Φόρτωση και μεταφορά φυσικού αερίου εκτός δικτύου ΔΕΣΦΑ ανακοινώθηκε την Τετάρτη στη Ρεβυθούσα, κίνηση που στόχο έχει να διευρύνει τα μέσα διανομής και να επιταχύνει την διακίνηση του καυσίμου, ώστε να απελευθερώνονται οι χώροι προσωρινής αποθήκευσης και να επιταχύνεται η επαναγέμιση.
Αστικές περιοχές και βιομηχανίες που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου αποκτούν πρόσβαση στο συγκεκριμένο καύσιμο με τη νέα δυνατότητα μεταφοράς σε υγροποιημένη μορφή με βυτιοφόρα. Σήμερα εγκαινιάστηκε στη νησίδα Ρεβυθούσα όπου βρίσκονται οι αποθήκες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) του ΔΕΣΦΑ, η νέα υποδομή φόρτωσης βυτιοφόρων που θα μεταφέρουν το καύσιμο στα σημεία χρήσης.
Η εξέλιξη αυτή μπορεί να εντάσσεται στο πλαίσιο ανάπτυξης νέων δυνατοτήτων και της επιτακτικής αναγκαιότητας για την ταχεία προώθηση, ώστε να αυξηθεί η δυνατότητα εκφόρτωσης πλοίων και να μειωθούν τα ναύλα που πληρώνουν οι εισαγωγείς, αλλά παράλληλα, ανοίγει παράθυρα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από κυκλώματα, όπως αυτά που λυμαίνονται την αγορά πετρελαίου.
Νέοι πελάτες
Ενδιαφέρον για προμήθεια αερίου μέσω της Ρεβυθούσας έχει εκδηλώσει μεταξύ άλλων χωρών της περιοχής και η Ουκρανία. Οι πρώτοι πελάτες όπως αναφέρθηκε κατά την τελετή των εγκαινίων θα είναι η Χαρτοποιία Φθιώτιδας και η γαλακτοβιομηχανία Κολιός στο Κιλκίς όπου ήδη κατασκευάζονται εγκαταστάσεις αποθήκευσης και αεριοποίησης του ΥΦΑ ενώ θα ακολουθήσει ως το τέλος του 2023 η Δυτική Μακεδονία έως ότου ολοκληρωθεί ο αγωγός τροφοδοσίας της περιοχής. Δυνητικά τα φορτία ΥΦΑ θα μπορούν να προορίζονται και για εξαγωγές σε γειτονικές χώρες.
Ιστορικό ρεκόρ εισαγωγής LNG
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, ανέφερε ότι μέχρι το Σεπτέμβριο είχαν έλθει στη Ρεβυθούσα 60 φορτία ΥΦΑ, μέγεθος – ρεκόρ όλων των εποχών, που αντιπροσωπεύουν άνω του 40 % των συνολικών εισαγωγών ενώ εξυπηρέτησαν και τη ζήτηση από γειτονικές χώρες. Τις επόμενες δύο εβδομάδες, πρόσθεσε, θα γεμίσουν προληπτικά οι δεξαμενές της νέας πλωτής δεξαμενής (FSU) στη Ρεβυθούσα προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της χώρας.
Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου σε ετήσια βάση μειώθηκε κατά 15 %, ωστόσο η χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας είναι αυξημένη για την κάλυψη των αναγκών των γειτονικών χωρών. Ενδιαφέρον για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω της Ρεβυθούσας έχουν εκδηλώσει ως τώρα η Βουλγαρία (που ήδη προμηθεύεται), Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία.
Πλακιωτάκης: Διεύρυνση χρήσης του φυσικού αερίου
Ερωτηματικά προκάλεσαν πάντως οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, καθώς τη στιγμή που η κυβέρνηση πριμοδοτεί την μετάπτωση από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο και άλλες μορφές ενέργειας, υπογράμμισε ότι η επένδυση θα καλύψει μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλίας και των νησιών ενώ θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε νέες εφαρμογές.
“Η χώρα μας, τόνισε, είναι σε πολύ καλύτερο σημείο από άλλες χώρες σε επίπεδο ενεργειακής ασφάλειας. Και ο ρόλος της Ελλάδας στη μεταφορά και αποθήκευση ΥΦΑ είναι πρωταγωνιστικός καθώς χάρη στη διορατικότητα της πλοιοκτησίας η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 25% του στόλου των LNG carriers”.
Μικρό αλλά κρίσιμο έργο
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης έκανε λόγο για ένα έργο που ενώ είναι σχετικά μικρό (επένδυση 7,5 εκατ. ευρώ), είναι κρίσιμο για την αλυσίδα logistics του ΥΦΑ. Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Regio) Carsten Rasmussen συνεχάρη την Ελλάδα για τη στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας που εφήρμοσε πολλά χρόνια πριν ενώ επεσήμανε το ρόλο της χώρας μας ως βασικού προμηθευτή ενέργειας για την ευρύτερη περιοχή μέσω της Ρεβυθούσας αλλά και των νέων υποδομών ΥΦΑ που κατασκευάζονται.