Μετά από μία περίοδο που ουσιαστικά η ΑΒΑΞ δοκιμάστηκε λόγω της ευρύτερης οικοδομικής κρίσης και της οικονομικής κρίσης, την τελευταία 5ετία η εταιρία επανέρχεται δριμύτερη και αναζητά να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Επί της ουσίας αναζητεί να αποτελέσει μέλος της πρώτης 3άδας στις κατασκευαστικές δραστηριότητες είτε σε ανεκτέλεστο είτε σε τζίρο είτε σε δραστηριότητες. Η αύξηση μεγεθών προέρχεται και από την διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου του. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει το ενδεχόμενο να αποσχιστεί κάποιος κλάδος (spin off) προκειμένου να πωληθεί με σημαντικό premium σε μεγάλο ελληνικό πολυσχιδή όμιλο. Τα μεγέθη του 9μηνου αναμένονται βελτιωμένα σε σχέση με τα περυσινά και σε κάποιους κλάδους θα ξεπεράσουν και τα αποτελέσματα του 2019.
Η εταιρία αναζητά ώριμες επενδύσεις που θα ενισχύσουν τις αποδόσεις ιδίων κεφαλαίων, τρόπους για βελτίωση της χρημαοτοιονομικής εικόνας και βελτίωση των χρηματοροών. Πρόκειται ακόμα για μια αρκετά σύνθετη στρατηγική, καθώς η διοίκηση της εταιρίας έχει ξεκαθαρίσει ότι επιθυμεί ανάπτυξη μέσω κοινοπραξιών, τάση που δεν φαίνεται να εμπεδώνεται στην ελληνική αγορά.
Εικόνα του α’ εξαμήνου 2022
Κέρδη μετά φόρων 12.7 εκατ. Ευρώ, έναντι 5,9 εκατ. Ευρώ το α’ εξάμηνο 2022.
Μείωση δανεισμού κατά 42,6 εκατ. Ευρώ και συνολικά 120 εκατ. Ευρώ την διετία 2020-2022.
Ολοκλήρωση 3 σημαντικών κατασκευαστικών και ενεργειακών έργων (Μετρό Γραμμή 3, ΙGB, Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας στο Ιράκ) σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων 2,5 δισ. Ευρώ.
Στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου των υπογεγραμμένων έργων του Ομίλου ανήλθε σε 2,0 δισ. Ευρώ. Μετά την 30.06.2022, ο Όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις, ενώ σε συνδυασμό και με τις προς υπογραφή συμβάσεις, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου υπερβαίνει τα 2,5 δισ. Ευρώ (χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων εντός του γ’ τριμήνου του 2022).
Προοπτικές
Ο όμιλος ΑΒΑΞ παραμένει επικεντρωμένος στη στρατηγική του αναφορικά με την υλοποίηση εμβληματικών και με καλή απόδοση έργων στους τομείς των κατασκευών και των παραχωρήσεων, λαμβάνοντάς υπόψη τις παγκόσμιες προκλήσεις στις κατασκευές και το επιχειρείν.
Η ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής και ενέργειας το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα νέα έργα που έχουν αναληφθεί την τελευταία χρονική περίοδο καθώς και το ύψος του ανεκτέλεστου υπόλοιπου διαμορφώνουν ένα πιο θετικό πλαίσιο συνθηκών για τη μελλοντική κερδοφορία, ενισχύοντας σταθερά τις προοπτικές περαιτέρω μεγέθυνσης και ισχυροποίησης του ομίλου.
Κατά την τελευταία περίοδο, άρχισε επίσης να υλοποιείται η στρατηγική του Ομίλου για την ανάδειξη της αξίας του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, η πιο πρόσφατη αποτίμηση του οποίου ανέρχεται στα 515 εκατ. ευρώ. Στα πλαίσια αυτά, η συμμετοχή της ΑΒΑΞ στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου έχει μεταβιβαστεί στην 100% θυγατρική ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις. Υπενθυμίζεται ότι η σύσταση της εν λόγω θυγατρικής έχει γίνει με στόχο την επίτευξη μίας πιο σαφούς δομής, που θα καθιστά δυνατή την καλύτερη αποτύπωση της αξίας των συμμετοχών του ομίλου.
