Δυναμική επανεξέτασης των σκληρών στόχων του REPowerEU αναπτύσσεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπως πιστοποιούν και έγγραφα πoυ δημοσιεύει το EURACTIV, με μείζον ζήτημα την κατάργηση του 2030 ως έτος-στόχο για την κάλυψη του 45% των αναγκών από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Οι χώρες της ΕΕ εξετάζουν το ενδεχόμενο να περιορίσουν το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξάλειψη της χρήσης ρωσικών ορυκτών καυσίμων, γνωστών ως REPowerEU, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης ενός προτεινόμενου στόχου κάλυψης του 45% των αναγκών από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030, σύμφωνα με έγγραφο που είδε η EURACTIV.
Το Crisis Monitor έχει από καιρό επισημάνει τις διεργασίες στο επίπεδο της τροποποίησης των περιβαλλοντικών στόχων της ΕΕ, με γνώμονα τη βιωσιμότητα τους και τον αντίκτυπο που θα έχουν, υπό το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται, στην οικονομία και την κοινωνία.
Οι τροποποιήσεις που έγιναν από χώρες της ΕΕ στην πρόταση REPowerEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που κατατέθηκε τον Μάιο, θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ταχύτητα της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση της εξάρτησης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και τις χαμηλότερες τιμές ενέργειας.
Οι τροπολογίες καταργούν το σχέδιο της Επιτροπής να αυξήσει τον στόχο για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ευρώπης στο 45%, αντικαθιστώντας τον με τον στόχο του 40% που συμφωνήθηκε από τις χώρες της ΕΕ τον Ιούνιο.
Οι ισορροπίες στην ΕΕ φαίνεται να αλλάζουν ενεργητικά, ενώ πλέον κεντρικό ρόλο στις εξελίξεις θα παίζει η νέα γενική γραμματέας του Συμβουλίου της ΕΕ, η οποία δεν προέρχεται από τη συνήθη κοιτίδα των πρέσβεων και των εκπροσώπων, αλλά τη νομική υπηρεσία του Συμβουλίου και έχει διπλή υπηκοότητα, γαλλική και ελβετική.
Επιμένει το πράσινο λόμπι
Στις Βρυξέλλες, πάντως, το πράσινο λόμπι που ελέγχει και την παραγωγή πολιτικής στο επίπεδο της Κομισιόν αντιδρά, υποστηρίζοντας ότι η αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο 45% έως το 2030 είναι η ευκαιρία για την αντιμετώπιση της τριπλής κρίσης:
- την κλιματική κατάρρευση,
- την πρόσβαση σε ασφαλή ενέργεια και
- τη μείωση μεσοπρόθεσμα των τιμών της ενέργειας για τους καταναλωτές
Ωστόσο, οι τροπολογίες που προωθούν τα κράτη-μέλη διαγράφουν επίσης την προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ενσωματώσει στο δίκαιο της ΕΕ την αρχή ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρέπει να θεωρούνται θέμα «υπέρτατου δημόσιου συμφέροντος». Εάν εγκρίνονταν, η αρχή θα συνέβαλε στην προστασία νέων έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έναντι νομικών προκλήσεων, οι οποίες έχουν καθυστερήσει την κατασκευή αιολικών πάρκων σε χώρες όπως η Γαλλία.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ διατήρησαν την πρόταση της Επιτροπής για τη δημιουργία περιοχών «go-to» για ΑΠΕ ή χώρους ιδιαίτερα κατάλληλους για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Βάζουν και τα υδροηλεκτρικά στο παιχνίδι
Οι τροπολογίες που εισήγαγαν τα κράτη μέλη της ΕΕ αυξάνουν το χρόνο που απαιτείται για την αδειοδότηση σε αυτές τις περιοχές. Ενώ οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να εξακολουθήσουν να διασφαλίζουν ότι η διαδικασία χορήγησης αδειών δεν υπερβαίνει το ένα έτος για έργα σε περιοχές «go-to» και τα δύο έτη αλλού, η περίοδος παράτασης και για τις δύο έχει αυξηθεί.
Οι περιοχές «go-to» υποστηρίζονται από τη βιομηχανία αιολικής ενέργειας ως ένας τρόπος για να επιταχυνθεί η εξάπλωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να απλοποιηθεί η αδειοδότηση.
Άλλες αλλαγές περιλαμβάνουν το να επιτραπεί στις χώρες της ΕΕ να επιλέξουν εάν θα συμπεριλάβουν υδροηλεκτρικούς σταθμούς σε περιοχές «go-to» και να επεκτείνουν τον ορισμό των περιοχών αυτών για να συμπεριλάβουν «χερσαίες (συμπεριλαμβανομένων επιφανειών και υποεπιφανειών) και θαλάσσιες περιοχές που είναι ιδιαίτερα κατάλληλες για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ».
Ωστόσο, οι τροπολογίες παραμελούν στοιχεία όπως ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός και οι διάδρομοι θηλαστικών, οδηγώντας σε πιθανές συγκρούσεις μεταξύ έργων υπεράκτιων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άλλων κλάδων.