Με μεγάλη επιτυχία διοργανώθηκε από τη NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS και την οικογένεια Μπεζαντάκου το “21ο NAVIGATOR 2022 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM ”, 23-25 Σεπτεμβρίου 2022, εκεί που χτυπάει η καρδιά της ελληνικής ναυτοσύνης, δηλαδή στα νησιά της Χίου και των Οινουσσών από τα οποία κατάγονται Έλληνες πλοιοκτήτες που διαχειρίζονται σχεδόν το 10% του εμπορικού στόλου παγκοσμίως.
Συγκινητική ήταν τόσο η συμμετοχή των 250 εξεχουσών στελεχών Ναυτιλιακών Εταιρειών, Οργανισμών και Τύπου, εκπροσώπων του Λιμενικού, Πρεσβειών, Καθηγητών και φοιτητών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων όπως και εκπροσώπων των τοπικών αρχών.
Σε ένα άκρως οικογενειακό κλίμα, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν καλύτερα, να διασκεδάσουν και να ζήσουν ένα αμιγώς χιώτικο γλέντι, να ανταλλάξουν απόψεις, αλλά και να λάβουν απαντήσεις για 5 καίρια θέματα που αφορούν όλους, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, η απανθρακοποίηση, η έξυπνη ναυτιλία, τα logistics και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον τομέα του ESG (Environmental Social Governance).
Η CEO της Navigator, Δανάη Μπεζαντάκου, κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Forum, υπογραμμίζοντας ότι « Βρισκόμενοι ολοι σημερα στη γενέτειρα χιλιάδων ναυτικών και δεκάδων καραβοκύριδων δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στη δομική αξία της ναυτοσύνης και του ναυτικού επαγγέλματος για τη ναυτιλία μας για τη συνέχιση της οποίας πρέπει όλοι να εργαστούμε, αλλά και για τη μετάδοση της ναυτικής παράδοσης και του κώδικα αξιών στη νέα γενιά που θα στελεχώσει τα γραφεία μας σήμερα…όχι αυριο καθώς ο ανθρωπινος παράγοντας αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την πρόοδο όλων όσων θα συζητήσουμε σήμερα».
Το συνέδριο χαιρέτησαν ο καπ. Δημήτρης Μπεζαντάκος, Ιδρυτής και Πρόεδρος της NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, o Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εκ μέρους της κοσμήτορος του Πανεπιστημίου Αιγαίου η καθ. Έλενα Θανοπούλου, ο Πρόεδρος του τμήματος Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθ. Σεραφείμ Κάπρος ο οποίος έδωσε το σύνθημα “διεθνοποίηση, εξωστρέφεια, αριστεία” και ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Δρ. Γεώργιος Πατέρας, ο οποίος επεσήμανε την ηχηρή και ακράδαντη παρουσία της γυναίκας στη ναυτιλία με την πρόεδρο της ΕΕΕ κα Μελίνα Τραυλού στο τιμόνι και αρκετές ακόμα τόσο σε ηγετικές θέσεις οργανισμών, όσο και μεγάλων ναυτιλιακών Εταιρειών. Τέλος τόνισε ότι χωρίς νέους ναυτικούς δεν γίνεται να υψώσουν τα πλοία την Ελληνική σημαία προσκαλώντας τους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα…καθώς όπως χαρακτηριστικά είπε, «οι ναυτικοί μας δημιούργησαν το Ελληνικό Ναυτιλιακό Θαύμα, που χωρίς εκείνους κινδυνεύει»
Το πρώτο πάνελ του Συνεδρίου άγγιξε το θέμα του Smart Shipping, με τον Πάνο Θεοδοσόπουλο, Chief Digital Officer της Oceanking να παρουσιάζει τα κύρια σημεία και συμπεράσματα από τα τραπέζια των συζητήσεων του Navigator Assembly 2022. Τονίστηκε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη Ναυτιλία, παρότι ξεκίνησε με καθυστέρηση σχετικά με άλλες βιομηχανίες, έχει αρχίσει να διεισδύει τόσο στις λειτουργίες του γραφείου των ναυτιλιακών εταιρειών, όσο και του πλοίου.
Μια από τις πρώτες περιοχές εφαρμογής ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών είναι η λειτουργία των πλοίων με βέλτιστο τρόπο, επιτυγχάνοντας ελάχιστη κατανάλωση με το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Άλλοι τομείς εφαρμογής είναι ο καλύτερος προγραμματισμός συντήρησης και η υποστήριξη της πλοήγησης σε δύσκολες συνθήκες. Τονίστηκε επίσης πως το νέο κανονιστικό πλαίσιο από το 2023 αναμένεται να επιταχύνει τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τέλος πως η εκπαίδευση τόσο των πληρωμάτων, όσο και των στελεχών γραφείου είναι επιτακτική.
