Σε τροχιά μείωσης παραμένει το ελληνικό Δημόσιο χρέος, καθώς τα κλειδωμένα επιτόκια και η αναδιάρθρωση του δανεισμού σε συνδυασμό με την πολυετή επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων έχουν διαμορφώσει μια δύσκολα αναστρέψιμη δυναμική δημοσιονομικής εξομάλυνσης.
Παρά τις αυξημένες δημόσιες δαπάνες λόγω του Covid και της ενεργειακής κρίσης, την αύξηση του ελλείμματος του προϋπολογισμού και την άρση των κανόνων ενισχυμένης εποπτείας καθώς και της ρήτρας προσαρμογής του Συμφώνου Σταθερότητας, το Δημόσιο χρέος της Ελλάδας συνέχισε να μειώνεται το 2021 και παραμένει στην ίδια τροχιά και το 2022.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ το Δημόσιο χρέος της Ελλάδας υποχώρησε σε επίπεδα χαμηλότερα του 2020 (206,3%), ήταν όμως οριακά υψηλότερο από τις προβλέψεις του Απριλίου. Εν τέλει το Δημόσιο χρέος της Ελλάδας διαμορφώθηκε στο 195,5% του ΑΕΠ το 2021,
Εν τω μεταξύ, το δημόσιο χρέος αναρριχήθηκε στα 359,1 δισ. ευρώ το 2ο τρίμηνο του 2022, έναντι 357,6 δισ. το πρώτο. Αυτό συνεπάγεται ότι η μείωση οφείλεται κυρίως στην αύξηση του ΑΕΠ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την πρώτη δημοσιοποίηση (Απρίλιος 2022) το έλλειμμα είχε εκτιμηθεί σε 7,4% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος σε 193,3% του ΑΕΠ. Οι αναθεωρήσεις στη δεύτερη δημοσιοποίηση οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ. Η μεταβολή του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται κυρίως στην αναθεώρηση του ΑΕΠ.
Όσον αφορά τα τελικά στοιχεία για το 2021, το έλλειμμα έκλεισε στο 7,5%, μειωμένο από το 2020, όταν είχε διαμορφωθεί στο 9,9%.
Παράλληλα, το ΑΕΠ εκτιμάται σε 181,675 δισ. ευρώ.
Επιστροφή στα πλεονάσματα
Επίσης, θετικό πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,55 δισ. καταγράφει κατά το δεύτερο τρίμηνο η οικονομία, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που ανακοίνωσε η Στατιστική Υπηρεσία. Ιστορικά το δεύτερο τρίμηνο είναι σχεδόν πάντα καλύτερο, καθώς περιέχει τους πρώτους μήνες των διακοπών και έτσι βελτιώνει την εικόνα σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο. Συνολικά στο εξάμηνο η οικονομία παρουσιάζει πρωτογενές έλλειμμα 1,66 δισ. ευρώ, καθώς το πρώτο τρίμηνο ήταν ελλειμματικό κατά 3,2 δισ.
Τα έσοδα της κυβέρνησης έχουν φτάσει στα 27,4 δισ. ευρώ με τις συνολικές δαπάνες να είναι χαμηλότερες στα 25,8 δισ. ευρώ. Αξίζει πάντως να τονιστεί ότι συνολικά οι φόροι εμφανίζουν σημαντικά καλύτερες εισπράξεις σε όλες τις κατηγορίες. Ειδικά, στο εισόδημα και την περιουσία, έφτασαν στο δεύτερο τρίμηνο στα 6 δισ. όταν κατά το προηγούμενο ήταν 2,9 δισ. Όσον αφορά την ονομαστική αξία του υπολοίπου χρέους της Γενικής Κυβέρνησης που εκκρεμεί στο τέλος τριμήνου, αυτό διαμορφώθηκε στα 359,1 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του έτους, από 357,7 δισ. που ήταν κατά το πρώτο τρίμηνο.
Όπως επισημαίνεται από την ΕΛΣΤΑΤ, η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως καθορίζεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα δεν υπολογίζεται από τη Στατιστική Αρχή και δεν εμφανίζεται στο δελτίο Τύπου. Κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά χαρτοφυλάκιά τους.