Οι από καιρό δρομολογημένες ανακατατάξεις στο παγκόσμιο εμπόριο επιταχύνονται πλέον αναπόδραστα, καθώς η Ευρώπη πλήττεται από μπαράζ αλληλεπικαλυπτόμενων κρίσεων, με κυρίαρχη την ενεργειακή. Η Ασία που ήταν από καιρό σε τροχιά ανάδειξης ως η επικρατούσα εξαγωγική περιοχή, τώρα, επιβεβαιώνεται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ροή κεφαλαίων και την επιρροή στη διαμόρφωση του διεθνούς γεωοικονομικού τοπίου.
Το μερίδιο της Ασίας στην παγκόσμια αξία των εξαγωγών αγαθών συνέχισε να αυξάνεται τις τελευταίες δεκαετίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, η ήπειρος έχει πλέον σχεδόν φτάσει την Ευρώπη όσον αφορά τις εξαγωγές αγαθών. Και οι δύο περιοχές κατείχαν μερίδιο περίπου 36-37 τοις εκατό των παγκόσμιων εξαγωγών το 2021.
Η Ευρώπη ήταν ο κύριος εξαγωγέας μεταξύ των περιοχών και των ηπείρων του κόσμου κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, το μερίδιο της Ασίας στις παγκόσμιες εξαγωγές ήταν λιγότερο από 20%, αλλά μέχρι το τέλος του 2021 είχε εκτοξευθεί στο 36,3%. Έτσι, η Ασία έφτασε να υπολείπεται μόλις 0,6% της Ευρώπης, που ελέγχει το 36,9% των παγκόσμιων εξαγωγών.
Δεδομένης της πρόσφατης δυναμικής, η Ασία θα μπορούσε να ξεπεράσει την Ευρώπη ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αγαθών το 2022. Η Βόρεια Αμερική, παρά τις προσπάθειες επανάκαμψης, εν τούτοις υπολείπεται πολύ και δεν αναμένεται να μπορέσει να απειλήσει την Ασία για πολλά χρόνια ακόμη.
Το αποτύπωμα στις μεταφορές
Η αυξανόμενη μετατόπιση του παγκόσμιου εμπορίου προς τις ασιατικές οικονομίες της Κίνας, της Νότιας Κορέας, του Χονγκ Κονγκ, της Σιγκαπούρης και της Ταϊβάν αντικατοπτρίζονται επίσης στην ανάπτυξη των ναυτιλιακών αγορών. Για παράδειγμα, τα λιμάνια της Ασίας κυριαρχούν ολοένα και περισσότερο στην κορυφή των μεγαλύτερων λιμένων όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Το ίδιο ισχύει και για τον τομέα των εμπορευματικών αεροδρομίων: Επτά από τα δέκα μεγαλύτερα αεροδρόμια όσον αφορά τη διακίνηση φορτίου βρίσκονται πλέον στην περιοχή ASEAN (Ασία – Ειρηνικός).
You will find more infographics at Statista