Στο πάνελ συμμετείχαν επίσης οι: Βασίλης Καμίτσης (Marshall Islands), Δημήτρης Σουσούδης (MarineTraffic), Δημήτρης Λαμπρινάκος (Marichem-Marigases).
Τις σκέψεις και τις απόψεις τους κατέθεσαν αναφορικά τον ανθρώπινο παράγοντα η συντονίστρια , Κατερίνα Σκουρτανιώτη (Venlys) και οι συνομιλητές Κώστας Κόντες (VShips) και Μαρία Γιασσά (The Swedish Club).
Όπως όλοι γνωρίζουν, η ναυτιλία υφίσταται τεράστιες αλλαγές για να αντιμετωπίσει τις παρούσες και επερχόμενες προκλήσεις που αφορούν το περιβάλλον, την ψηφιοποίηση, την ασφάλεια και άλλα, πολλά η διαχείριση των οποίων θα γίνει από ανθρώπους.
Επίκεντρο της συζήτησης ήταν το προφιλ του ναυτικού του μέλλοντος τονίζοντας πως οι ναυτικοί πρέπει να γίνουν (ξανά) ή ακόμα καλύτερα να παραμείνουν ο βασικός κόμβος στις νέες διαδικασίες και εργασίες στα πλοία. Η δια βίου μάθηση και η συνεχής εκπαίδευση για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων (upskilling & reskilling) των μελών του πληρώματος ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν όλες τις αλλαγές είναι απόλυτη προτεραιότητα. Ωστόσο, πρέπει να γίνει αντιληπτό γιατί υφίστανται όλες αυτές τις αλλαγές, και ποιος θα είναι ο ρόλος του ανθρώπου σε μερικά χρόνια στα πλοία.
H διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και η διασυνδεσιμότητα είναι πάντα επίκαιρη. Ο Κωστής Αχλαδίτης (Golden Cargo) και ο Νίκος Γαϊτάνης (Marine Support) υπό τον Συντονισμό του Σεραφείμ Κάπρου έκαναν λόγο για την εν γένει διαφορά των “Logistics” και των “Maritime Logistics” τονίζοντας τις εξαιρέσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά όταν πρέπει να εξυπηρετηθούν διαφορετικά πλοία, με διαφορετικές ανάγκες και προδιαγραφές σε διαφορετικά λιμάνια του κόσμου, διαμορφώνοντας έναν κανονα αποτελούμενο από εξαιρέσεις μονο.
H Έλενα Αθουσάκη (MotorOil) συντονίστρια της θεματικής που αφορούσε την απανθρακοποίηση με συνομιλητές τον Δρ. Γιώργο Πατέρα,Πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, την Κάρολα Γιαννούλη (Oceanking) και τον Γιάννη Τσόγκα (SEKAVIN) αναφέρθηκαν στα ακόλουθα σημεία:
Οι σημαντικές ρυθμιστικές απαιτήσεις προς την απανθρακοποίηση οδηγούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία να περάσει από μια περίοδο γρήγορης ενεργειακής μετάβασης που θα επηρεάσει το κόστος, τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων και την κερδοφορία. Η υποδομή και η παραγωγή εναλλακτικής ενέργειας θα είναι δαπανηρή και θα απαιτήσει χρόνο.
Υπάρχουν πολλές επιλογές τεχνολογιών/καυσίμων για βιώσιμη ενέργεια (αμμωνία, υδρογόνο, μεθανόλη, LNG, βιοκαύσιμα κ.λπ.) ΑΛΛΑ πρέπει να είναι διαθέσιμες, να πληρούν τη ζήτηση και τα πρότυπα ασφάλειας της ναυτιλίας. Είναι επόμενο πως η ναυτιλιακή Εταιρεία δεν μπορεί να «απανθρακωθεί» μεμονωμένα. Η συνεργασία με άλλους ενδιαφερομένους (τόσο δημόσιους όσο και ιδιωτικούς) μπορεί να επιταχύνει την καθαρή μηδενική μετάβαση.
Συντονίστρια του πάνελ που αφορούσε το ESG ήταν η Κατερίνα Σταθοπούλου (Investments & Finance) και συνομιλητές οι Κώστας Κωνσταντίνου (Moore Greece) και Νικόλας Σοπέλ (Quintet Private Bank).
Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, το ESG, σε αντίθεση με την επικρατούσα αντίληψη, δεν αφορά μόνο την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ούτε είναι αμιγώς τεχνικό θέμα. Σε απάντηση κοινωνικών πιέσεων δεκαετιών, οι εταιρίες πλέον ανταγωνίζονται σε διευρυμένη ‘αρένα’ που – εκτός από τις οικονομικές τους επιδόσεις – συνεκτιμά και το προφίλ τους ως προς παράγοντες περιβαλλοντικούς (Ε), κοινωνικούς (S) και διαφάνειας(G). Κριτήρια ESG ενσωματώνονται ήδη σε χρηματοδοτικές και επενδυτικές αποφάσεις και είναι πλέον προαπαιτούμενα και από τους λοιπούς παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επομένως χρειάζεται να ενσωματωθεί άμεσα στην κουλτούρα και τη στρατηγική των εταιριών, παρότι το πλαίσιο δεν είναι ακόμα εντελώς ξεκάθαρο. Παράλληλα θα πρέπει να ενταχθεί με διάφανο και συνεπή τρόπο στην χρηματοοικονομική και μη-χρηματοοικονομική πληροφόρηση.
Στο πλαίσιο του τριήμερου συνεδρίου, πραγματοποιήθηκε εκδρομή στις Οινούσσες όπου ο Δήμαρχος, κύριος Γιώργος Δανιήλ υποδέχθηκε και καλωσόρισε τους συνέδρους στην Πλατεία Ναυτοσύνης. Κατόπιν οι συμμετέχοντες είχαν την δυνατότητα να επισκεφθούν την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Πλοιάρχων Οινουσσών στην οποία τους ξενάγησε ο Διοικητής, πλωτάρχης Λ.Σ. Δημήτριος Κλουμάσης, το Ναυτικο Μουσείο Οινουσσών και τον ιερό Ναό του Αγίου Νικόλα.
Την ίδια μέρα τελέστηκε δέηση υπέρ των ναυτικών μας στην Ιερά Μονή Παναγίας Μυρτιδιώτισσας Μερσινιδίου, από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών, κ.κ. Μάρκο. Λίγο νωρίτερα ο Σεβασμιότατος εβάπτισε τον μέχρι σήμερα Μεθοδιστή κ. John Joel Isidoros Whitehead, Αντιπρόεδρο του International Propeller Club, ο οποίος συμμετείχε στο συνέδριο, στον Ἱερό Ναό του Ἁγ. Ἰσιδώρου του 4ου αιώνα μ.χ. όπου ευρίσκονται οι τάφοι των πρωτομαρτύρων Ἰσιδώρου καί Μυρόπης. Νονά του νεοφώτιστου έγινε η Δωροθέα Ιωάννου, CEO του American P & I Club.
Από το πρόγραμμα του Forum δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι επισκέψεις τόσο στο Ναυτικό Μουσείο Χίου, όπου ο Δημήτριος Φαφαλιός, Πρόεδρος της Fafalios Shipping και Πρόεδρος της Intercargo καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και μοιράστηκε μαζί τους ιστορίες από την μακρά ναυτική παράδοση του νησιού, όσο και στην ιστορική έκθεση – Μουσείο Σφαγής της Χίου στην Ιερά Μονή Αγίου Μηνά, η οποία υλοποιήθηκε με τη δωρεά του ιδρύματος «Αιγεύς» των Αθανασίου και Μαρίνης Μαρτίνου. Επίσης στην Αγία Φωτιά παρέθεσε γευμα για τους συμμετέχοντες του Forum, ο Δήμος Χίου, παρουσία του Αντιδημάρχου, κυρίου Κωνσταντίνου Βεργίνα.
Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση οι : Σπύρος Ταράσσης, Αντιπρόεδρος της Intercargo, Γιώργος Αλεξανδράτος, Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά, Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Παντελής Βατούσης, Κεντρικός Λιμενάρχης Χίου, Κατερίνα Πέππα, Διευθύντρια της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Κωστής Φραγκούλης, Πρόεδρος του International Propeller Club, ( Port of Piraeus), Ελπη Πετράκη, Πρόεδρος της WISTA Ελλάδος, Γιάννης Λυγνός. Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Οινουσσών.
Υποστηρικτές του NAVIGATOR FORUM ήταν οι : ΑΜΜΙΤEC – CHARTWORLD – CLASS NK – CROSSWORLD – EMBASSY OF PANAMA IN GREECE – ERMA FIRST – ERGOMATIC – ERNST & YOUNG – FRANMAN – GOLDEN CARGO – LAROS BY PRISMA ELECTRONICS – MARICHEM MARIGASES – MARINE SUPPORT – MARINETRAFFIC – MARSHALL ISLANDS/ INTERNATIONAL REGISTRIES -METROPOLITAN COLLEGE – MOORE GREECE – OCEANKING – ORIANI – PALAU SHIP REGISTRY – PENNINGTONS MANCHES COOPER – QUINTET – SEABRIGHT – SEKAVIN – THPA S.A. PORT OF THESSALONIKI – ΤΗΕ AMERICAN P&I CLUB – THE SWEDISH CLUB – THOMAS MILLER BV GREEK BRANCH- TOTOTHEO MARITIME – VENLYS MARITIME SPECIALISATION SERVICES – V.SHIPS – WINGUSUITE CLOUD COMMUNICATIONS PLATFOR