει να μην κοινοποιήσει τα δεδομένα του, τότε η Meta θα χάσει αυτομάτως ένα διόλου ευκαταφρόνητο μέρος των εσόδων που έχει από τις διαφημίσεις.
Σημειώνεται ότι οι πρακτικές αυτές, για τις οποίες οι ευρωπαϊκές Αρχές επέβαλαν πρόστιμο στη Meta, συνέβαλαν ώστε η εταιρεία να έχει έσοδα ύψους 118 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021.
Η Meta, από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της ευρωπαϊκής απόφασης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για έναν παρατεταμένο νομικό αγώνα που, όπως αναφέρουν οι NYTimes, πρόκειται να δοκιμάσει την ισχύ του G.D.P.R. αλλά και το πόσο επιθετικά χρησιμοποιούν οι ρυθμιστικές Αρχές τη νομοθεσία στην προσπάθειά τους να αναγκάσουν τις εταιρείες να αλλάξουν τις επιχειρηματικές τους πρακτικές.