Σημαντική μείωση δανεισμού
Το α ’εξάμηνο του 2022 ο δανεισμός του Ομίλου συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων leasing μειώθηκε κατά 42,6 εκατ. Ευρώ και πλέον την 30.06.2022 ανέρχεται στα 452,9 εκατ. Ευρώ έναντι 495,5 εκατ. Ευρώ στο τέλος του 2021. Ο καθαρός δανεισμός & leasing του Ομίλου έχει μειωθεί παραπάνω από 120 εκατ. Ευρώ από τα τέλη του 2020 έως τα μέσα του 2022. Το συνολικό καθαρό χρηματοοικονομικό κόστος του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες μειώθηκε σημαντικά στα 9,1 εκατ. Ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι 11,8 εκατ. Ευρώ στο α’ εξάμηνο του προηγούμενου έτους, λόγω μείωσης του συνολικού δανεισμού και του επιτοκιακού περιθωρίου των ομολογιακών δανείων.
Έργα υποδομής
Το α’ εξάμηνο του 2022 χαρακτηρίστηκε από τις δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα κρίσιμων υλικών, τις μεγάλες αυξήσεις στις εν γένει τιμές των κατασκευαστικών υλικών και την εκτίναξη στις τιμές των καυσίμων που οδήγησαν αντίστοιχα σε αύξηση στο σύνολο του μεταφορικού κόστους. Παρόλα αυτά ο Όμιλος ολοκλήρωσε με επιτυχία κατά τη συγκεκριμένη περίοδο:
- την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας προς Πειραιά, θέτοντας στη διάθεση του επιβατικού κοινού τρεις νέους σταθμούς που θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι γειτονιές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, συνδέοντάς τις με το κέντρο της Αθήνας.
- το έργο της μελέτης και κατασκευής του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Bismayah 3, στην περιοχή Bismayah του Ιράκ ισχύος 1.650MW, που αποτελεί το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που ανέλαβε ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος στο εξωτερικό.
- τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας- Βουλγαρίας IGB ο οποίος αναδεικνύει τον στρατηγικό γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας, αναβαθμίζει την ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης Νοτιοανατολικής Ευρώπης και καθιστά τη χώρα μας έναν νέο και ισχυρό ενεργειακό κόμβο.
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει και συνεχίζει βάσει χρονοδιαγράμματος την κατασκευή των έργων υποδομής Α’ φάσης στο The Ellinikon και τις εργασίες για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ενώ, αντίστοιχα έντονη δραστηριότητα προβλέπεται να έχει ο Όμιλος και το β’ εξάμηνο του 2022, καθώς μεταξύ άλλων προχωρούν τα έργα ή οι διαδικασίες για την υπογραφή νέων συμβάσεων σε διαγωνισμούς που έχει μειοδοτήσει ο Όμιλος, όπως ενδεικτικά:
- το οδικό τμήμα «Μπράλος-Άμφισσα» (προς υπογραφή)
- τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης (FlyOver) (προς υπογραφή)
- ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, (υπό εκτέλεση)
- η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (προς υπογραφή)
- η κατασκευή ΦΒ πάρκου ισχύος 65 MW για τη ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία (υπό εκτέλεση).
Ο όμιλος ΆΒΑΞ με το σύνολο των έργων που αναλαμβάνει και υλοποιεί, συνεχίζει να αναπτύσσεται διαρκώς και να ενισχύει τη δυναμική του στον τομέα των κατασκευών, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της χώρας και στην ενίσχυση και στήριξη της ελληνικής οικονομίας σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες προκλήσεις.