Ηιστορία βρίθει παραδειγμάτων απόλυτης, παρακμιακής σύγχυσης γύρω από τις αξίες που συνθέτουν την ευημερία προόδου στη ζωή των κοινωνιών, όταν όλα στο μυαλό και στην ψυχή γίνονται «πουρές».
Από τα βιβλία στην πυρά σε σκοτεινές εποχές, μέχρι την καταστροφή των μνημείων της Παλμύρας από τον ISIS και τον εξισλαμισμό της ΑγιαΣοφιάς από την κυβέρνηση της γείτονος χώρας, η έκφραση της επιβολής όταν προσβάλλει βίαια, αλλοτριωτικά, καταστροφικά ή έστω με υβριστική ασέβεια τα αποτυπώματα-μνημεία της κληρονομιάς του Πολιτισμού – των Γραμμάτων, των Τεχνών, χαρακτηρίζει τις βαθύτερες κρίσεις της ανθρωπότητας.
Οποιοσδήποτε βανδαλισμός αυτής της κληρονομιάς ως τρόπος που προδίδει πολιτιστική και πνευματική κρίση, δεν χωρεί στο δικαίωμα της διαμαρτυρίας, της αντίθετης άποψης, του αιτήματος που θέλει να αλλάξει τα πράγματα και τον κόσμο προς το καλύτερο.
Πριν λίγες ημέρες, πίνακας του Claude Monet στο Μουσείο Πότσνταμ, της σειράς “Haystacks” του σπουδαίου εμπρεσιονιστή ζωγράφου, δέχθηκε επίθεση με… πουρέ από ακτιβιστές, που ήθελαν με τον τρόπο αυτόν να αποσπάσουν την προσοχή των επισκεπτών και ευρύτερα της κοινής γνώμης από τη δημοσιοποίηση του γεγονότος, διαμαρτυρόμενοι για την εξόρυξη των ορυκτών καυσίμων.
Πάλι καλά που ο «ακτιβισμός» με τον πουρέ στο έργο του σπουδαίου Monet δεν «νομιμοποιήθηκε» ως καλλιτεχνική πράξη σύγχρονης …εικαστικής παρέμβασης στο μουσειακό δεδομένο του πίνακα και έμεινε, απλώς, στη διαμαρτυρία για το άσχετο με το έργο και την αξία του, θέμα.
Εικάζω πως ένας Monet επί των ημερών μας θα είχε πολλά εμπνευσμένα έργα καταγγελίας να δώσει απέναντι στη φρίκη των ανθρωπογενών καταστροφών και επιλογών ρύπανσης της ατμόσφαιρας που τροφοδοτούν την επιταχυνόμενη κλιματική αλλαγή, ως ένας πραγματικά και ουσιαστικά δημιουργικός ακτιβιστής του Πολιτισμού που πρεσβεύουν οι Εικαστικές Τέχνες.
Η δράση αυτή δίνει το στίγμα μιας νέας τάσης, δεδομένου ότι έχουν προηγηθεί πρόσφατα ανάλογες ενέργειες ακτιβιστών: σε έργο του Vincent van Gogh στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, που περιλούστηκε με ντοματόσουπα, καθώς και του Leonardo da Vinci στη Βασιλική Ακαδημία των Τεχνών του Λονδίνου.
Και δεν χρειάζεται, βέβαια, προβληματιζόμενος γι’ αυτές τις πρακτικές με επιθέσεις σε έργα μεγάλων ζωγράφων, να υποσημειώσω ότι είμαι απόλυτα συντεταγμένος στην παγκόσμια επιταγή για τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας (έχω υπογράψει πολλά σχετικά άρθρα).
Τί άλλο θα δούμε στον κόσμο που ζούμε…
————————————————————————————————————
(*) Γιάννης Ρούντος: Σύμβουλος Σχέσεων, Επικοινωνίας και Βιωσιμότητας με ιδιαίτερο έργο στην επιχειρηματική κοινότητα για τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον.